Прекалено силният шум около големите езикови модели с изкуствен интелект кара някои инвестиционни мениджъри да преувеличават или представят невярно използването на технологията, за да могат предложенията им да изглеждат по-напреднали и иновативни, отколкото са всъщност.

Тази измамна маркетингова тактика дори си има име: AI washing или изпиране на изкуствен интелект.

Но инвестиционните мениджъри не са единствените, които се занимават с подобни тактики.

Редица световни компании, сред които Coca-Cola, Pepsi, McDonald's и H&M, са широко критикувани, че се хвалят с използването на изкуствен интелект в маркетинга си, за да позиционират продукти като иновативни и футуристични – без да предоставят прозрачност за възможностите на технологията.

Това пише в анализ по темата за Institutional Investor Анджело Калвело, доктор на науките, съосновател на инвестиционния мениджър Rosetta Analytics.

AI придава известен блясък – поне на думи.

Откриваме пример за това в прессъобщение за Coca-Cola Y3000 Zero Sugar, която кани "феновете да си представят какъв е вкусът и усещането на бъдещето с лимитирана серия напитки и ново преживяване, задвижвано от AI". Но съобщението не дава подробности за AI или за ролята му при създаването на продукта.

Регулаторният орган за защита на потребителите в САЩ – Федералната търговска комисия (FTC), превърна изпирането на AI в приоритет, като предупреди компаниите:

"Ако мислите, че можете да се измъкнете с необосновани твърдения, че вашият продукт е снабден с AI, помислете отново. Преди да етикетирате продукта си като снабден с AI, имайте предвид, че самото използване на инструмент за AI в процеса на разработване не е същото като продукт, в който има AI".

Комисията изпълни това обещание и предприе действия по прилагане на законодателството срещу няколко компании, включително Automators AI.

В коментар на съдебното дело Самуел Ливайн, директор на Бюрото за защита на потребителите на FTC, заяви:

"Ответниците са се възползвали от потребителите, които искат да осигурят прехраната на семействата си, с обещания за висока възвръщаемост и използване на AI за захранване на тази възвръщаемост. Техните лъжи накараха потребителите да загубят десетки хиляди долари, а мнозина загубиха спестяванията си. FTC работи, за да потърси отговорност от обвиняемите и обезщетение за техните жертви."

Регулаторните органи на Комисията по ценни книжа и фондовите борси също се борят с неверни или подвеждащи твърдения на инвестиционни мениджъри и консултанти за използването на изкуствен интелект.

През декември 2023 г. Отделът за проверки на Комисията по ценните книжа и фондовите борси започна проверка на AI. В рамките на този официален процес комисията поиска информация от инвестиционните консултанти относно използването на инструменти, базирани на AI.

През март Комисията по ценни книжа и борси обяви обвинения срещу двама инвестиционни консултанти – Delphia (USA) Inc. и Global Predictions Inc. за неверни и подвеждащи твърдения относно предполагаемото използване на изкуствен интелект. Компаниите се съгласиха да платят 400 000 долара граждански санкции.

Директорът на отдела за правоприлагане на SEC Гарбър Гревал подчерта ангажимента да предпази инвеститорите от "изпиране" на изкуствен интелект при обявяването на споразуменията, като заяви:

"Тъй като все повече инвеститори обмислят използването на инструменти на изкуствения интелект при вземането на инвестиционни решения или решават да инвестират в компании, които твърдят, че използват неговата трансформационна сила, се ангажираме да ги предпазим участващи в "изпирането" на изкуствен интелект.

Ако твърдите, че използвате AI в инвестиционните си процеси, трябва да се уверите, че твърденията ви не са неверни или подвеждащи. Публичните емитенти, които правят твърдения за внедряване на AI, също трябва да са бдителни за подобни неверни твърдения, които могат да имат съществено значение за инвестиционните решения на физическите лица."

Твърденията на инвестиционните мениджъри обикновено се свеждат до "Започнахме да използваме алтернативни данни" или "Използваме изкуствен интелект, за да търсим данни, които въвеждаме в моделите си".

Някои просто посочват, че са наели специалисти по данни, без да споменават техните роли или принос; други споменават, че използват големи езикови модели за подобряване на оперативна функция. (Както убедително обяснява един коментатор: "Това, че екипът ви въвежда "import openai", не значи, че сте на върха на изкуствения интелект.")

Най-наглите мениджъри просто си присвояват термина "машинно обучение", като твърдят, че традиционните количествени процеси като клъстерен анализ или линейна регресия се квалифицират като изкуствен интелект.

По този повод експерт в сферата предоставя хумористична аналогия за тази практика: "Това е малко като да кажеш, че украински фермер прави генно инженерство, като засажда най-големите картофи от миналогодишната реколта."

Усилието на Комисията по ценни книжа и фондови борси да идентифицира и санкционира мениджъри, които правят подвеждащи твърдения за AI, е актуално и навременно.

Неотдавнашно проучване установи, че 33% от мениджърите на активи експериментират с AI, а 36% активно използват AI.

И тъй като на SEC бяха необходими няколко години, за да финализира правилата, стандартизиращи дори свързаното с климата оповестяване за инвестиционни мениджъри, вероятно ще мине известно време, преди да кодифицира стандарта за оповестяване използването на AI, оставяйки разпределящите средства да разчитат на собствената си проверка за твърденията на инвестиционните мениджъри.

Анджело Калвело е доктор на науките, съосновател на Rosetta Analytics, инвестиционен мениджър, използващ дълбоко укрепващо обучение за изграждане и управление на стратегии за институционални инвеститори.