С повишаването на глобалните температури, които представляват заплаха за селското стопанство, някои винарски изби се обръщат към изкуствения интелект, за да се подготвят по-добре за непредсказуеми метеорологични условия.

„AI ни помага да бъдем по-устойчиви“, казва Уил Дрейтън, директор по устойчивост и наука в Treasury Wine Estates, пред Fast Company. „Така че той не спира изменението на климата, но ни помага да бъдем по-устойчиви в условията на климатичните промени.“

Днес винопроизводителят на Beringer и Matua използва изкуствен интелект, за да моделира сценариите „какво ще стане, ако“, за да планира по-бързо огромните температурни колебания, които оказват драстично влияние върху добива през сезона на прибиране на реколтата. AI може също така да помогне за прогнозиране на условията за ферментация и за подобряване на методите за напояване.

От справяне с отлива на пиячи до борба с вредителите

Марките за алкохолни напитки все още са в началото на внедряването на AI и освен подобренията в напояването, все повече използват технологията, за да се информират за химията, която се влага в производството на вино, бира или спиртни напитки, с крайната цел да се създадат нови марки или аромати, които ще бъдат хит сред потребителите.

Индустрията със сигурност може да се възползва от AI. Глобалното търсене на алкохолни напитки е намаляло през 2023 г., като за тази година и 2025 г. се предвижда незначителен ръст, според доставчика на данни IWSR. В Съединените щати, например, по-младите поколения пият по-малко алкохол в сравнение с предишните - тенденция, която оказва различно въздействие върху всяка алкохолна индустрия.

Бирата е силно засегната от години, като потреблението ѝ е на най-ниското си годишно ниво от 1999 г. насам. Производителите на вино се борят да привлекат пиещите миленили и представители на поколението Z. И дори производителите на високоспиртни нпитки отбелязват първия си спад в обема през 2023 г. от близо 30 години, съобщава IWSR.

Treasury казва, че някои от по-напредналите технологии - включително автоматизация и роботизация - които внедрява, обикновено облагодетелстват по-големи марки като Beringer. Но много от инвестициите в изкуствен интелект проникват в цялото ѝ портфолио в САЩ и на пазарите в чужбина, включително Австралия и Нова Зеландия.

Компанията използва AI за по-прецизно напояване. Сензори следят налягането на водата и сигнализират за неефективност на линиите, например когато койоти прегризват капковите линии. Данните преминават през модели с изкуствен интелект, които дават препоръки кога да се решат проблемите.

„При страхотните жеги, които имаме в Калифорния в момента, да сме наясно с проблемите с напояването очевидно подобрява добива и качеството“, казва Дрейтън.

Базираната в Сицилия винарска изба Donnafugata пък използва технологията, за да се бори с нашествието на европейския молец. Два пъти дневно камера прави снимка, която се обработва от AI, за да разпознае насекомите и да предвиди разпространението им. Тези данни помагат за по-агресивна стратегия за защита.

Винарната също така комбинира данни за микроклимата, като влажност, вятър и атмосферно налягане, и ги съчетава с прогнози за времето до 10 дни, за да може да планира как да реагира на неблагоприятни климатични промени. Антонио Рало, съсобственик и главен изпълнителен директор на Donnafugata, казва, че изкуственият интелект „в крайна сметка води до възприемането на по-устойчиви практики“.

Пиячите невинаги знаят какво харесват

Катерина Акселсон, главен изпълнителен директор и основател на технологичния стартъп Tastry, казва, че винарните често ненужно поемат твърде голям риск при пускането на нови продукти. Исторически погледнато, браншът проучва данни за категорията от аналитичната компания Nielsen, за да види какво се е продавало добре в миналото, след което разработва сходни брандове с надеждата да изскочи с хит на пазара.

„Мисля, че това е крайно недостатъчно“, казва Акселсон.

Затова Tastry използва изкуствен интелект, за да анализира винени купажи и да провежда симулации, като по този начин определя колко различни изпълнения на този купаж може да направи една винарна и да я насочи към най-добрата възможна химия, която ще съответства на предпочитанията на потребителите.

