Въпреки вълните от фалшиви новини и кампаниите за чуждестранна намеса, изборите за Европейски парламент са се оказали устойчиви на заплахите от дезинформация.

Европейската обсерватория за цифрови медии (EDMO) регистрира най-високото ниво на дезинформация, свързана с Европейския съюз, в онлайн платформите през май, месец преди европейците да отидат до урните, съобщава POLITICO.

Но тази вълна от съмнителна дейност не доведе до „голям инцидент, способен да наруши изборите“, посочва заместник-председателят на Европейската комисия Вера Йоурова преди заседанието на Съвета по общи въпроси във вторник в Люксембург.

Тя представи резултатите от т.нар. си демократична обиколка през изминалата пролет, когато посети дузина държави от ЕС, за да повиши осведомеността относно манипулирането на избори от зловредни участници, като се срещна с длъжностни лица, регулаторни органи и експерти.

„Почувствах натиск да говоря за честността на изборите и да ги защитя от манипулациите и намесата на Путин и други“, обясни Йоурова.

В началото на тази голяма изборна година се появиха опасения, че изкуственият интелект - по-конкретно силно манипулативните дълбоки фалшификати - може да дестабилизира процеса.

„Тези опасения не се сбъднаха и технологията не е била използвана в голяма степен“, се казва в анализа на ЕС, въпреки някои случаи на немаркирано съдържание, генерирано от изкуствен интелект, от партии като „Национален сбор“ във Франция.

„Предвиждахме, знаете, повече проблеми тази година, отколкото имаше“, посочва и Елза Пилиховски, директор на ОИСР по въпросите на публичното управление, потвърждавайки, че AI не е бил „променящ играта“ фактор в изборните процедури.

Тази година Европа избегна куршума, но това не означава, че ще има подобен късмет и следващия път. Понастоящем правителствата не са готови да се справят с риска от генеративния AI, предупреди още Пилиховски, добавяйки, че длъжностните лица „обсъждат варианти на политики. Те са в процес на подготовка. Но не мисля, че все още сме готови за рисковете, които се появяват“.

Оценката на Комисията - „моментна снимка“, както я нарича Йоурова - може да помогне за идентифициране на недостатъците. Тя ще даде „представа за тактиките, техниките и развиващите се рискове, за да може да послужи като пример за всяко бъдещо гласуване за справяне с тези заплахи“.

Платформите за социални медии, по всичко личи, са можели по-активно да се борят с дезинформацията. Според анализа от 1321 онлайн публикации, идентифицирани като дезинформация от мрежата Elections24Check, 45% не са били адресирани от платформите, като процентът на реакция варира. Meta е предприела действия по 80% от маркираните публикации, TikTok - по 40%, X - по 30%, а YouTube - по 25%.

Според Йоурова е необходим „подход на цялото общество“, който включва „стратегическа комуникация, предварително развенчаване на дезинформационните наративи, ефективно правоприлагане за цифровото пространство, силни независими медии, както и изследвания, проверка на фактите и критично мислене“.