Най-важният iPhone досега? AI залогът на Apple може да определи бъдещето ѝ
„Apple Intelligence остава ключът към отприщване на още търсене на iPhone“, според стратег от Morgan Stanley. От UBS обаче посочват: „Не смятаме свързаните с AI предложения за достатъчно убедителни в краткосрочен план, за да стимулират значително търсене”
Новият iPhone, който Apple ще покаже следващата седмица, ще бъде най-важният в историята на компанията. Поне след този отпреди една година. И до момента, в който се появи нещо друго през следващата година.
Това е реалността за компания с пазарна капитализация над 3 трилиона долара, която зависи от една единствена продуктова линия за повече от половината от бизнеса си. През последните няколко години Apple положи усилия, за да намали тази зависимост - услугите, Apple Watch и AirPods помогнаха за това. Но сегментът, в който се продават повече от 200 милиона смартфона годишно на средни цени, достигащи 1000 долара, хвърля много голяма сянка, коментира The Wall Street Journal.
Според данни на S&P Global Market Intelligence бизнесът с iPhone сам по себе си би се класирал като 15-ата по големина компания в S&P 500 въз основа на приходите за 12-месечния период, приключил през юни - по-голям от този на Chevron, Ford или General Motors.
Бизнес с такъв размер не може лесно да постигне голям растеж - особено на зрял пазар като този на смартфоните. Напоследък обаче iPhone все още е в забележим спад, като приходите на Apple са намалели с 2% през фискалната година, приключила през септември 2023 г., а за настоящата се очаква допълнителен лек спад, според оценки на FactSet.
Следователно има големи надежди, че новите смартфони могат да предизвикат нови резултати - особено след като те ще бъдат първите, които ще включват новата технология на Apple за изкуствен интелект.
Цената на акциите на Apple се е повишила с около 25% през последните шест месеца, като през това време надминава значително своите колеги от технологичния сектор с висока пазарна капитализация. Акциите се оценяват на почти 31 пъти по-висока бъдеща печалба - с 8% над петгодишната средна стойност и с 48% по-висока премия от коефициента на S&P 500, според данни на FactSet.
Това създава известен риск, особено след като акциите на Apple често се понижават в дните на обявяване на новите модели iPhone. Този път има и голяма неизвестност дали изкуственият интелект в устройството може действително да помогне на Apple да продаде повече. Силните цикли на продажби на iPhone в миналото обикновено съвпадаха с промени в хардуера или дизайна, като например по-големи екрани и 5G възможности. Освен това новите разработки на компанията в областта на изкуствения интелект също няма да са голяма изненада. Тя вече използва своята Световна конференция за разработчици през юни, за да покаже Apple Intelligence.
Следователно очакванията за iPhone 16 варират в широки граници.
„Apple Intelligence остава ключът към отприщване на натрупаното търсене на iPhone и ускоряване на цикъла на подмяна“, казва Ерик Уудринг от Morgan Stanley. За разлика от него Дейвид Вогт от UBS пише в доклад: „не смятаме свързаните с изкуствения интелект предложения за достатъчно убедителни в краткосрочен план, за да стимулират значително търсене”.
Картината се усложнява от факта, че Apple Intelligence не се очаква да бъде пуснат на пазара преди октомври, така че софтуерът няма да бъде включен в новите телефони, които вероятно ще се появят по-късно този месец. И не всички възможности на AI ще бъдат налични първоначално - интеграцията на ChatGPT със Siri се очаква едва в края на тази година.
Анализаторите очакват продажбите на iPhone да нараснат с 4,5% през финансовата 2025 г., която ще бъде подкрепена от новите модели, представени следващата седмица, а за 2026 г. се очаква ръст от 5,4%, според консенсусните оценки на Visible Alpha.
Apple не се нуждае непременно от AI, за да има приличен цикъл на iPhone, тъй като трите последователни години на слаб ръст на продажбите показват, че голям брой потребители използват по-стари устройства - и по този начин са по-подготвени за ъпгрейд.
Но последният ръст на акциите показва, че инвеститорите все още очакват много от усилията на Apple в областта на изкуствения интелект. Производителят на iPhone има едно предимство пред своите големи технологични колеги - неговият хардуерен модел все още не изисква огромно увеличение на капиталовите разходи за AI, като например чиповете на Nvidia. Предстои да видим дали Apple може да направи пари в областта на изкуствения интелект, без да похарчи много средства.