„Традиционно изглежда, че потребителите са поставени в архетипи с метаданни, които не са непременно свързани с това дали те дори харесват това вино“, казва Акселсон. „Ние ви виждаме аспекти, уникални като пръстов отпечатък.“

Гигантът в производството на алкохол Diageo казва, че един от най-развитите случаи на използване на AI е предсказването на вкусовите предпочитания. През 2022 г. той придоби Vivanda и оттогава разширява платформата „What's Your Whiskey“, която позволява на пиещите да направят кратък тест, за да открият алкохола, който най-добре съответства на вкуса им.

„What's Your Whiskey“ вече е достъпна в 26 държави и на 60 различни езика, а подобни инструменти с изкуствен интелект към момента има за бира и коктейли. Текилата ще бъде следващата.

„Възможността да обработваме тези данни с AI, за да разберем по-точно къде трябва да насочим иновациите си и дори само кои са подходящите коктейли, които да сервираме на различни места, е способност, която ще ни подготви наистина добре за бъдещето“, казва Марк Сандис, главен директор по иновациите на Diageo.

Това води и до някои неинтуитивни открития. Данните от изкуствения интелект показават, че плодовите уискита са хит сред потребителите, които обикновено казват на изследователите на пазара, че предпочитат опушени вкусове. В тази връзка уискито Buchanan's с вкус на ананас е най-новият аромат, който Diageo пуска на пазара в Северна Америка тази година.

Компанията работи и със стартъп, наречен AI Palette, който подава данни от социалните медии и тенденциите в храните и напитките към система с изкуствен интелект, за да предвиди следващия горещ вкус. Тази година двете тенденции в ароматите, към които Diageo се насочва, са умами и друга, наречена „цъфтяща реколта“, която включва жасмин, лавандула и хибискус.

„Това е нещо, което правим все повече и повече, за да се опитаме да предвидим къде ще бъде потребителят“, казва Сандис, добавяйки, че след това Diageo може да планира продуктови иновации и промоции на коктейли, които са в съответствие с вкусовете, към които пиещите гравитират.

Анализирай бирата ми

По-рано тази година белгийски учени публикуват изследване, в което анализират 250 различни бири и обучават модели за машинно обучение, за да предвидят вкуса и предпочитанията на потребителите. За всяка бира учените от изследователския университет Ku Leuven измерват 226 химически свойства, включително алкохолно съдържание, захар и аромати като карамел, цитрусови плодове, тропически плодове и банан. Те също така анализират повече от 180 000 потребителски мнения от онлайн платформата за оценка RateBeer, за да обучат 10 различни модела с изкуствен интелект.

„Когато става въпрос за машинно обучение, видяхме, че можете да предсказвате вкуса сравнително добре“, казва Михиел Шреурс, младши изследовател и докторант по микробиология в Ku Leuven.

Моделите с изкуствен интелект показват особени перспективи при предсказването на вкуса на безалкохолните бири, а за алкохолните предложения моделите се оказват най-добри при предсказването на киселинността и алкохолното съдържание. Ароматите са по-трудни и защото проучването е ограничено до белгийските пивоварни, които произвеждат бира, за която се знае, че е с вкус на дрожди.

В САЩ The Bruery, Species X Beer Project и Asbury Park Brewery представят бири, създадени в сътрудничество с рецепти на изкуствен интелект, със забавни етикети, включително „AI-IPA“, „A.I.P.A“ и „Darw1n“.

Боб Маклийн, основател на Asbury Park Brewery, казва, че базираното в Ню Джърси предприятие си е поставило за цел да създаде нова тъмна бира, като за отправна точка е използвана рецепта, разработена от Microsoft Copilot AI.

Но въпреки че рази бира се продава добре, Маклин казва, че иновациите, подхранвани от AI, ще стигнат само дотам, като отбелязва: „Хората ще продължат да бъдат водещи в създаването на бири и нови стилове.“