Нов анализ на Greenpeace установява, че директните самолетни връзки между европейските градове са шест пъти повече от директните влакови такива. В няколко големи европейски града изобщо няма директни влакове до други градове, включени в проучването.

Много повече директни самолетни маршрути, отколкото влакови

Организаторите на кампанията анализират 990 маршрута между 45 големи европейски града и установяват, че 114 от тях (12%) се обслужват от директни влакови връзки. Има още 305 (31%), при които директната връзка би била възможна, като се използват съществуващите релси, но маршрутът не се използва в момента.

От друга страна, 69% от 990-те маршрута се обслужват от директни самолетни полети, а според Greenpeace това насърчава хората да летят, вместо да пътуват с влак.

"Години наред Европа разстилаше червения килим за вредните за климата въздушни превози, като ги обсипваше с данъчни облекчения, докато влаковете и железопътната инфраструктура затъваха", казва Хервиг Шустер, активист в транспортната кампания на Greenpeace за Централна и Източна Европа, цитиран от Euronews.

Къде в Европа е най-лесно да се пътува с директен влак?

Според организацията нито един от анализираните градове не използва напълно потенциала си за директни железопътни възможности. Виена е на първо място като град с най-много директни влакови връзки - 17. Мюнхен е на второ с 15, а Берлин, Цюрих и Париж допълват челната петица с по 13.

В другия край на скалата има шест града, които нямат директни влакови връзки с нито един от останалите анализирани градове. Това са Атина, Лисабон, Прищина, Сараево, Скопие и Талин.

В интервю за Euronews миналия месец д-р Алберто Мацола, изпълнителен директор на Общността на европейските железопътни и инфраструктурни компании (CER), група за защита на интересите на европейските железопътни компании, подчертава значението на продължителността на пътуването за пътниците.

"Ако пътуването е 18 часа, много малко хора ще се качат на влака, дори и да можем да продадем билет за даден маршрут", казва той. "За да се справим с този проблем, бихме искали да свържем всички европейски столици и големи градове с високоскоростни влакове".

Мацола настоява ЕС да предостави повече средства за инфраструктура, за да се създадат тези връзки.

В доклад на Европейската комисия се констатира, че общият брой на трансграничните пътнически превози на дълги разстояния в ЕС е останал непроменен от 2001 г. до 2019 г. и като цяло те съставляват едва около 7% от пътуванията с влак в Европа. В същото време общият брой на пътническите нощни влакове в Европа е намалял от 1257 седмично през 2001 г. до 445 през 2019 г., въпреки че от 2019 г. насам бяха възстановени някои линии, като например Брюксел-Прага.

За да се повиши този брой и да се насърчат повече хора да пътуват с влакове, Greenpeace призовава националните правителства и ЕС да подкрепят развитието на директните влакови услуги чрез инвестиции в инфраструктура, по-добро сътрудничество между железопътните компании и задължително въвеждане на директни влакове там, където те все още не са търговски жизнеспособни.

"Време е европейските правителства и ЕС да коригират този исторически дисбаланс", казва Шустер. "Европейците заслужават достъп до чист, ефективен, удобен и достъпен обществен транспорт, който е полезен за тях и за планетата."