Anthropic, стартъпът за изкуствен интелект, подкрепен от Amazon, получи колективен иск във федералния съд на Калифорния заради предполагаемо нарушение на авторските права. Трима автори заявиха в исковата молба, че Anthropic „е изградила бизнес за няколко милиарда долара, като е откраднала стотици хиляди книги, защитени с авторски права“, включително и тези на ищците, съобщава CNBC.

Освен Amazon, Anthropic, която е основана от бивши ръководители на OpenAI, има поддръжници, като Google и Salesforce.

Авторите Андреа Барц, Чарлз Грейбър и Кърк Уолъс Джонсън твърдят в иска, че „съществен компонент на бизнес модела на Anthropic - и на нейната водеща фамилия големи езикови модели Claude - е мащабната кражба на произведения, защитени с авторски права“, добавяйки, че „Anthropic е изтеглила известни пиратски версии на произведенията на ищците, направила е техни копия и е вкарала тези материали в своите модели“.

Искът е подаден след дебюта на Anthropic през юни на най-мощния ѝ модел с изкуствен интелект досега - Claude 3.5 Sonnet. Това е един от чатботовете, които, подобно на ChatGPT на OpenAI и Gemini на Google, набраха голяма популярност през последната година.

„Законът за авторското право забранява това, което Anthropic е направил тук: изтегляне и копиране на стотици хиляди книги, защитени с авторско право, взети от пиратски и незаконни уебсайтове“, пише в иска.

Делото от тази седмица следва и друг иск, заведен срещу Anthropic през октомври миналата година, в който Universal Music съди стартъпа за „системно и широко разпространено нарушение на техни текстове на песни, защитени с авторски права“. Други музикални издатели, като Concord и ABKCO, също са посочени като ищци.

В съдебния иск на Universal Music пише още:

“Когато потребител попита Claude за текста на песента „Roar“ на Кейти Пери, той генерира „почти идентично копие“, нарушавайки правата на Concord, собственика на копирайта.”

В иска като пример за предполагаемото нарушение от страна на Anthropic е посочена и песента „I Will Survive“ на Глория Гейнър, тъй като Universal притежава правата върху нейния текст.

„В процеса на изграждане и функциониране на моделите на изкуствен интелект Anthropic незаконно копира и разпространява огромни количества произведения, защитени с авторски права“, се казва в иска, като по-късно се добавя:

“Подобно на разработчиците на други технологии, които са се появили преди това, от печатарската преса, през копирната машина до уеб-кролера, компаниите за изкуствен интелект трябва да спазват закона.“

Тъй като новинарската индустрия като цяло се бори да поддържа достатъчно приходи от реклама и абонамент, за да плаща за дейностите си, много издания и медии агресивно се опитват да защитят бизнеса си, тъй като съдържанието, генерирано от AI, става все популярно.

През юни Центърът за разследващи репортажи в САЩ, най-старата новинарска редакция в страната, подаде иск срещу OpenAI и водещия спонсор Microsoft във федерален съд за нарушение на авторските права, след като подобни дела бяха стартирани от издания като The New York Times, The Chicago Tribune и The New York Daily News.

През декември The New York Times заведе дело срещу Microsoft и OpenAI, твърдейки, че са нарушени права на интелектуална собственост във връзка с журналистическото съдържание, което се появява в учебните данни на ChatGPT. NYT заяви, че иска от Microsoft и OpenAI да бъдат държани отговорни за „милиарди долари законови и действителни щети“, свързани с „незаконното копиране и използване на уникално ценни произведения“.

OpenAI не се съгласи с описанието на събитията, направено от Times.

Извън новините, група известни американски автори, сред които Джонатан Франзен, Джон Гришам, Джордж Р.Р. Мартин и Джоди Пикулт, заведоха дела срещу OpenAI миналата година, твърдейки, че е нарушено авторското право при използването на техни произведения за обучение на ChatGPT.

Но не всички новинарски организации се подготвят за борба, като някои вместо това обединяват сили с AI стартъпите.

Във вторник OpenAI обяви партньорство с Condé Nast, в рамките на което ChatGPT и SearchGPT ще използват съдържание от Vogue, The New Yorker, Condé Nast Traveler, GQ, Architectural Digest, Vanity Fair, Wired, Bon Appétit и други издания.

През юли Perplexity AI дебютира с модел за споделяне на приходите за издателите след многократни обвинения в плагиатство. Медиите и платформите за съдържание, включително Fortune, Time, Entrepreneur, The Texas Tribune, Der Spiegel и WordPress.com, бяха първите, които се присъединиха към „Програмата за издатели“ на компанията.

През юни OpenAI и списание Time обявиха „многогодишна сделка за съдържание“, която ще позволи на OpenAI да има достъп до текущи и архивни статии от повече от 100-годишната история на изданието. Според съобщение за пресата OpenAI ще може да показва съдържанието на Time в своя чатбот ChatGPT в отговор на въпроси на потребителите и да обучава моделите си за изкуствен интелект на материали от списанието.

През май OpenAI обяви подобно партньорство с News Corp., което позволява на OpenAI да има достъп до текущи и архивни статии от The Wall Street Journal, MarketWatch, Barron's, New York Post и други издания. Reddit също обяви през май, че ще си партнира с OpenAI, което ще позволи на компанията да обучава своите модели на AI върху съдържание от платформата.