Този месец Apple показа на милиони потребители на iPhone как скоро могат да се насладят на AI инструменти като персонализиран генератор на емотикони.

Обявяването на Apple Intelligence помогна за изтласкване на пазарната капитализация на компанията обратно над $3 трилиона.

Никой обаче не спомена как тези инструменти ще работят в Китай - вторият по големина пазар за iPhone.

Има основателна причина за пропуска - ChatGPT на OpenAI и други западни AI модели не се предлагат в Китай. Това кара Apple да търси китайски партньор, който да помогне в предлагането на услугите на Apple Intelligence, пише The Wall Street Journal, позовавайки се на източници от индустрията. Досега обаче не е обявена такава сделка, а следващият модел iPhone ще бъде пуснат само след месеци.

В Китай Apple изостава от местните съперници, които вече включиха AI функции в своите устройства. iPhone падна до трето място по пазарен дял сред марките смартфони в Китай през първото тримесечие на тази година, изпреварен от два местни бранда. Тази година се очаква Huawei да представлява 17% от пазара на смартфони в Китай спрямо 13% миналата година, докато прогнозите сочат, че делът на Apple ще спадне до 16% от 18%, според Counterpoint Research.

В САЩ Apple следва двупосочна стратегия за предоставяне на AI услуги - изгражда свои собствени възможности, като същевременно си партнира с OpenAI.

В Китай компаниите трябва да получат одобрението на Пекин, преди да въведат AI чатботове, изградени върху големи езикови модели, обучени с огромни бази данни от текст, изображения и видео, извлечени от интернет и други източници. Регулаторите проверяват моделите, за да гарантират, че те не влияят на общественото мнение по начин, който правителството не одобрява.

Към март интернет пазачът на Пекин - Администрацията на киберпространството на Китай - е одобрила 117 генеративни AI продукта, нито един от които не е разработен в чужбина.

В началото на тази година Apple е проучила възможността да получи одобрение за модел, който да се използва в нейните устройства в Китай, но е установила, че е малко вероятно китайските регулатори да го одобрят, според източниците на WSJ.

Това кара Apple да засили преговорите с потенциални местни партньори, сред които Baidu, лидерът в електронната търговия Alibaba Group и базираната в Пекин стартираща компания Baichuan AI, според източниците на WSJ.

В Китай, както и в САЩ, производителите на смартфони използват генеративен AI в своите рекламни предложения, за да привлекат потребителите да ги надграждат.

През януари Samsung представи своята серия смартфони Galaxy S24 с генеративни AI функции, които са резултат от собствени разработки плюс възможностите на Google в областта на изкуствения интелект. Тъй като AI моделът на Google, Gemini, не се предлага в Китай, Samsung се обръща към две местни компании за Galaxy S24 - Baidu и Meitu.

Samsung представлява около 1% от пазара на смартфони в Китай и страната няма основен принос за печалбата на южнокорейската компания.

Адаптирането на продукти и услуги към китайските правила не е нещо ново за технологичните компании. В Китай услугата iCloud на Apple съхранява данни на сървърите на държавна компания. Този месец пуска Vision Pro без услугата си за стрийминг Apple TV+, която не се предлага в страната.

Apple отдавна се радва на сравнително привилегировано място на китайския пазар поради икономическата си роля в страната. Повечето iPhone се сглобяват в Китай от тайвански или китайски производители по договор. Apple казва, че е помогнала за създаването на около пет милиона работни места в Китай, включително във веригата за доставки и екосистемата на App Store.

Възходът на китайския патриотизъм обаче може да повлияе на позицията на Apple, казват анализатори от Counterpoint. Американските компании се превръщат в мишена на Китай една след друга. Ключовият въпрос е дали и Apple ще стане такава.