Ако смятате да си направите татуировка, може би трябва да помислите отново.

Проучване, проведено от Американската агенция по храните и лекарствата (FDA), установи, че част от мастилата за татуировки и перманентен грим (PMU), предлагани на пазара, са заразени с милиони потенциално вредни бактерии.

В изследването, публикувано в списание Applied and Environmental Microbiology, са проучени 75 проби от мастила за татуировки от 17 различни производители за потенциални източници на човешки инфекции.

Учените откриват, че приблизително 35% от неотворените и запечатани мастила за татуировки, продавани в САЩ, са заразени с бактерии, пише Euronews.

„Нашите констатации разкриват, че в неотворените и запечатани мастила за татуировки могат да се развиват анаеробни бактерии, за които е известно, че виреят в среда с ниско съдържание на кислород, като например в кожния слой, заедно с аеробни бактерии“, казва Сонг-Джа Ким, микробиолог в Националния център за токсикологични изследвания на FDA.

„Това предполага, че замърсените мастила за татуировки могат да са източник на инфекция от двата вида бактерии. Резултатите подчертават важността на наблюдението на тези продукти освен за бактерии, включително евентуално за патогенни микроорганизми“.

Проучването установява наличие на анаеробни бактерии, които се развиват в среда с ниско съдържание на кислород, като например дермалния слой на кожата, където се впръсква мастилото, заедно с аеробни бактерии, които не се нуждаят от кислород.

Бактериите са открити и в някои от заразените мастила, за които на опаковката е посочено, че са стерилни.

„Трябва да се отбележи, че микробните инфекции представляват само един от аспектите на тези усложнения. В допълнение, имунологичните усложнения, като възпалителни реакции и алергична свръхчувствителност, както и токсичните реакции, представляват значителна част от тези проблеми“, допълва Ким.

„В светлината на резултатите от нашето проучване искаме да подчертаем важността на непрекъснатия мониторинг на тези продукти, за да се гарантира микробната безопасност на мастилата за татуировки.“

Не за първи път се установява, че мастилата за татуировки са замърсени с вещества, които крият риск за здравето.

Предишно проучване, публикувано в Analytical Chemistry, анализира девет големи марки мастила за татуировки и установи, че някои съставки в тях са потенциално опасни.

Проучването разкри, че 90% от изследваните мастила са съдържали добавки или пигменти, които не са посочени в съдържанието на етикета. Над половината от тях съдържат необявен полиетиленгликол, вещество, което причинява увреждане на органите при многократно въздействие.

Изследователите откриха също така 2-феноксиетанол - химикал, който потенциално може да причини дразнене на кожата, белите дробове и черния дроб при контакт с кожата във високи дози, като едно от замърсяващите вещества в някои от изследваните проби.

„Надяваме се, че производителите ще приемат това като възможност за преоценка на процесите си, а художниците и клиентите - като възможност да настояват за по-добро етикетиране и производство“, казва Джон Суик, съавтор на изследването и доцент по химия.