Какво си мислиш, че правиш?

С този въпрос влиятелният холивудски агент на Скарлет Йохансон, Брайън Лърд, се обажда спешно на Сам Алтман миналата седмица.

OpenAI, от месеци безуспешно ухажва звездата, която озвучи асистент с изкуствен интелект във филма Her от 2013 г. През септември миналата година Йохансон отказва предложение да работи с OpenAI и да озвучи нова функция на асистента, разказва The Wall Street Journal. Медията проследява хронологията на един скандал, осветил ярко причините, поради които Холивуд е толкова притеснен как работата на актьорите се използва в ерата на генеративния изкуствен интелект.

Сам Алтман обаче не се отказва. В средата на май изпраща SMS на Лърд с въпрос дали Йохансон би преосмислила това решение, тъй като иска да покаже на актрисата нещо, върху което е работил, казват запознати източници. Среща така и не е договорена.

След това, на 13 май, OpenAI представи актуализирана система за изкуствен интелект, оборудвана с нови гласови асистенти за ChatGPT, включително жена на име Sky.

Йохансон е изненадана и ядосана. Тя, агентът и други наблюдатели са категорични, че гласът на Sky звучи "страшно подобно" на нейния. С Лърд прекарват сутринта в обаждания и имейли от приятели и сътрудници, които се притесняват, че OpenAI е присвоила гласа без разрешение.

Когато агентът на актрисата се свързва със Сам Алтман, главният изпълнителен директор на OpenAI е недоверчив:

Наистина ли смятат, че гласът звучи като на Йохансон? Не е ли лудост?

Така започва най-драматичният досега епизод от сблъсъка между Холивуд и изкуствения интелект.

Появата на бързо развиващата се и може би неудържима технология предизвика дълбока тревога в творческите индустрии, които от десетилетия се ръководят от строги правила как творците получават възнаграждение за работата си.

Причината е, че езиковите модели, които захранват генеративните инструменти за чат с изкуствен интелект, обикновено се създават с помощта на текст, изображения, музика и видеоклипове, събрани от интернет. Това може да включва материали, защитени с авторски права, ценни и често платени - като гласа на Скарлет Йохансон.

Самата тя, която само преди три години проведе яростна и публична съдебна кампания срещу Disney, нае юридически екип, за да изиска отговори от OpenAI и нейния изпълнителен директор, като не пропусна и да направи покъртително публично изявление по темата.

От OpenAI обаче заявиха, че Sky никога не е имал за цел да прилича на Йохансон и че компанията е наела актьор, който е записал ролята, преди да се обърне към Йохансон. Близки до Алтман твърдят, че той е искал Йохансон да участва в проекта за озвучаване, евентуално като допълнителен глас или за популяризиране на продукта.

OpenAI спря използването на гласа на Sky в неделя, след като получи юридически писма от екипа от представители на Йохансон. В понеделник вечерта Алтман заяви, че се извинява, че не е успял да комуникира по-добре.

Според запознати, OpenAI е прекарала месеци в обиколки на студиа и продуценти, за да демонстрира инструмента си за преобразуване на текст във видео Sora и да обсъжда потенциални лицензионни сделки.

News Corp, собственик на The Wall Street Journal, сключи в сряда партньорство за лицензиране на съдържание с OpenAI, на стойност над 250 млн. долара за пет години.

Изпитващият остра нужда от свежи финанси Холивуд се насочи към инструментите на генеративния изкуствен интелект, надявайки се, че така ще спести пари от задачи, свързани със сценарии, производствени графици и визуални ефекти.

Според поддръжниците, AI ще ускори изпълнението на обикновени задачи, ще предложи възнаграждения на актьорите, които предоставят права върху версии на гласовете си, и ще помогне на звездите да създадат свои синтетични двойници, за да увеличат броя на комерсиалните проекти, които реализират едновременно.

Някои звезди вече са започнали да наемат консултанти, които да им помагат да откриват случаи на злоупотреба с техните образи и да издават известия за сваляне на снимки.

