Големи срещу малки: Кой взима лъвския пай от пазара на цифрова реклама
След като Meta миналата седмица в отчета си за приходите за четвъртото тримесечие надхвърли прогнозите на Уолстрийт, което доведе до рекордни стойности на акциите, по-малкият конкурент Snap например не успя да повтори това представяне, което накара инвеститорите да се втурнат към изхода.
Рекламният бизнес на Meta, който включва Facebook и Instagram, нарасна с 24% спрямо предходната година, което доведе до най-бързия темп на растеж на компанията от средата на 2021 г. насам. В същото време Snap отчете увеличение от едва 5% на годишна база, което е шестото поредно тримесечие на едноцифрен ръст или спад на продажбите за компанията. Това представяне е по-слабо и в сравнение с Google, Amazon и Microsoft.
Въз основа на реакциите на инвеститорите Snap регистрира един от най-лошите си дни на пазара от дебюта си преди седем години. Акциите на организацията спаднаха с 33% в продължителната търговия до 11,75 долара, а двата ѝ най-големи еднодневни спада бяха 43% през май 2022 г. и 39% два месеца по-късно.
Как бумът на генеративния AI ще промени завинаги онлайн рекламата Технологията създава персонализирани съобщения и визуализации при изграждането и усъвършенстването на кампаниите
За разлика от тях Meta поскъпна с 20% в петък, след като компанията отчете тройно увеличение на печалбата, надмина прогнозите на анализаторите, публикува оптимистична прогноза и обяви, че за първи път ще изплаща дивидент.
"Виждаме, че по-големите компании стават все по-големи, а по-малките се възстановяват все по-бавно", казва Жасмин Енберг, главен анализатор в Insider Intelligence, пред CNBC. "Snap е една от тези организации, които са във втория лагер”.
За първото тримесечие компанията прогнозира приходи в размер на 1,095-1,135 млрд. долара, което би означавало ръст от около 11-15%. Средната стойност на диапазона - 1,115 млрд. долара - е малко под осреднената оценка на анализаторите от 1,117 млрд. долара.
Като цяло пазарът на дигитална реклама се възстановява от жестоката 2022 г., когато рязко покачващата се инфлация и повишаващите се лихвени проценти накараха брандовете да намалят разходите си по това перо. Сега рекламните платформи виждат подобрение благодарение на по-стабилната икономика и предстоящи събития като Олимпийските игри през 2024 г. в Париж и президентските избори по-късно тази година.
Както отбелязва Енберг, "възстановяването е неравномерно" и от него са се възползвали предимно Meta и други технологични гиганти като Alphabet и Amazon, които отчитат двуцифрен ръст на рекламата за четвъртото тримесечие.
Мобилните платформи - най-доброто място за реклама през 2023 г.Очаква се три приложения да влязат в клуба от 3 милиарда долара, в който вече са YouTube, Netflix, Disney+ и TikTok
По време на разговора за приходите на Snap във вторник главният изпълнителен директор Еван Шпигел се наложи да отговори на различни въпроси от страна на анализаторите за това защо компанията изостава от конкурентите си.
Рич Грийнфийлд от LightShed Partners се обърна към Шпигел с въпрос дали по-малкият размер на Snap в сравнение с Meta представлява "фундаментален дългосрочен проблем". Главният изпълнителен директор отговори, че Snap "със сигурност е една от най-големите интернет услуги" и макар че някои платформи са по-големи, "мисля, че има огромна възможност да продължим да развиваме бизнеса си".
Както Meta, така и Snap бяха силно засегнати през 2022 г. поради отслабването на рекламния пазар и новите политики за защита на личните данни, въведени от Apple. В отговор на тези предизвикателства и двете компании заявиха, че преустройват рекламните си технологии и инвестират в изкуствен интелект.
Към днешна дата Meta има 2,11 милиарда активни потребители на ден във Facebook, в сравнение с 414 милиона за Snap.