Близо една четвърт от японските компании са внедрили изкуствен интелект (AI) в бизнеса си, докато над 40% нямат план да използват авангардната технология, показа проучване на Reuters.

Проучването, проведено за информационната агенция от Nikkei Research, задава редица въпроси на 506 компании в периода 3-12 юли, като около 250 от тях отговорят при условие за анонимност.

Около 24% от анкетираните заявяват, че вече са въвели изкуствен интелект в бизнеса си, 35% планират да го направят, а останалите 41% нямат такива планове, което показва различни степени на възприемане на технологичните иновации в корпоративна Япония, която има славата на една от най-високотехнологичните в света.

Запитани за целите при внедряването на AI във въпрос, позволяващ множество отговори, 60% от анкетираните отговарят, че се опитват да се справят с недостига на работници, докато 53% целят да намалят разходите за труд, а 36% посочват ускоряване на научноизследователската и развойната дейност като основна причина.

Що се отнася до пречките пред въвеждането, мениджър в транспортна компания посочва „тревогата на служителите от възможното намаляване на броя им“. Други пречки включват липсата на технологичен опит, значителни капиталови разходи и загриженост за надеждността, показва проучването.

Според резултатите от него 15% от анкетираните са били обект на кибератаки през последната година, а 9% са имали бизнес партньори, които са пострадали от хакерски кампании през същия период. Запитани за щетите, 23% от тези, които са претърпели кибератаки или имат пострадали бизнес партньори, са заявили, че процесите им са били временно преустановени, а 4% - че са пострадали от изтичане на информация.

По отношение на стъпките за повишаване на киберсигурността 47% от анкетираните заявяват, че са възложили защитата на външни изпълнители, докато 38% разполагат със собствени специалисти.

Сред жертвите на кибератаки през последните месеци е и известният издател Kadokawa, чийто случай накара японското правителство да работи за засилване на мерките за киберсигурност.

Проучването показва също така, че половината от компаниите подкрепят промяната на закона, който налага съпрузите да използват една и съща фамилия. Жените приемат фамилията на съпруга си в повече от 9 от 10 брака в страната, като според противниците на тази практика тя отнема част от идентичността на жената и я натоварва с много административни тежести, необходими за извършване на промяната.

Въпросът отново попадна във фокуса на вниманието, след като миналия месец бизнес лобито Keidanren поиска от правителството да позволи на омъжените жени да запазват фамилните си имена. 50% от анкетираните заявяват, че подкрепят подобна законодателна промяна, докато 11% са против.

„Настоящата система накърнява достойнството и свободата на хората - и особено на жените“, казва мениджър в машиностроителна компания.

Служител в предприятие за производство на стомана пък нарича промяната „естествено изискване на времето“.

В знак на несъгласие мениджър в производител на цветни метали обаче е категоричен, че разрешаването на различни фамилни имена в едно семейство може да „отслаби семейните връзки“.

Запитани как промяната в закона ще се отрази на техния бизнес, 14% от анкетираните заявяват, че моралът на служителите ще се повиши, 10% - че това ще подпомогне дейността по наемане на персонал, а 56% не очакват каквото и да било въздействие.