Рязък скок, болезнен спад: „Пандемичните шампиони“ губят трилиони от пазарната си стойност
Топ 50 на най-печелившите акции преживяват тежки загуби от края на 2020 г., като локдаун тенденциите изветряват
50-те корпоративни победители от пандемията Covid-19 са загубили общо около 1,5 трлн. долара пазарна стойност от края на 2020 г. към момента, тъй като инвеститорите обръщат гръб на много от акциите, които се изстреляха нагоре по време на ограниченията заради коронавируса.
Според данни на S&P Global технологичните групи доминират в списъка на 50-те компании с пазарна стойност над 10 млрд. долара, които са постигнали най-голяма печалба през 2020 г.
Тези победители от ранните месеци на пандемията обаче са изгубили колективно над една трета от общата си пазарна стойност, показват изчисления на Financial Times, базирани на данни на Bloomberg.
Компанията за видеоконференции Zoom например, чиито акции се покачиха с 765% през 2020 г., тъй като предприятията преминаха към дистанционна работа, е сред най-големите губещи, посочва Financial Times.
От края на 2020 г. насам акциите на Zoom са спаднали с 80%, което се равнява на повече от 77 млрд. долара загуба в пазарната стойност.
Компанията за комуникации в облакa RingCentral също отбелязва рязък ръст по време на бума на дистанционната работа, но оттогава е загубила близо 90% от стойността си, тъй като се конкурира с технологични гиганти като Alphabet и Microsoft.
Производителят на велоаргометри за упражнения вкъщи Peloton е друг губещ, като акциите му са се понижили с над 97% от края на 2020 г., което се равнява на загуба на пазарна стойност от около 43 млрд. долара.
В четвъртък Peloton заяви, цитирана от FT, че главният изпълнителен директор Бари Маккарти ще се оттегли и ще съкрати 15% от работната си сила, което е последната от поредицата мерки за намаляване на разходите.
Загубите идват, тъй като рязкото ускоряване на тенденции като видеоконференции, онлайн пазаруване и спорт вкъщи, се оказа по-малко трайно от очакваното. Все повече служители се връщат в офиса, а високите лихвени проценти и разходите за живот намаляват силата на електронната търговия, отбелязва FT.
"Някои компании вероятно са смятали, че пандемичният шок ще остане по-дълго. Сега те изпитват болката от отскока надолу", казва пред FT Стивън Блиц, главен икономист за САЩ в TS Lombard. Акциите на компании като Zoom и Peloton се повишиха по време на пандемията, стимулирани от търсенето на продукти и услуги за дистанционна работа и физическа активност вкъщи, но след края на локдауните апетитът на потребителите към тези предложения намаля.
В процентно отношение Tesla е най-големият победител през 2020 г. Пазарната стойност на производителя на електромобили скочи със 787% до 669 млрд. долара към края на декември, но оттогава се върна на 589 млрд. долара.
Сингапурската интернет компания Sea се нарежда на второ място, тъй като пазарната ѝ стойност се изтрелва от 19 млрд. долара до 102 млрд. долара вследствие на пандемичния скок на трите ѝ основни бизнеса: игри, електронна търговия и цифрови плащания. Оттогава обаче компанията е загубила над 60% от стойността си.
Групите за електронна търговия Shopify, JD.com и Chewy, които първоначално процъфтяват с нарастването на онлайн разходите, също търпят големи загуби след това.
Надеждите за ваксини и търсенето на медицински процедури насърчиха и фармацевтични групи като Moderna и Pfizer през 2020 г., както и по-малко известни китайски групи, включително WuXi Biologics, Chongqing Zhifei Biological Products и Alibaba Health Information Technology.
Печалбите на много производители на ваксини от пандемията обаче се обърнаха, тъй като инвеститорите започнаха да се притесняват от непредсказуемата динамика в търсенето им. Pfizer вече напълно изтри печалбите си от 2020 г. и 2021 г., въпреки че съвместно с германската биотехнологична компания BioNTech разработва широко използвана ваксина.
Само 7 от 50-те най-големи корпоративни победители от 2020 г. са увеличили пазарната си стойност:
Китайският производител на автомобили BYD, групата за киберсигурност CrowdStrike, софтуерните компании The Trade Desk и Datadog, T-Mobile, китайската технологична компания CATL и латиноамериканският онлайн пазар Mercado Libre.
Разбира се, други компании, постигнали печалби по време на пандемията, продължават да се справят още по-добре, включително технологичните гиганти Nvidia и Amazon, които се класират съответно на 54-то и 100-то място сред най-добре представилите се компании през 2020 г.
От края на въпросната година Nvidia е добавила над 1,9 трлн. долара пазарна стойност благодарение на бума на акциите, свързани с изкуствения интелект.