И все пак, докато талантите обмислят какво означава AI за бъдещото използване на техните образи, студиата продължават да проучват възможностите за лицензиране на съдържание на компании, жадни за данни, допълва WSJ.

Медийните компании започват сами да сключват сделки.

Според запознати, Disney обсъжда сделка с Microsoft - стратегически партньор и най-голям инвеститор на OpenAI, за частен инструмент за изкуствен интелект, който може да бъде обучен със съдържание и други данни на Disney и да се използва вътрешно. Компанията също така е провела дискусии с OpenAI.

Disney и Microsoft не са коментирали публикацията на WSJ.

Законодателите тепърва забелязват променящата се среда в областта на правата на интелектуална собственост.

В Конгреса има законопроекти, които целят да защитят творците, включително "Закон за забрана на фалшификатите", който ще забрани неразрешеното използване на дигитални реплики без съгласие. През март губернаторът на Тенеси Бил Лий подписа закона "Ensuring Likeness Voice and Image Securities" (ELVIS), с който човешките гласов имат защитени лични права.

Остават дълбоките опасения, че самите инструменти, които могат да преобразят индустрията, са в състояние да го направят само защото са създадени с помощта на десетилетия творчески труд, публикуван в интернет без разрешение или компенсация.

За мнозина случаят със Скарлет Йохансон е доказателство как разработването на нови технологии "чупи нещата" и може да подкопае крайъгълния камък на холивудската артистичност.

"Ключовото тук е как тези компании се съгласуват с действителните лица и творци – проверката на автентичността и получаването на съгласие, както и възнаграждение", казва Лърд. "Не е твърде късно тези компании да забавят темпото и да въведат процеси, които да гарантират, че продуктите им са създадени прозрачно, етично и отговорно.", допълва агентът на актрисата.

Сам Алтман е най-видимото лице на движението за изкуствен интелект, откакто OpenAI стартира ChatGPT в края на 2022 г. и разпали глобална лудост по отношение на технологията. Сега той и компанията са изправени пред множество предизвикателства, включително съдебни дела за авторски права и натиск за усъвършенстване на GPT-4.

Освен това се опитва да преодолее кризата в ръководството си от ноември миналата година, когато тогавашният борд на директорите на OpenAI го уволни за това, че не е бил "последователно откровен". Той бързо беше възстановен на поста главен изпълнителен директор.

На този фон, за творци като Скарлет Йохансон е трудно да се докаже, че с техните образи или авторско съдържание е извършена злоупотреба. Нормативната уредба е оскъдна, допълва WSJ.

При липсата на ясни правила OpenAI заяви, че говори директно със създателите на съдържание, включително студиа и художници, за потенциалното нарушаване на работата на AI. Самият Алтман обясни, че по-широката индустрия трябва да намери начин да плаща на творците, които са ценни за системите с изкуствен интелект.

Артистите също така трябва да могат да откажат на системите да имитират работата им, заяви той в интервю за подкаст през март.

В речта си миналата година Алтман заяви, че заедно с други ръководители на OpenAI са вдъхновени от филма "Тя" от 2013 г., в който мъж се влюбва в своя асистент с изкуствен интелект, озвучен от Скарлет Йохансон. Целта на компанията е да разработи асистент като Siri на Apple или Cortana на Microsoft, с който потребителите да могат да разговарят.

През май миналата година компанията изпрати покана за кастинг, в която търсеше мъжки, женски и небинарни гласове във възрастовия диапазон от 25 до 45 години. Тя искаше топли, ангажиращи и харизматични гласове, показват вътрешни документи, прегледани от WSJ.

"Някой, на когото веднага се доверявате и с когото чувствате близост. Нищо "нагласено".

OpenAI състави списък с 400 кандидати, които изпрати в Сан Франциско миналото лято за звукозаписни сесии.

Документите показват, че актьорите са били помолени да подпишат споразумения за неразкриване на информация и да се въздържат от предоставяне на гласови записи на конкурентите на OpenAI в продължение на три години след пускането на продукта. От компанията твърдят, че актрисата, озвучила Sky, е записвала в студиото през юли миналата година.

