Новият рекламен клип на технологичния гигант Apple беше посрещнат с остра критика в Тайланд, като много потребители на социалните медии се оплакаха, че той предлага нереалистична и остаряла представа за страната.

Десетминутното видео с 5,4 милиона гледания от пускането му в канала на Apple в YouTube на 18 юли, е петата част от поредицата на гиганта „Apple на работа – Неудачниците“. Сюжетът проследява четирима герои, известни като „underdogs“ и техните опити да преодолеят кризи на работното място с помощта на устройства и софтуер на Apple, разказва CNN.

След дебюта през 2019 г. героите са напуснали корпоративните си работни места и са основали своя собствена компания. Най-новият епизод е съсредоточен върху командировка до Тайланд, където те прескачат от влакове на местни автомобили, докато се надпреварват с времето да намерят фабрика, способна да произведе милион специално пригодени кутии. Целта е да задоволят изискванията на техен труден клиент магнат.

След появата на видеото в социалните мрежи заваляха оплаквания, според които то не показва модерната страна на Тайланд. Мнозина твърдят, че кадрите са монтирани така, че да изглеждат ретро, с избледнял сепия филтър и че камерата се фокусира върху старомодната архитектура.

Други се оплакват от сцените на летището, в които един от героите губи багажа си и търси помощ от наземен местен служител, наречен „Хепи“.

„Когато го гледах, си мислех, че това е Тайланд преди 50 години. Това изглеждаше Тайланд преди 70 години. Нямаше сегменти, които да показват модерността на моя дом“, казва Дейвид Уилям, американски създател на съдържание, базиран в Тайланд, във видеоклип в TikTok, който е гледан над 11 милиона пъти.

В интервю за CNN той заяви, че никога не е виждал „такси, което да изглежда толкова зле“ през почти 10-те си години в страната, като добави, че входът към Тайланд, летище Суварнабхуми, е също толкова модерно, колкото международното летище „Джон Ф. Кенеди“ в Ню Йорк.

„Тайланд е модерна, безопасна и красива страна“, казва той. „Просто се надявам, че хората няма да го разберат погрешно.“

Подобно на неговото мнение, потребителят на Facebook Нипаван Лаббунруанг смята, че видеото представя Тайланд като изглеждащ „ужасно“. „Какво се опитва да представи този клип?“, пише потребителят в публикация, която получава 1900 харесвания.

Базата данни на Съвета за високи сгради и градски местообитания, организация с нестопанска цел, която следи развитието на градовете, нарежда Банкок на 13-о място в света по брой на небостъргачи. Тайландската столица разполага и с някои от най-големите луксозни търговски центрове в Азия и е пълна с петзвездни хотели.

За разлика от гражданите, видеото на Apple все пак спечели местни почитатели, сред които правителството.

Според уебсайта на Indochina Productions, базирано в Тайланд студио, участвало в продукцията на Apple, тайландските власти са я приветствали като победа за страната на световната сцена.

„Министър-председателят подкрепя развитието на потенциала на страната, като прилага политики за насърчаване на тайландската мека сила като магнит за привличане на хора от цял свят, които да посещават, работят и живеят в Тайланд, превръщайки го в ключова дестинация“, коментира Чай Вачаронке, говорител на министър-председателя Срета Тависин в изявление до медиите след публикуването на рекламата на Apple.

Други изтъкват, че видеото всъщност не е чак толкова голямо отклонение от действителността.

„Гледал съм го. Всичко е наред“, пише тайландския потребител във Facebook, като посочва, че в Банкок има „много стари хотели“ и „стари таксита, украсени с амулети на Буда“. „Но имаме и хубави неща“, добавя той.

Сомбат Буннгаманонг, виден социален активист, също се включи във Facebook, като заяви, че е изненадан, че видеото е предизвикало такова вълнение. „Филмчето беше сладко“, казва той и подчертава, че е потребител на Android.

Apple не е публикувала официален отговор на критиките.