Nord Security стартира с неясна стратегия в страна, в която технологичните шампиони са рядкост: Литва.

Не след дълго обаче, компанията, популярна със своите нишови (и понякога скъпи) продукти за киберсигурност и виртуални частни мрежи (VPN), започва да трупа печалби.

Томаш Окманас и Еймантас Сабаляускас виждат възможност за успешен бизнес още през 2012 г., докато градят кариера в областта на ИТ, и решават, че си струва да я проучат, разказва Fortune.

Nord прилага проста логика, за да се разрасне: Хората разчитат на интернет за всичко, което означава, че нуждата от онлайн сигурност само ще нараства с времето. И са абсолютно прави – разкриват огромен пазар сред интернет сърфистите, които жадуват за поверителност.

Окманас признава, че при основаването на компанията „никой не се е интересувал“, освен няколко технологични компании, които имали сериозно отношение към киберсигурността.

Но основателите трябва да се усъвършенстват не само в областта на инженерството.

„Трябваше да науча много за финансите, правния свят, корпоративното управление, а след това и как да ръководя екипи и компании“, казва Окманас пред Fortune.

Най-известна със своя VPN софтуер, Nord позволява на потребителите да използват интернет, като същевременно защитава техните данни и IP адреси.

Това означава повече неприкосновеност на личния живот при сърфиране в интернет, но технологията има и своите спорни качества. НVPN мрежите например могат да се използват за заобикаляне на правителствените ограничения и са атакувани от холивудските филмови студия за използването им за пиратство и нарушаване на авторските права.

Но базираната в Литва компания не е затормозена от тези правни и етични проблеми. Тя се фокусира върху на основната си цел – безопасно използване на мрежата.

Сървърите не записват данните на потребителите, което е част от правилата за защита на личните данни. Компанията твърди, че потребителите, които използват VPN само за достъп до блокирани или недостъпни стрийминг услуги, са „старомодни“.

Окманас казва, че инструментите на Nord рядко се използват за незаконни или неправомерни цели. Компанията разполага и със системи за предотвратяване на пробиви в сигурността и други онлайн заплахи.

„Нашата цел наистина е да свържем колкото се може повече хора с тази облачна мрежа на Nord, където хората да я използват по много безопасен начин“, допълва той.

Светът на VPN

Растежът на Nord е забележителен: през 2022 г., 10 години след основаването си, тя придобива статут на еднорог, има над 15 милиона потребители по света и е една от най-известните литовски компании (другата е Vinted).

Nord отбелязва „огромен растеж“ през годините, казва Окманас.

През септември 2023 г. компанията е набрала 100 млн. долара при оценка от 3 млрд. долара, което е почти двойно повече в сравнение с времето, когато е станала еднорог година по-рано.

През 2022 г. тя обяви сливане със Surfshark, а тази година закупи конкурента си IronWall, което помогна да увеличи влиянието си в областта на киберсигурността и извън нея. По-голямата част от потребителската база е съсредоточена в САЩ и обхваща широк възрастов диапазон, докато останалите клиенти са смесена група от средни интернет потребители и малки и средни предприятия.

Nord е направила така, че присъствието ѝ да се усеща - не е необичайно да се натъкнете на нейни реклами, докато слушате подкаст или гледате видеоклип в YouTube или TikTok (нейната VPN услуга се използва от рапъра Дрейк, съобщи Bloomberg).

Окманас казва, че това е целенасочено усилие за запознаване на повече хора с онлайн инструментите на Nord и е само един от многото начини, които компанията използва, за да привлече нови клиенти, тъй като онлайн заплахите продължават да са на дневен ред.

„Харчим стотици милиони за привличане на клиенти и това работи. Потребителите виждат стойността и ние сме много доволни“, допълва Окманас.

Следващи стъпки

Nord планира да построи още една сграда в столицата Вилнюс, тъй като продължава да разширява дейността си. За компании с достатъчно голям мащаб първичното публично предлагане изглежда като естествена следваща стъпка (така направиха Airbnb и Uber например).

Но Nord има различна гледна точка. Тяхната цел е да са готови за IPO, но не непременно да станат публични веднага, тъй като това е добър барометър за състоянието на компанията.

„Имаме големи амбиции, но не е необходимо това да стане, за да направим IPO“, казва Окманас. Nord може и да е започнала малка, но от самото начало е печеливша, затова няма краен срок, но иска да е готова за IPO с „натискане на един бутон“.

„Към този момен със сигурност нямаме нужда от това и няма да го направим през следващите шест месеца или една година“, допълва съизпълнителният директор и допълва: „Намираме се в много изгодна позиция, в която растем изключително бързо и сме много печеливши.“