За първи път от три месеца потребителското доверие в икономиката се е повишило, показва месечният доклад на Conference Board.

Според шестмесечната средна стойност най-висока степен на потребителско доверие имат богатите, които печелят над 100 000 долара годишно и младите хора, определяни на възраст под 35 години.

Повишаването на доверието при заможните домакинства може да се обясни с бума на фондовия пазар, коментира пред Fortune старши икономистът на Conference Board Стефани Гишърд.

Макар че за младите хора високите нива на потребителско доверие са обичайни, в проучването на Conference Board те придобиват ново значение, като се има предвид, че през последните месеци потребителите са с негативна нагласа за икономиката.

Дори след повишението в доклада на Conference Board, общото потребителско доверие е на едни от най-ниските нива от 2021 г.

И все пак по много показатели икономиката е в добро състояние – със сигурност по-добро, отколкото по време на предизвикания от пандемията спад през 2021-2022 г.

Инфлацията се е понижила от високите стойности през юни 2022 г. Нивото на безработица не се покачва, а в рамките на пазара на труда заплатите са стабилни.

Потребителите може и да признават, че положението е по-добро от това по време на пандемията, но не виждат значителен напредък в борбата с разходите за живот, които ги тормозят в ежедневието им.

Инфлацията е намаляла, но не се е върнала към управляеми нива, тъй като цените в магазините за хранителни стоки все още предизвикват шок, допълват авторите на доклада.

Те обясняват, че повишеното доверие от богатите може да бъде отдадено на фондовия пазар.

„През април фондовият пазар се понижи и видяхме, че доверието на хората с високи доходи се понижи. През този месец фондовият пазар се възстанови и доверието на потребителите силно започна да се покачва.“

По-богатите хора често имат повече доходи, обвързани с пазарни инвестиции и инструменти, което означава, че всяка промяна в цените на акциите може да окаже голямо влияние върху личните им финанси. В началото на тази година доклад установи, че най-големите 10% от домакинствата притежават 93% от акциите и взаимните фондове.

Ако обяснението защо нивата на доверие на заможните хора нарастват, е ясно определимо, причината защо се наблюдава и при младите, остава загадка. Данните показват, че това се случва от май 2023 г.

Но тези констатации изглежда са в противоречие с други изследвания. Доклад на консултантската компания Deloitte установи, че както за представителите на Gen Z, така и за милениалите, най-много тревоги предизвикват настоящите разходи за живот.

И двете поколения не вярват, че това или друго икономическо предизвикателство ще се подобри. Според проучването само 32 % от Gen Z са заявили, че очакват „цялостната икономическа ситуация да се подобри“, докато 31% от представителите на милениалите са казали същото. Някои от тях се сблъскват с толкова дълбоки нива на икономическа несигурност, че това ги депресира.

Дори тези, които се справят със ситуацията, остават с усещането, че американската мечта – упорит труд, който се отплаща с финансова сигурност, е лъжливо обещание.

Едно от обясненията, поради която хората под 35 години са толкова уверени в икономиката е, че милениалите са склонни да се чувстват по-добре относно финансите си, когато получават помощ от родителите си.

Освен това те могат да се възползват от голямото прехвърляне на богатство, при което техните родители ще им оставят значителни наследства. И двете неща биха осигурили на младите хора незабавен приток на парични средства, но това едва ли е повторяема икономическа тенденция.

Друго обяснение е, че пазарът на труда в САЩ остава силен. Нивото на безработица е едва 3,9% и от години има повече свободни работни места, отколкото работници, които да ги заемат.

Всичко това означава, че дори младите, които са в началото на кариерата си, имат усещането, че могат да получат възможност за професионално развитие.

Ако някоя от обещаващите данни за пазара на труда се влоши, те могат да започнат да се отнасят със скептицизъм към икономиката. Въз основа на някои прогнози, точно това ще се случи по-късно тази година, което може да разочарова дори привидно уверените млади потребители, допълва Fortune.