Повечето марки са нетърпеливи да включат предимствата на изкуствения интелект в продуктите и стратегиите си.

Toys "R" Us искаше да привлече вниманието на фестивала Cannes Lions със смел пример за изкуствения интелект като творчески инструмент. По конкретно – първият бранд AI видеоклип, който обаче не създаде очакваната реакция.

Мнозина го сметнаха за страшен и отблъскващ, както и за пренебрежение към създателите на гениални реклами. Джеф Беър, старши редактор на Fast Company, занимаващ с реклама и брандинг, го обяви за "отвратителен".

Всъщност, замечтаният разказ на историята за произхода на веригата, направен с инструмента за преобразуване на текст във видео на OpenAI – Sora, се превърна в пример за марка, която се опитва да прегърне потенциала на AI – и така стъпва на доста хлъзгава основа.

Само преди няколко седмици McDonald's прекрати експеримент с изкуствен интелект, който се занимаваше с поръчките от автомобили.

Неудачните интерпретации в системата – погрешно приемане, че клиентите са поискали стотици McNuggets или сладолед с бекон – се разпространиха бързо в социалните мрежи.

Гигантът обяви, че ще "проучи по-подробно решенията за гласови поръчки", с което призна, че технологията все още не е готова за употреба (случаят повлия негативно и на IBM, техническият партньор на McDonald's в усилията.)

В един от най-известните досега провали на изкуствения интелект е установено, че Sports Illustrated е използвал технологията за създаване и публикуване на статии, приписани на фалшиви "автори".

Скандалът предизвика хаос в и без това изпитващата затруднения, но богата на истории марка за спортна журналистика; след това главният изпълнителен директор на оперативното й звено беше уволнен. (Authentic Brands Group, собственик на правата на интелектуална собственост на Sports Illustrated, по-късно подписа лицензионно споразумение с друг оператор.)

Голяма част от автоматизираното съдържание беше съмнително и странно, а неуспехът се превърна в урок за марките относно необходимостта да бъдат честни и прозрачни по отношение на AI експериментите.

Въпреки всичко това, компаниите, които подхранват технологичния бум на изкуствения интелект, едва ли са имунизирани срещу грешки, тъй като се борят за клиенти и внимание.

Точно обратното. Един от пилотите в технологията – OpenAI, на практика се превърна в нарицателно за гафове. Компанията дори беше обвинена, че е генерирала неразрешена имитация на гласа на Скарлет Йохансон за ChatGPT, с което опъна нервите на творческата общност в Холивуд относно генеративното копиране на изкуствен интелект без разрешение.

Сякаш за да не остане по-назад, Google се опита да добави изкуствен интелект в търсачката си, с което продуктът AI Overviews определено привлече вниманието - особено с предоставянето на съмнителни (и скоро вайръл) съвети, включващи ядене на камъни за добро храносмилане и добавяне на лепило към сос за пица.

Microsoft обаче държи палмата на първенец в AI гафове.

Още през 2016 г. компанията дебютира с Tay – чатбот за социални медии, задвижван от изкуствен интелект, за който се предполага, че е създаден да разговаря с хора и да се учи от тези взаимодействия.

За съжаление, Tay веднага беше обучен на расистки и антисемитски възгледи, и беше закрит на следващия ден. (Напоследък Microsoft изглежда победител в надпреварата с AI, но търсачката Bing има своя дял в привличащи вниманието "халюцинации").

Все пак, трябва да признаем, че изкуственият интелект извървя дълъг път за кратък период от време и вероятно ще продължи да се усъвършенства.

Но това не променя предизвикателството днешната функция да се превърне в утрешна грешка.

Малките примери продължават да се трупат – от странния бот на Snapchat, през Adobe, която засегна фотографите, като заяви, че потребителите на Photoshop могат да "пропуснат фотосесията" благодарение на изкуствения интелект, до Figma, която деактивира инструмент за проектиране с AI, който очевидно копира дизайна на приложението за времето на Apple.

Това също така няма да промени основния риск за марките – бързането да се похвалят с най-новите инструменти на изкуствения интелект може да ги накара да изглеждат не само невежи, но и ненадеждни, когато нещата се объркат.

Това е проблем на марката, не на технологията. В края на краищата, всеки от тези гафове може да се отдаде отчасти, (или най-вече?) на лоша човешка преценка. А поправянето на това ще отнеме известно време, допълва Fast Company.