След голямото рали с AI обещания: Акциите на Apple са пред критично важен тест
Ако новият iPhone не оправдае очакванията за продуктовите характеристики или продажбите, Apple може да стане свидетел на повторение на сривове
Предстоящата премиера на новия iPhone доведе до рязко покачване в акциите на Apple заради обещаните функции с изкуствен интелект.
Ако направим кратка справка в историята обаче, тези печалби изглеждат уязвими, поне в краткосрочен план.
Акциите на компанията обикновено се представят по-слабо след пускането на iPhone – прецедент при условие, че очакванията са космически, а цената на акциите спрямо приходите е доста висока, оставяйки малко място за грешки.
Според данни, събрани от Bloomberg, акциите на Apple са паднали в 12 от 17-те дни на пускане на iPhone на пазара. Освен това септември е бил най-лошият месец за акциите през последното десетилетие, като през този период те са се понижавали средно с 3,2 %.
Това проследява по-широката тенденция, тъй като и индексът S&P 500, и промишленият Dow Jones също претърпяват най-големите процентни загуби през месеца, според Almanac of Stock Trader's.
Големият залог: iPhone 16
Ако най-новият iPhone не оправдае очакванията по отношение на продуктовите характеристики или продажбите, Apple може да стане свидетел на повторение на тези сривове в оценката.
„Лесно можете да си представите сценарий, при който пазарът е натрупал целия този ентусиазъм, но след това трябва да изчака, преди да получи доказателства, че стратегията на Apple за изкуствен интелект работи“, казва Дени Фиш, управляващ глобалния фонд за технологии и иновации Janus Henderson на стойност 7 млрд. долара.
„Макар че има желание за функции на AI, има място за скептицизъм и множеството е в горния край. Като цяло това не е добър момент за покупка.“, допълва той.
Компанията ще проведе събитие за обявяване на продукта в понеделник, 9 септември. Bloomberg съобщи, че най-новите телефони ще бъдат пуснати в продажба на 20 септември, въпреки че AI функциите ще бъдат въведени едва през октомври чрез софтуерни актуализации.
Акциите на Apple поскъпнаха с 39% от дъното през април. Този ход е увеличил пазарната капитализация на компанията с над 900 млрд. долара и е допринесъл за 22,6% от общата печалба на индекса Nasdaq 100 за този период, повече от всеки друг компонент.
Акциите се оценяват на 31 пъти по-висока стойност от очакваната печалба, което е над 50% премия спрямо 10-годишната средна стойност.
Миналия месец коефициентът на приходите достигна 8,8, което е най-високата му стойност от поне 2000 година.
Рали, задвижвано от оптимизъм
Оптимизмът по отношение на стратегията за AI беше основен двигател на ралито.
Citi определи Apple като най-добрия избор в областта на изкуствения интелект за 2025 г., а Third Point LLC на Даниел Льоб наскоро зае позиция, като написа в писмо до инвеститорите, че „търсенето, свързано с изкуствения интелект, може да доведе до рязко подобряване на приходите и печалбите в следващите години“.
От известно време обаче растежът в Apple забавя темпото. Приходите са намалели през пет от последните седем тримесечия, а анализаторите прогнозират, че ще нараснат само с 1,8% през фискалната 2024 г., преди да се ускорят до 7,9% ръст през следващата. За разлика от тях, според Bloomberg, общият технологичен сектор на S&P 500 се очаква да увеличи приходите си с 10,9% през 2024 г. и с 12,7% през 2025 г.
По ирония на съдбата растежът е слаб поради подобренията в iPhone.
Клиентите задържат устройствата си за по-дълго време, тъй като камерите и батериите стават все по-добри и по-скъпи, което не дава основание да се харчи за нов модел.
Поради важността на iPhone за продуктовия пакет на Apple – на него се падат почти половината от приходите през последното тримесечие, Уолстрийт залага на това, че новите функции с изкуствен интелект ще подтикнат повече клиенти да надградят, което ще ускори растежа.
Рискове
Групата потребители, които биха могли да се сдобият с нов iPhone, е потенциално огромна.
Над 40% от над 800-те милиона смартфон устройства на Apple са iPhone 12 или по-стари, а други 27% потребители още са на iPhone 13. По-малко от 10% от настоящите потребители имат телефони, които могат да бъдат надградени до софтуера с изкуствен интелект.
Проучване на Business Insider от юли сред американските потребители обаче показва, че AI може да не е достатъчен стимул за обновяване, което би изложило на риск ралито на технологичния лидер.
Moffett Nathanson наскоро започна да покрива акциите с неутрален рейтинг, като написа, че оценката предполага „цикъл на обновяване на iPhone, който е значително по-голям от цикъла на обновяване на 5G през 2021/22 г.“, което компанията е скептична, че Apple може да постигне, особено като се имат предвид лихвените проценти.
Въпреки риска, продължава да има много оптимизъм за това какво ще означава изкуственият интелект за дългосрочния растеж на Apple, а цикълът на обновяване се очаква да се разгърне в продължение нагодини.
Дори и да има разпродажби около пускането на новия iPhone, той ще донесе приходи и печалби с течение на времето, което може да даде тласък на акциите, обяснява Ерик Джонстън, главен капиталов и макростратег в Cantor Fitzgerald.
Бясна надпревара с Huawei
На този фон, Huawei се готви да представи нови продукти на събитие само няколко часа след дебюта на iPhone 16, подготвяйки сцената за следващия сблъсък на двата технологични гиганта.
Ръководителят на потребителската група Ричард Ю обяви събитието на 10 септември в Weibo, обещавайки „епохален продукт“, който е отнел пет години работа и огромни инвестиции. Компанията подготвя и пускането на пазара на електромобил Aito, допълва запознат източник.
В Китай Huawei изтласка Apple от челната петица на производителите на устройства през юнското тримесечие, след като възстанови дела си на премиум пазара със серията Mate 60, задвижвана от революционен чип. Планирането на събитие толкова скоро след пускането на новия iPhone предполага, че компанията е готова отново да се изправи срещу Apple.
Ричард Ю е бил забелязан с новото устройство, наречено трикомпонентно. Ключовото му предимство е възможност за още по-голям екран, подобен на таблет, в размерите на обикновен смартфон.
Huawei, заедно с други китайски производители като Honor и Xiaomi разработи някои от най-тънките сгъваеми телефони до момента и работи по по-нататъшното развитие на този сегмент в технологиите.