Наскоро възрастният баща на Франсоаз Шорош решава да ѝ помогне за покупката на жилище. Превежда ѝ 7 хил. паунда, но от дъщерята няма никаква реакция. Разочарован, че дори не му е благодарила седмица по-късно той повдига въпроса. Тя е шокирана, защото не е получавала никакви пари. Така се разбира, че бащата е поредната жертва на измамници.

Комуникацията между двамата тече предимно по имейл, твърди Франсоаз пред The Guardian. Дъщерята разказва за срещите си с брокери, дизайнери, за перипетиите по търсене на имот и т.н.

„Държах го в течение за финансовите подробности и търсех съвети от него, защото това е първата ми покупка. Подозирам, че някой е получил достъп до комуникацията ни и се е свързал с него от мое име“, разказва тя.

Всъщност доказателствата са налице – имейлът с искане за парите е дошъл от адрес с разширение email.com, а този на Франсоаз е с gmail.com. Освен това измамниците са били добре запознати с навиците на дъщерята и са имитирали нейните мейли – подписани на немски, но с текст на английски.

Във Великобритания този тип измами са известни като „Здравей, мамо“, „Здравей, татко“. За разлика от телефонните измами, тук няма директен контакт с жертвата, т.е. няма разговор. Разчита се на хакване на имейли и изпращане на заблуждаващо писмо с искане на пари. Измамените превеждат суми по посочената в мейла банкова сметка. Жертва на такъв тип измама могат да станат както физически лица, така и фирми. Всъщност това е едно от най-често срещаните престъпления от този тип. Напоследък не само във Великобритания се отчита ръст на регистрираните.

В опит да защитят пострадалите от тези имами властите в Обединеното кралство въведоха правила за компенсиране. Те влязоха в сила на 7 октомври и вече са задължителни за всички фирми, които притежават и управляват разплащателни системи.

Какво означава това на практика? Жертвите на измама могат да поискат възстановяване и сумата трябва да бъде върната в рамките на пет работни дни. Половината от парите се изплащат от фирмата, която е използвал измаменият, а другата – от финансовата институция, на която е преведена сумата. Въведен е горен праг от 85 хил. паунда, над който компенсация не се дава. Потърпевшите имат 13-месечен срок за предявяване на претенция.

Според властите във Великобритания въвеждането на новите правила ще дисциплинира банки и финансови институции, особено онези, използвани от измамниците. Смята се, че вече ще се гледа много по-строго на подозрителни сметки, които биха се използвали за престъпна дейност и те ще бъдат закривани служебно, за да не се стига парични преводи. Банките ще имат възможността да спират или забавят всяка подозрителна операция за три дни за по-обстойна проверка.

Системата обаче има своите пробойни и те вече се сочат от критиците ѝ. Една от тях е горният праг на сумата. По време на дискусиите преди въвеждането ѝ имаше идея той да е 415 хил. паунда. В крайна сметка обаче сумата бе намалена до 85 хил., което значи, че част от потърпевшите остават без защита. Според официалната статистика през 2023 г. в Обединеното кралство са извършени около 250 хил. подобни измами. Те се описват с абревиатурата APP (Authorised Push Payment). В тази категория попадат не само случаи като този със семейството на Франсоаз. Основното е, че един човек е бил заблуден да направи плащане, очаквайки съвсем различен резултат. В този смисъл като APP може да се счита и неизпълнена доставка при покупка.

Другият проблем на системата е, че тя действа под юрисдикцията на Великобритания. А това означава, че ако парите са преведени на чуждестранна банка или финансова институция, тя не е задължена да изпълни изискванията за компенсация. Случаят с Франсоаз е точно такъв – баща ѝ нарежда плащането към сметка в „Дойчебанк“. Освен това е използвана системата за преводи SWIFT, която не попада в обхвата на мерките.

Извън загубата на пари, такова престъпление може да нанесе и сериозна емоционална щета на измамения. Понякога става дума за хора, които остават без спестявания или изобщо без средства за препитание. Освен това могат да се разминат и с компенсация заради едно изключение – собствената им небрежност. Тази формулировка означава, че ако човек е бил достатъчно неразумен да се подведе по явно измамна схема, той не би могъл да претендира възстановяване на сумата.

Въпреки въвеждането на редица мерки прогнозата е, че броят тези престъпления ще се увеличава, а развитието на технологиите ще им помогне още повече.

Вероятно за това се очаква в борбата с тях да помагат и социалните мрежи. Наскоро Meta, собственик на Facebook и Instagram, обяви, че в бъдеще ще споделя повече информация с банковия сектор с цел превенция на измами. Досега компанията на Марк Зъкърбърг работеше с няколко финансови институции по тази линия, но се очаква техният брой да бъде увеличен.