Бавни обороти: Може ли глобалната велосипедна индустрия да си върне скоростта?
Производителите все още се борят със свръхпредлагането от времето на пандемията, докато потребителите затягат коланите
Глобалната велосипедна индустрия се готви за още една „загубена година“, тъй като производителите и търговците на дребно се отдалечават от неочаквания изблик на ентусиазъм от времето на пандемията, когато хората купуваха повече велосипеди с цел придвижване и спорт.
На най-голямото търговско велоизложение в света - Eurobike във Франкфурт - което продължава до неделя и се очаква да привлече около 70 000 посетители, „всички говорят за забавянето“, казва пред Financial Times Мануел Марсилио, генерален мениджър на Конфедерацията на европейската велосипедна индустрия.
Изложителите показват иновации като напълно автоматизирана скоростна кутия, ключалки със сензори за пръстови отпечатъци и каски с вградени стоп-светлини, докато първата седмица от най-известното колоездачно състезание в света, Tour de France, наближава своя край.
Велоиндустрията несъмнено намали скоростта, тъй като хората се заеха с други дейности след локдауните и станаха по-предпазливи към покупката на колелета и други велопродукти поради нарастващите разходи за живот. Продажбите на велосипеди и електрически колелета са спаднали с 8,9% в Европа миналата година, а производството и износът в региона са спаднали с близо 20%, според Conebi.
Данните показват, че са унищожени и 5,5% от работните места в европейската велосипедна индустрия миналата година. Броят на изложителите на Eurobike, който отвори врати в сряда, е намалял с около 5% до 1800.
„Всички са съгласни, че 2024 г., за съжаление, е още една загубена година за индустрията“, казва пред FT Тиърд Джеген, главен изпълнителен директор на един от най-големите велосипедни бизнеси в Европа, Accell Group, която притежава марките Raleigh, Koga, Batavus и Ghost. „Все още колективно имаме твърде много непродаден инвентар.“
Спадът в търсенето се влоши от факта, че производителите се надпреварваха да увеличат производството по време на бума на пандемията. Тези допълнителни бройки продукти се появиха на пазара със закъснение във времето, точно когато интересът започна да намалява, обременявайки индустрията с изобилие от непродадени велосипеди и други продукти в сегмента, малко пари и никаква възможност освен да се предлагат отстъпки.
„Парите са обвързани с наличността. Много марки предлагат големи отстъпки, тъй като се опитват да превърнат инвентара в пари“, заяви Джошуа Хон, основателят на базирания в Тайван производител на сгъваеми велосипеди Tern Bicycles, пред журналисти във Франкфурт. По-рано тази година американският производител Specialized продаваше планински велосипеди от висок клас с отстъпки до 50%.
На най-големия велосипеден пазар в Европа в Германия, индустрията има 1,45 милиона непродадени бройки - над една трета от годишните продажби и два пъти повече от нормалното ниво на инвентар, посочва Буркхард Щърк, ръководител на германската асоциация на велосипедната индустрия ZVI.
Бумът на пандемията привлече инвеститори в сектора.
Bike24, германски онлайн търговец на велосипеди, беше оценен на 1,2 милиарда евро след IPO-то си във Франкфурт през 2021 г. Оттогава акциите му са паднали с 95%, а за първото тримесечие на 2024 г. отчете оперативна загуба от 7 милиона евро.
В края на 2020 г. белгийската инвестиционна група Groupe Bruxelles Lambert купи мажоритарен дял в германския производител на велосипеди Canyon, оценявайки групата на 800 милиона евро, включително дълга. Canyon, който продава директно на потребителите онлайн, преживя кризата относително невредим в сравнение с други. Продажбите му са се увеличили с 22% през 2023 г., но печалбите му преди лихви, данъци, обезценка и амортизация (EBITDA) са намалели с 9%.
Нахлуването в сектора на групата за изкупуване KKR е по-малко успешно. В началото на 2022 г. тя придоби Accell в сделка, оценяваща компанията на 1,6 милиарда евро, като след това трябваше да се справи със значителното увеличение на инвентара от края на 2022 г. и скъпоструващото изтегляне на дефектни товарни велосипеди Babboe.
Продажбите са паднали с 10% миналата година, а EBITDA (140 милиона евро през 2022 г.) спада с над 90%. Производството в Германия и Нидерландия се съкращава, заедно със 150 работни места, а Accell води преговори с кредиторите за преструктуриране на своя дълг от 1,2 млрд. евро, посочва FT.
Шефът на Accell Group Тиърд Джеген обаче е убеден, че ситуацията със свръхинвентара ще се нормализира на повечето от пазарите на компанията до края на 2024 г. На нидерландския вътрешен пазар вече се забелязва възстановяване, казва той пред FT. Accell е продал 11% повече велосипеди там през първите пет месеца на годината в сравнение със същия период на 2023 г., добавя Джеген, докато продажбите в цялата страна са спаднали с 4%.
Въпреки сегашния мрак, индустрията е категорична, че не е останала в безпътица. Въпреки неуспехите продажбите в много страни са доста над нивата отпреди пандемията и има сериозни основания да се предполага, че хората ще останат запалени по колоезденето поради ползи за здравето и често по-бързо време за пътуване за по-къси разстояния в сравнение с автомобил.
„Хората предприемат толкова много пътувания с коли за маршрути около 5 км. Нека ги превърнем в пътувания с велосипед“, призовава Джошуа Хон, основателят на базирания в Тайван производител на сгъваеми велосипеди Tern Bicycles.
„Знаем, че потребителското търсене е налице, че продуктите са страхотни и че много производители са добре позиционирани за бъдещето“, добавя пред FT Гунар Фелау, експерт в индустрията и автор на няколко книги за колоездене.
„Виждаме огромен потенциал в сегмента на електронните велосипеди“, посочва главният изпълнителен директор на Canyon Николас де Рос Уолъс, който вярва, че „индустрията като цяло ще излезе по-силна и добре позиционирана“ от скорошната криза.
Кевин Мейн, ръководител на индустриалната асоциация Cycling Industries Europe, казва, че настоящият срив е бил изострен от структурна слабост в сектора. „Нямаме данни в реално време за търсенето и предлагането, каквито другите индустрии имат, коментира той пред журналисти във Франкфурт.
По-голямата част от велосипедите се продават от малки, независими магазини за велосипеди, които не отчитат непременно нивата на инвентара на своите доставчици. Поради това производителите имат малко информация дали скокът на поръчките по време на пандемията е структурна или еднократна промяна. „Това беше най-голямата грешка, която цялата индустрия направи“, отбелязва Джеген.
Тази липса на данни може отново да създаде проблеми, защото търговците на дребно в момента са изключително внимателни по отношение на поръчките си и производителите могат само да гадаят какво иска пазарът. Много от тях поддържат производството за 2025 г. възможно най-ниско, за да запазят парите си, казва експертът Гунар Фелау.
Ако търсенето се възстанови по-бързо от очакваното, отново ще има затруднения в предлагането. „Ако най-лошото се случи, това може да се проточи дълго и през сезон 2025 г.“, предупреждава Фелау.