Йо-йо ефект: Битката при лекарствата за отслабване постоянно сменя фаворити
Пазарът на медикаментите се разгорещява, но по отношение на създаването на нови хитове, засега само Novo Nordisk и Eli Lilly имат претенции за трона
Когато голям играч обяви добри новини на доходоносен пазар като този на лекарствата за отслабване, това често е достатъчно, за да се понижат акциите на конкурентите въз основа на предположението, че те ще изостанат.
Точно това се случи след съобщението на Roche от 16 юли, че компанията напредва с тестването на медикаментите си за борба със затлъстяването. Акциите на Novo Nordisk, Eli Lilly, Structure Therapeutics, Altimmune и Viking Therapeutics претърпяха удар.
Биотехнологичните компании с кандидати за отслабване в клиничен стадий, по-конкретно Viking и Altimmune, се сринаха с близо 13%, а по-големите играчи загубиха повече от 4%.
На този фон швейцарският фармацевтичен гигант Roche заяви в понеделник, че ускорява разработването на конкурентните си лекарства за отслабване Wegovy след обещаващи данни от ранния етап на изпитванията.Двата кандидатстващи продукта на компанията за лечение на затлъстяването преминават към следващия етап на изпитванията и могат да се появят на пазара през следващите няколко години, предоставяйки потенциална алтернатива на добре познатите пазарни лидери.
Имайки това предвид, пазарът на лекарства за отслабване се разгорещява, но по отношение на създаването на нови хитове, засега само Novo Nordisk и Eli Lilly имат претенции за трона.
Но Roche вероятно разполага с всичко необходимо, за да се превърне в претендент в нишата на хапчетата за борба със затлъстяването. Въпреки че има само две програми за отслабване в клиничен стадий, на компанията е достатъчен само един успешен кандидат, за да получи голям и устойчив тласък на приходите и печалбите си.
Ето защо актуализираните данни от програмата CT-996 на 16 юли предизвикаха такъв отзвук на пазара, който като нищо може да се повтори. Според междинната актуализация на данните от фаза 1 на клиничното изпитване пациентите, лекувани с CT-996 в продължение на само четири седмици, са загубили 7,3% от теглото си. Хората, лекувани с плацебо, са загубили само 1,2%. И ако се вярва на данните, нито един пациент не е прекъснал лечението поради странични ефекти.
Тези данни, макар и все още предварителни, сочат, че кандидатът действа бързо, ефективно и се понася лесно от пациентите - тройка, която все още не е постигната от нито едно от комерсиализираните лекарства за отслабване, пише Motley Fool.
Другото важно нещо, което трябва да се знае за CT-996, е, че той е формулиран като хапче, а не като инжекция. Това означава, че за пациентите ще бъде по-удобно да го прилагат вкъщи, отколкото водещите на пазара медикаменти Zepbound (Eli Lilly) и Wegovy (Novo Nordisk), които са инжекции.
Към момента изглежда, че CT-996 лесно би могъл да отнеме пазарен дял от продуктите на Eli Lilly и Novo Nordisk, които, поне досега, отчитат като цяло по-слаба ефикасност при насърчаване на отслабването и по-висок процент на прекратяване на лечението от пациентите поради странични ефекти. Дори и някои от по-мощните кандидати, които се развиват от биотехнологични компании като Viking Therapeutics, биха могли да загубят част от блясъка си, ако следващите серии от данни от клинични проучвания на Roche продължат да изглеждат толкова добри.
Много неща могат да се случат по време на оставащите изпитвания и ще минат поне няколко години, преди Roche да успее да комерсиализира своя кандидат. Новата програма може да има проблеми, които да станат явни през следващите тримесечия, или да се препъне и провали напълно.
Шансовете за успех на Roche с CT-996 не означават непременно, че инвеститорите трябва да следват пазарния спад на конкурентите на Roche. Това не означава също, че другите играчи са обречени да погълнат пазарните си дялове.
Всъщност има много програми в областта на научноизследователската и развойната дейност, които биха могли да генерират милиарди приходи, независимо дали CT-996 в крайна сметка ще бъде комерсиализиран. Много от тези програми ще имат сериозна преднина пред пазара, тъй като са по-близо до потенциално одобрение за продажба от Администрацията по храните и лекарствата на САЩ (FDA).