Възходът на главния AI директор: За какво се борят хората на една от най-новите корпоративни позиции
Все повече компании назначават хора, които да наблюдават отблизо развитието на технологията. Какво всъщност правят тези ръководители?
Докато управителните съвети разглеждат възможностите и риска от генеративния изкуствен интелект, компаниите се насочват към въвеждането на нова роля: главен AI директор (CAIO)
Броят на компаниите, които са назначили кора на тази позиция, почти се е утроил в световен мащаб през последните пет години, според социалната мрежа LinkedIn.
Позицията получи допълнителен тласък в САЩ по-рано тази година, когато Белият дом обяви, че федералните агенции са задължени да определят главни директори по изкуствения интелект, „за да осигурят отчетност, лидерство и надзор“ по отношение на технологията. И все пак отговорностите, които трябва да носят хората на този пост, все още се обсъждат. На фона на непрекъснатата динамика в появата и изчезването на различни корпоративни длъжности, тя може да не остане актуална завинаги, коментират експерти пред Financial Times.
Какво правят главните AI директори?
Наблюдават внедряването на генеративен изкуствен интелект в организацията с цел подобряване на ефективността на работната сила, идентифициране на нови потоци от приходи и смекчаване на етичните рискове и рисковете за сигурността.
Ролята изисква „задълбочено разбиране на AI технологиите, машинното обучение, науката за данни и анализи“, казва пред FT Дейвид Матисън, който миналата година провежда първата среща на високо равнище на главните AI директори. Кандидатите също така „трябва да разбират добре правните въпроси“ и управлението на промените; много от тях идват от ръководни позиции в областта на данните, управлението на риска и съответствието.
Възходът на позицията CAIO идва на фона на ожесточена битка за придобиване на опит в областта на AI в по-широк план, като дори сравнително младши инженери, които заемат този пост, получават седемцифрени заплати.
„Стана по-трудно от всякога да се наемат служители за тази роля, има много малко таланти в областта“, казва пред FT Фавад Баджва, ръководител на AI в отдела за набиране на персонал в Russell Reynolds Associates. И все пак CAIO не се търсят непременно сред групата, работеща в областта на авангардните технологии. Позицията може да бъде дадена на хора и от други индустрии, сред които финанси, здравеопазване и потребителски стоки. Секторите на петрола и газа, както и тежката промишленост изостават.
Том Хърд, главен изпълнителен директор на Zeki, компания която проследява наемането на научни работници, казва, че те обикновено идват от университетски лаборатории за изкуствен интелект, след което работят с големи технологични компании с мощни ресурси, за да превърнат идеите в продукти на база „задълбочени познания и силен интерес към това как да се развива по-нататък AI“. CAIO, от друга страна, обикновено имат опит в компютърните науки, бизнес администрацията и трансформацията.
Райън Булкоски, глобален ръководител на звеното за изкуствен интелект, данни и анализи в компанията за подбор на мениджъри Heidrick & Struggles, е съгласен, че ролята на главен AI директор, обхваща административни функции. По думите му обаче много специалисти не са склонни да напускат научно-ориентираните области за бизнес роля, която е свързана повече с корпоративната страна на технологиите, отколкото с приложните изследвания.
Лан Гуан, CAIO в Accenture, казва, че нейната работа е „мултидисциплинарна, изискваща комбинация от солидни технически познания и ясно разбиране за бизнеса в разнообразни области като AI и машинно обучение, компютърни науки, статистика, анализ на данни, етика, съответствие с нормативните изисквания, и специфичен за индустрията опит“. Технологиите „вероятно са само 35-40%“ от работата, важна е и стратегическата основа“, казва Гуан, която ръководи Центъра за усъвършенстван AI на Accenture, разработващ продукти за клиенти.
Гуан казва, че ролята ѝ включва и разсейване на част от „страха и безпокойството“ относно AI. Тя ръководи семинари и демонстрации, като показва на финансови анализатори как да използват AI за генериране на отчети например.
Същото важи и за идентифицирането на посланици в организацията, които активно говорят за ползите от AI, като по този начин усъвършенстват разказването на истории и вдъхват живот на технологията. „Това е културна промяна, а не просто технологичен разговор – това е разговор между хората“, казва Гуан.
Джеф Будро, CAIO в Dell, също казва, че ролята му включва успокояване на бурните емоции около AI, тъй като някои служители се чувстват особено уязвими, тревожейки се, че работата им ще изчезне.
Пред кого отговарят?
Някои от заемащите позицията CAIO се отчитат пред главния изпълнителен директор или главния оперативен директор; други на главния технически директор, като Даниел Хълм, който поема тази роля в WPP, след като неговата компания Satalia, която създава продукти с изкуствен интелект и консултантски услуги, е придобита от рекламната група преди почти три години.
Изпълнявайки двойна роля, тъй като продължава да ръководи Satalia, неговата работа е да идентифицира начините, по които AI може да помогне за създаването на съдържание за WPP. Една от инициативите е обучение на технологията върху клиентски данни и данни на трети страни – включително елементи като тон на гласа – за да се предвиди как потребителите ще реагират на дадена кампания.
Хълм казва още, че насърчава служителите да развиват опит, така че да могат да задават „по-добри въпроси на AI“, като вижда това не като заплаха за работните места, а като помощ за работещите. „Говоря с екипите за ролите, които все още не са създадени. В основата на това обаче е повишаването на ефективността. Шегувам се, че преминаваме от главен AI директор към главен директор по производителността“, казва Будро пред FT.
Бъдещето на CAIO
Това е една от няколкото позиции, за които търсенето се е увеличава наред с директорите по приходите и директорите по растеж.
Харик Вин, главен технологичен директор в Tata Consultancy Services, смята обаче, че ролята на главен директор по изкуствен интелект е ненужна, защото AI е работа на всеки.
„Не става въпрос за един човек и една роля. Всяка функция – независимо дали става дума за продажби, маркетинг или софтуерно инженерство, се предефинира с помощта на изкуствения интелект.“ Подобно на иновациите, AI е „бизнес за всички. Един човек не може да бъде експерт", казва Вин. По думите му CIAO ролята, е свързана и с управление на недостатъците на технологията, включително спазването на законите и риска, както и с управлението на непрекъсната трансформация, тъй като машините ще стават все по-добри.
Според изследователската компания Gartner отговорността за AI като цяло все още е в сферата на главния технологичен директор и главния информационен директор, които съответно поемат AI инициативите в 23% от организациите. Foundry изчислява, че само 21% от компаниите имат планове да създадат CAIO позиция, въпреки че това мнение е по-високо сред анкетираните в здравеопазването (35%) и образованието (33%).
Основателят на срещата на върха на главните директори по изкуствен интелект Дейвид Матисън смята, че ролята ще остане актуална, като се адаптира към технологията и ще стане достъпна за по-малки компании, които предлагат позиции на непълно работно време. „Това изравнява игралното поле“, казва той.
Въпреки това Джеф Будро, CAIO в Dell, вярва, че работата му има срок на годност. „Мисля, че ако съм я свършил добре, ролята трябва да бъде премахната.“