В разгара на летния сезон пазарът на ваканционни имоти в България претърпява динамични промени и се сблъсква с различни предизвикателства.

Обичайно, темповете на продажби намаляват в горещите месеци, тъй като хората основно използват свободното си време за почивки и пътувания.

Тази година се наблюдава забавяне при реализирането на сделки и заради предлаганите имоти, които в момента също са намалели. Това обясни в интервю за Profit.bg Мариян Боруков, брокер с 13-годишен опит в сделки и оценки на недвижими имоти, парцели и строителство по българското Черноморие, който заема позицията мениджър ваканционни имоти в Arco Real Estate.

На пазара на недвижими имоти тази година експертът отчита и осезаеми различия спрямо същия период на миналата. Има спад в обявите на предлагани имоти, но се увеличава търсенето на предложения с изгодни цени. Спрямо миналата година сделките са намалели.

Според Боруков, сред основните фактори за избор на ваканционен имот, на първо място категорично остава инвестицията на финанси. „Хората искат да си запазят парите, за да не ги „изяде“ инфлацията“, обяснява той.

Вторият водещ фактор е осигуряването на подходящо второ жилище за почивка. Търсят се удобни локации и приятни имоти, за да може ежегодно да се посещава морето. Много хора купуват такъв тип имоти заради децата си, за да може да прекарват заедно летните месеци в спокойна и приятна обстановка.

В търсенето от купувачите определено преобладава интересът към морските имоти. Този към планинските е по-малък заради късия сезон на използваемост на имота.

„Пълноценното време в планината е един месец. Имотът на морето може да се ползва плътно три месеца, като зимният сезон също е подходящ за живеене на там, тъй като времето е благоприятно, с по-меки климатични условия“, допълва специалистът по ваканционни имоти.

Боруков съветва купувачите на ваканционен имот на първо място да намерят подходящ брокер-консултант, за да може да ги консултира експертно и да ги насочи към възможно най-подходящия спрямо техните желания и цели имот.

„В случая говорим за сериозна инвестиция в собственост, която ще служи на купувача дълги години. Това не може да бъде сравнено с покупка на продукт с краткотрайна стойност“, допълва той.

Що се отнася до продавачите, при тях също важи факторът правилна агенция или добър брокер, за да може имотът да се продаде на правилната цена.

„Всеки имот има определена стойност. Не може купувачът да каже, че е решил да продава имота си за Х сума, а реално пазарът да е съвсем различен. Продажната цена трябва да се коригира спрямо сегашния пазар, като това може да е както в плюс, така и в минус за продавача“, обяснява експертът.

Ето защо съветът към всички страни участници на имотния пазар е да се консултират със специалисти, за да може да се вземе правилно решение, устройващо както купувача, така и продавача. „Смятам, че работата със специалист е от ключово значение в изпълнението на такава сделка.“, категоричен е Боруков.

Относно тенденцията в оформянето на демографския профил пазара с недвижими имоти, от агенцията отчитат, че българите, живеещи у нас или в Европа, заемат 50% дял. Украинците са 25%. Европейски граждани, като германци, поляци, чехи и словаци заемат между 15% и 20%. Англоговорщите лица са 10% , а останалите 5% се допълват от лица с еврейски произход и лица от трети страни.

Не може да се говори за динамична реализация на скъпоструващи сделки тази година. Данните все пак са конфиденциални, тъй като повечето клиенти, които ги реализират, не желаят огласяване и публичност, допълва експертът.

По думите му, при най-скъпата сделка до момента през 2024 г. става въпрос за продажба на хотел, но подобни ситуации действително са рядкост на родния имотен пазар.

Друга тенденция, която се наблюдава, е повишеният интерес към търсене от български купувачи на ваканционни имоти зад граница, като пазарът се сравнява с този у нас.

Има повишено търсене за Гърция и Испания, но основните пречки за покупка на имот остават сложните регламенти и бюрократични процедури в чужбина, като например данъците, обслужването на имота, а също така и отговорностите към собствениците в друга държава, които са различни, допълва експертът.

Според него, предизвикателствата и възможностите в сектора на ваканционните имоти са огромни, както за продавачи и за купувачи, така и за брокерите.

„Трябва да се намери баланс между консултирането от специалист и продаването. Това е ключово, за да останат накрая и двете страни удовлетворени от сделката, което е сред основните задачи на брокера.

Предизвикателството е, че масово хората не приемат радушно факта, че трябва да платят комисионна на брокера, който им съдейства по изпълнението на сделката. По цял свят се заплаща комисионна за извършването на каквато и да е услуга - в случая съдействие относно покупка/продажба на имот“, обяснява специалистът.

Относно това как и дали ще се променят цените на имотите на пазара у нас след присъединяването ни към еврозоната през 2025 г., той коментира, че в момента тенденциите на цените са с леко покачване, въпреки че през летния сезон са в застой.

„Когато влезем в еврозоната, се очаква в началото да има леко покачване на цените на имотите, което по-скоро се поражда от психологията, че вече сме еврозоната, на единния европейски валутен пазар. След време цените ще се върнат по старому, тъй като в България те се формират спрямо местоположението на имота, какво представлява, колко търсене има.“, допълва експертът.

Ако на имотния пазар няма достатъчно търсене, цените ще започнат да поевтиняват. Същото важи и за туризма, където ако възникне тенденция на спад в интереса, това ще се отрази по идентичен начин на ваканционните имоти и цените им ще паднат, тъй като няма да има такова голямо търсене.