Идрис Елба покори Холивуд с емблематични роли в The Wire и Luther. Сега роденият в Лондон актьор се насочва към нова сцена - на 10 000 мили от него. Елба, чиито родители са родом от Сиера Леоне и Гана, се стреми да промени развлекателната индустрия в Африка.

Визията му е амбициозна. Актьорът има за цел да изгради филмови студия в цяла Африка, започвайки от Занзибар, полуавтономен танзанийски остров, известен с белите си пясъчни плажове. Идеята се заражда миналата година, когато Елба се среща с президента на Танзания Самия Сулуху Хасан по време на Световния икономически форум в Давос. Разговорите им водят до плановете за първото студио в Занзибар - стъпка, която според Елба може да бъде първият градивен елемент на глобален развлекателен център, пише CNN.

През август правителството на Занзибар му обещава близо 200 акра, за да започне строителството.

„Идрис Елба ще построи модерно студио, подобно на Холивуд, Ноливуд (в Нигерия) или Боливуд“, обяви министърът на инвестициите на Занзибар Шариф Али Шариф. Той дори се пошегува, че ще нарече индустрията „Zallywood“ или „Zawood“.

Getty Images

Проектът надхвърля рамките на киното. Елба смята, че творческият сектор на Африка е недостатъчно представен в световен мащаб.

„Голяма част от образите за Африка дори не са създадени от Африка“, казва Елба пред CNN на конференцията Meridian на Stellar Development Foundation в Лондон тази седмица.

„Много от медиите са съсредоточени върху негативните изображения на Африка. Но средната възраст там е 19 години. Тези млади хора са оптимистично настроени и заслужават възможността да разкажат собствените си истории.“

Освен това могат да се спечелят и значителни пари. Макар че Африка е 18% от световното население, на нея се пада само 1% от световната творческа икономика - сектор, който според очакванията на Goldman Sachs ще се удвои през следващите пет години.

Моментът не би могъл да бъде по-добър. Скорошен доклад на ЮНЕСКО показва, че филмовата и аудиовизуалната индустрия в Африка може да създаде 20 милиона работни места и да добави 20 милиарда долара към БВП на континента до 2030 г. Световни играчи като Netflix и Disney вече са направили значителни инвестиции в Кения, Южна Африка и Нигерия.

Въпреки това много правителства в развиващите се икономики все още не са признали икономическия потенциал на творческия сектор, посочва Елба. Липсата на регулации и инвестиции, особено в областта на авторското право и финансирането, поставя ограничения пред растежа.

Той вижда потенциал, подобен на експлозивния растеж на развлекателната индустрия в Южна Корея: От 2017 г. до 2021 г. корейският износ, свързан с попкултурата, е нараснал със средногодишен темп от 13,7%, което е 2,5 пъти по-бързо от общия растеж на износа. Корейският институт за икономически изследвания изчислява, че това е допринесло за икономиката с 27 млрд. долара.

Танзания вече се стреми към този модел, като си партнира с Южна Корея за изпращане на африкански актьори за обучение в Бусан. Но Елба разбира, че само изграждането на студия няма да е достатъчно, за да предизвика революция в развлекателната индустрия.

„Всичко това е пъзел“, казва той, говорейки за предизвикателствата при структурирането на една нова индустрия. Един от най-важните елементи е как да се плаща на творците в страни с ограничена банкова инфраструктура.

Getty Images | Идрис Елба

В отделен, но свързан проект, насочен към решаване на проблема, Елба си партнира със Stellar, платформа, базирана на блокчейн, за да представи Akuna Wallet - цифров портфейл, предназначен за творческата икономика.

Akuna Wallet позволява на артисти, режисьори и музиканти да управляват плащания и хонорари, без да разчитат на традиционните банки. Като дава възможност за peer-to-peer транзакции в цифрови валути, той осигурява сигурна система за разплащания в региони с ограничена финансова инфраструктура.

Тъй като почти 60% от населението на Гана е под 25 години, много млади африканци остават без банкови сметки.

Пилотната програма, стартирала тази седмица в партньорство с правителството на Гана, има за цел да рационализира плащанията за местните творци, като потенциално доведе до по-голямо финансово приобщаване.

„Популярните платформи за монетизиране на творческа дейност често изискват банкови сметки, което изключва много млади африканци“, посочва Елба. „Нуждаем се от финансов модел, който да позволява постоянно качествено творчество.“

Но ако местните правителства видят здрава развлекателна икономика, добавя той, те ще ѝ дадат възможност да се развива.