Тази седмица представителите на глобалната рекламна и маркетингова индустрия са в Южна Франция за наградите Cannes Lions, които представят най-добрите кампании през изминалата година.

Най-популярната тема на разговор несъмнено ще бъде изкуствения интелект, както става ясно от програмата на фестивала и след като през последните две години агенциите и търговците все повече се обръщат към AI инструментите, както в творческо, така и оперативно отношение.

В ново проучване на United Talent Agency сред над 500 професионалисти в областта на рекламата и развлеченията, 75% казват, че създават по-висококачествена работа с помощта на AI. Технологията обаче си има цена: проучване на Forrester от 2023 г. прогнозира, че до 1/3 от работните места в рекламните агенции в САЩ ще бъдат загубени заради AI до 2030 г.

За да очертаят бъдещето на рекламата в контекста на изкуствения интелект организаторите на Cannes Lions събират в дискусия двама от най-изтъкнатите представители на двете области – AI и рекламното творчество.

Главният технологичен директор на OpenAI Мира Мурати и рекламната легенда Дейвид Дрога, главен изпълнителен директор на Accenture Song, излизат на една сцена в панел, наречен „Когато AI предизвиква и насърчава човешката креативност“.

„Имам чувството, че хората обичат да противопоставят технологията и креативността, което е точно обратното на правилната нагласа“, казва Дрога пред Fast Company по повод участието си в панела.

„Познавам безпокойството и нервността в творческите индустрии. Искам те да разберат нашите гледни точки и колко много вярваме в силата на това, което Мира и нейният екип изграждат, изследват и развиват. Това е страхотен инструмент за креативните хора, които са отворени към начина, по който се развива технологичният свят“, споделя още Дрога и добавя: „Успехът не е носталгия.“

По думите на изпълнителния директор на Accenture Song, всеки път, когато е имало технологична революция в творчеството, винаги е имало и аргументи, че тя ще погълне всичко – от оперативните задачи до разказването на истории. Според него обаче подобни трансформации винаги носят нови възможности за развитие на креативността, позволявайки на рекламната индустрия да прави неща, които не е била способна да прави преди.

Към момента преценката на хората от индустрията по отношение на това кои професионални роли AI ще направи излишни е в първата си фаза, смята Дейвид Дрога. По думите му специалистите в бранша се притесняват как ще се променят ролите на копирайтърите, творческите директори, дизайнерите, вместо да се фокусират върху ролята на AI за увеличаване на ефективността.

„Нека се справим по-добре с това и да вдигнем летвата на ефективността. Тогава все още ще има необходимост от човешка оригиналност, от иновация, от емпатия - всички онези прекрасни аспекти на творчеството, които не могат да бъдат възложени на външни изпълнители. Мисля обаче, че наред с естествените ресурси на човешкото въображение е страхотно да имате инструменти, които ви позволяват да мислите по-бързо, да виждате и творите по различен начин“, споделя Дрога и отправя следното послание:

Образовайте се, не се носете по течението, за да разберете какво се случва, участвайте активно в промените.