Aлтман за пръв път се свързва с Лърд, с когото се познават от години, в средата на август, а в началото на септември се среща с Йохансон, твърдят запознати източници.

Актрисата заяви, че той й е обяснил как нейният глас ще бъде успокояващ за потребителите и ще помогне да се чувстват комфортно с разпространението на AI. Малко хора в OpenAI са знаели за контактите между двамата включително работещите директно по проекта, твърдят запознати.

Това се случва месеци след стачката на холивудските актьори, която спира производството, нарушава календара на премиерите и лишава изпълнителите от работа.

Сред въпросите в центъра на стачката, бяха опасенията относно използването на AI от студиата и възможността за използване на образа на актьорите без тяхно съгласие или компенсация.

По това време Йохансон обмислила възможността и директно съобщила на Алтман, че не се интересува, казват запознати. Отказала да работи с AI по лични причини, посочи самата звезда в изявлението си.

OpenAI дебютира с гласовите възможности в края на септември, но продуктът до голяма степен мина под радара до този месец, когато компанията пусна онлайн демонстрация на продукта с гласа на Sky.

На 13 май, когато пусна актуализирана версия на водещата система за изкуствен интелект, наречена GPT-4o, Алтман публикува думата "her" в X, оригиналното заглавие на въпросния филм "Тя", озвучен с гласа на Йохансон.

Към нея заваляват имейли от приятели и сътрудници, които я питаха дали е участвала в проекта на OpenAI. Така звездата попада в центъра на битката каква власт имат художниците върху използването на образа им в ерата на генеративния изкуствен интелект.

"Като че ли има глухота към артистите, творците и интелектуалната собственост, особено сега, когато има толкова много чувствителност", казва Крис Жакмин, ръководител на дигиталната стратегия в агенцията за таланти WME.

След дни на тишина по проблема, Йохансон събира юридически екип, който включва Джон Берлински, често представляващ таланти в спорове за договори и работил с нея преди три години по съдебната битка с Disney за заплатата ѝ във филма "Черната вдовица", която двете страни в крайна сметка успяват да уредят.

На 15 май изпращат писмо с искане OpenAI да спре да използва гласа и да осигури прозрачност за произхода му. Технологичната компания, чрез адвокати, предлагат имената на режисьорите на кастинга за глас, но не и името на наетия актьор.

Лагерът на Йохансон изпраща второ писмо на 19 май, а на следващия ден актрисата оповести въпроса публично.

"Във време, в което всички се борим с дълбоките фалшификати и защитата на собствената ни работа, собствената ни идентичност, вярвам, че това са въпроси, които заслужават абсолютна яснота", заяви Йохансон.

Защитниците на Сам Алтман казват, че общото между гласа на Sky и на актрисата в "Тя" е, че и двата са женски и звучат "кокетно".

Профсъюзът на холивудските актьори Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists, поддържа връзка с екипа на Йохансон, откакто отправи публично обвиненията си срещу Open AI и заяви, че се застъпва за федерално законодателство за защита на изпълнители от неразрешено дигитално възпроизвеждане на техните гласове и образи.

"Окуражаващо е, че Open AI явно е взел насериозно изразените опасения", казва Дънкан Крабтрий-Ирланд, национален изпълнителен директор на SAG, наричайки сегашната ситуация "ситуация на Дивия запад".

В последния си договор с големите студия и стриймъри SAG успя да постигне някои победи в използването на изкуствен интелект и компенсациите за актьорите, ако се използва техният образ, но не успя да накара студиата да искат съгласие за използване на гласа или образа на актьор за обучение с изкуствен интелект.

"В крайна сметка тези платформи за изкуствен интелект няма да се контролират сами", допълва Дан Нийли, главен изпълнителен директор на Vermillio, стартъп за генеративен AI, фокусиран върху разрешеното използване на интелектуална собственост и таланти.