Във вторник Китай наложи временни антидъмпингови мерки върху вноса на коняк от Европейския съюз, което засегна множество брандове - от Hennessy до Remy Martin. Мярката идва в отговор на решението на блока да приеме окончателно митата върху произведените в Китай електрически превозни средства.

Разследване установи, че дъмпингът на коняка от ЕС може да донесе на местния китайски сектор за алкохолни напитки „значителни щети“, заявяват от китайското министерство на търговията, цитирани от Reuters.

Намеквайки за още потенциални действия, от институцията добавят, че антидъмпинговото и антисубсидийното разследване на продукти от свинско месо от ЕС продължава и в края на проучването ще бъдат взети „обективни и справедливи“ решения.

Министерството обмисля и повишаване на митата върху вноса на автомобили с големи двигатели. По-високите налози биха засегнали най-тежко германските производители, тъй като германският износ на автомобили с двигатели с обем 2,5 литра или по-голям за Китай през миналата година достигна 1,2 млрд. долара.

От 11 октомври вносителите на коняк с произход от ЕС ще трябва да внасят гаранционни депозити, които най-често варират от 34,8% до 39,0% от стойността на вноса, съобщава още министерството.

Франция е разглеждана като основна цел на проверката на Пекин заради подкрепата ѝ за митата върху произведените в Китай електрически превозни средства. На страната се падат и 99% от вноса на бренди в Китай през миналата година, като доставките са достигнали 1,7 млрд. долара.

Hennessy и Remy Martin са сред най-засегнатите брандове, като вносителите трябва да платят гаранционни депозити в размер съответно на 39,0% и 38,1%. Мерките на Пекин ще оскъпят вноса на коняк от ЕС, особено като се има предвид, че не е ясно кога вносителите ще могат да получат обратно депозитите си.

Срив на акциите

В резултат на тази новина, акциите на Pernod Ricard се понижиха с 2,9%, докато тези на Remy Cointreau - с 5%. Ценните книжа на LVMH, собственик на Hennessy, паднаха с 4%.

Наказателните мерки идват като резултат на гласуването от страна на ЕС за приемане на мита върху електромобилите, произведени в Китай, до края на октомври. Преди гласуването в края на август Пекин преустанови планираните антидъмпингови мерки по отношение на коняка от ЕС в очевиден жест на добра воля, въпреки че установи, че той е бил продавана на цени, по-ниски от пазарните.

По това време Министерството на търговията на азиатската страна заяви, че проучването ще приключи преди 5 януари 2025 г., но че може и да бъде удължено. Според институцията разследването е установило, че европейските дестилатори са продавали коняк на потребителския пазар в Китай, който има население 1,4 милиарда души, при дъмпингов марж в диапазона от 30,6% до 39% и че това е било в ущърб на вътрешната му промишленост.

В решението си за налагане на мита върху произведените в Китай електрически превозни средства блокът определи тарифни ставки от 7,8% за Tesla до 35,3% за SAIC и други производители, за които се счита, че не са сътрудничили на антисубсидийното му разследване. Тези тарифи ще бъдат добавени към стандартните 10% мито за внос на автомобили в ЕС.

Европейската комисия заяви, че е готова да продължи да преговаря за алтернатива, дори и след налагането на митата.