Новата звезда на Холивуд: Изкуственият интелект навлиза в творческия процес на Lionsgate
Студиото ще предостави на технологичната компания Runway достъп до библиотеката си с филми и предавания в замяна на специално създаден AI модел
Компанията за развлечения, която стои зад „Игрите на глада“ и „Здрач“, планира да използва генеративен изкуствен интелект при създаването на новите си филми и телевизионни предавания - знак за напредъка на технологията в Холивуд.
Lions Gate Entertainment се съгласи да предостави на AI стартъпа Runway, достъп до своето съдържание в замяна на нов, персонализиран AI модел, който студиото да използва в монтажа и заснемането, съобщава The Wall Street Journal.
Сделката - първата по рода си за Runway и която може да се превърне в модел в развлекателната индустрия - идва в момент, когато творци, актьори и ръководители на студия обсъждат дали да използват технологията и как да защитят авторските си права.
Защитниците твърдят, че генеративният изкуствен интелект може да подобри работата на творците и да помогне на индустрията, която не разполага с достатъчно средства, да спести време и пари.
Майкъл Бърнс, заместник-председател на Lionsgate, очаква компанията да успее да спести „милиони и милиони долари“ от използването на новия модел.
Студиото, което стои зад франчайза „Джон Уик“ планира първоначално да използва новия инструмент за вътрешни цели, като създаване на сюжетни картини, които показват как се развива историята, и специални ефекти за големия екран.
„Правим много екшън филми, така че взривяваме много неща и това е едно от нещата, с които Runway ще помогне“, казва Бърнс пред WSJ.
Lionsgate, подобно на много холивудски студия, първоначално се колебае дали да се ангажира с инструменти за генеративен изкуствен интелект, предвид опасенията на творците, че технологията може да ги замени.
Начинът, по който развлекателните компании използват генеративния изкуствен интелект, беше основен спорен момент в преговорите по време на миналогодишните стачки на Гилдията на филмовите актьори и американските сценаристи.
Бърнс твърди, че през последните месеци студиото е осъзнало, че ако не действа бързо, може да изостане от конкурентите си. Други компании, като Disney и Paramount, вече са обсъждали партньорство с компании за генеративен AI, посочва WSJ.
По-специално компаниите, които контролират творчески произведения, се борят с това как най-добре да лицензират интелектуалната си собственост и да гарантират, че ще извлекат финансова или оперативна полза от споразумението.
Runway и други стартъпи за генеративен изкуствен интелект са съдени от групи, представляващи артисти, които твърдят, че технологичните компании са нарушили авторските права, като са използвали техните произведения за обучение на моделите си.
Макар че много развлекателни компании обсъждат сделки със стартъпи за генеративен AI, малко от тях действително са позволили на моделите да използват техните филмови и телевизионни библиотеки за създаване на собствени модели, казва Джеф Кацин, партньор в Bain & Co, който е работил с Lionsgate.
След като стачките на актьорите и сценаристите приключиха миналата есен, все повече студия и продуцентски компании започнаха да проучват как да използват новите инструменти за маркетинг и разпространение. „Сега те търсят „Как да увелича максимално стойността на библиотеката, с която разполагам“, посочва Кацин.
Засега моделите на компанията вероятно ще спестят време и пари за предпродукционна работа, като създаване на сториборд или показване на сцени пред аудитория от ръководители, казва Бриана Домонт, която ръководи визуалните ефекти за филмовата група на Lionsgate.
Например, Lionsgate може да използва Runway, за да покаже как би могла да изглежда дадена сцена, вместо различни сценаристи да я интерпретират. Очаква се новият инструмент да „промени играта“ за нискобюджетните филми на Lionsgate, защото ще им даде достъп до същите ресурси, както на филмите с по-големи ресурси, посочва Домонт.