Novo Nordisk засилва изследванията, докато конкурентите претендират за трона в отслабването
Производителят на Wegovy и Ozempic има 45 000 пациенти в клинични тестове, докато се опитва да предотврати заплахите от Eli Lilly и Roche
Novo Nordisk влага рекордни суми в научноизследователска и развойна дейност в опит да се противопостави на нарастващата конкуренция от страна на други фармацевтични групи, които навлизат в бързо развиващия се сектор за отслабване.
Главният изпълнителен директор Ларс Йоргенсен ще бъде изправен пред въпроси в сряда за това как компанията, която произвежда популярните лекарства Wegovy и Ozempic, планира да изпревари конкурентите си, тъй като тя отчита резултатите за първото полугодие.
Novo Nordisk е лидер в областта на лекарства, които имитират чревния хормон GLP-1, за да намалят кръвната захар и да потиснат апетита, лекувайки затлъстяване и диабет.
Въпреки че датският производител отчете 31% ръст на продажбите за 2023 г., акциите на компанията са загубили 10% през последния месец, след като конкурентният производител Roche представи обещаващи ранни данни за хапче за отслабване.
Novo има повече от 45 000 души в текущи или планирани изпитвания на семаглутид, активната съставка в хитовите медикаменти, и CagriSema, версия на лечението от следващо поколение, която комбинира семаглутид с друго съединение, според анализ на данни от клинични изпитвания на Financial Times.
Но американският конкурент Eli Lilly има 50 000 пациенти, участващи в тестове за водещите му лечения за отслабване: тирзепатид, продаван под търговското име Mounjaro, и следващото поколение ретатрутид.
Компанията е инвестирала значителни средства в производството, за да посрещне нарастващото търсене на своите продукти, включително чрез придобиване на три обекта от договорния производител Catalent на стойност 11 млрд. долара.
Но за да запази позициите си, Novo увеличава разходите за научноизследователска и развойна дейност, като има амбицията да разшири използването на лекарствата си за лечение на деца, да проведе директни тестове с конкурентното лекарство Mounjaro на Eli Lilly и дори да се заеме с лечението на Алцхаймер.
В миналото компанията е изразходвала много по-малко средства за научноизследователска и развойна дейност от конкурентите си. Миналата година компанията е похарчила за научноизследователска и развойна дейност $4,7 млрд., което се равнява на 14% от продажбите, в сравнение с 12% през 2020 г.
Това остава далеч под 27-те процента на Eli Lilly.
Тъй като продажбите на компанията се покачват, анализаторите и инвеститорите очакват тя да увеличи разходите си както за разширяване на употребите на лекарствата си, така и за справяне с бъдещия удар върху евентуалната загуба на ексклузивност на Ozempic и Wegovy.
"Семаглутид вероятно ще бъде едно от най-големите лекарства в историята, всички знаем това. Това обаче създава някои проблеми: чудовищна потенциална патентна скала, която те трябва да решат", казва пред FT Питър Вердулт, анализатор в Citi.
"Малко вероятно е да намерят друг продукт, който да замени семаглутида, така че стратегията е да се насочат към съседни области като диабет, сърдечносъдови и бъбречни заболявания."
Novo Nordisk вече е провела проучвания за ползите от Wegovy за сърдечно-съдовата система и през март то стана първото лекарство, получило одобрение от FDA за лечение на сърдечни проблеми специално при възрастни с наднормено тегло.
Eli Lilly провежда подобни изпитвания на своите продукти и в четвъртък съобщи, че тирзепатидът намалява риска от сърдечна недостатъчност с 38%.
Сред най- "трансформиращите и "вълнуващи" изпитвания, отбелязва Вердулт, е късното проучване на семаглутид при ранна болест на Алцхаймер, което трябва да приключи през 2026 г. В мозъка има GLP-1 рецептори и лекарствата са показали интригуващи ранни резултати за забавяне на когнитивния спад при хора с болестта.
Но освен че развиват разбирането за GLP-1, новите изпитвания са търговски мотивирани, за да помогнат на компаниите да "затвърдят пазарните си позиции. Изследванията на по-широките ползи за здравето от такива лекарства могат да изискват огромни инвестиции и участие.
"Можете да покажете загуба на тегло с 40-50 пациенти. Но тези сърдечносъдови проучвания трябва да са много по-големи, за да убедят медицинските власти, че са безопасни за употреба при тези групи от населението", казва пред FT Джон Уайлдинг, професор по затлъстяване, диабет и ендокринология в Ливърпулския университет, който е работил по няколко големи проучвания на Novo Nordisk.
Това означава, че нови участници на пазара като Roche, германската компания Boehringer Ingelheim и други, разработващи лекарства за отслабване, ще бъдат изправени пред високи разходи за възпроизвеждане на резултатите.