Геоблокиране: Спорен въпрос за европейското кино
В стремежа си да задълбочи цифровия единен пазар на Европейския съюзвъв вторник Европейският парламент ще гласува дали да поиска от ЕК да разгледа забрана на филмовите и телевизионните платформи да използват блокиране на географски принцип (Геоблокиране) - технология, която се използва за ограничаване на достъпа до интернет съдържание въз основа на местоположението на човек, съобщава The Guardian.
Въпреки че от 2018 г. насам на повечето онлайн услуги като пазаруване и наемане на коли е забранено да използват геоблокиране в ЕС, технологията все още се използва във филмовото, телевизионното и спортното съдържание. Пример за това, е че каталозите на големите стриймъри като Netflix се различават в отделните държави и че националните еквиваленти на iPlayer на BBC не са достъпни извън техните граници.
Ако тези защитни бариери бъдат премахнати, създателите на филми казват, че ще бъдат подложени на търговски натиск да се ориентират към вкусовете на средностатистическия европейски зрител, като тяхното изкуство ще пострада от това. "При единен пазар на киното ще се стигне до скучни филми, насочени към най-малкия общ знаменател на човешкия опит", казва Рубен Остлунд, шведският режисьор на Triangle of sadness, The Square и Force Majeure.
"Това е много проста формула, която пазарният капитализъм отдавна е изработил. Това, което ценя в европейското кино, е неговата оригиналност", подчертава Остлунд пред Guardian. "Имаме много малки пазари с малки продуценти, които са развили свой собствен кинематографичен стил. Разнообразието е нашата сила."
"Ако унифицирате европейското производство, в крайна сметка ще получите общи продукти, които няма да представляват интерес за никого", отбелязва полската режисьорка Агнешка Холанд.
Политиците, които настояват за гласуването, казват, че настоящият модел дискриминира мигрантите и езиковите малцинства в граничните региони, нямащи достъп до стрийминг съдържание от държави, в които може би дори имат право да гласуват.
"Абсурдът на ситуацията се състои в това, че цифровите права затрудняват, а не улесняват достъпа на аудиторията до европейско съдържание", заявява Карен Мелхиор, член на ЕП от датската Социал-либерална партия. "Преди стрийминга можехте да поставите антена на покрива си и да имате достъп до немска телевизия в Дания. Сега е много по-трудно да получите достъп до филми или телевизия, да речем, на френски, отколкото на английски език. Това противоречи на цялата идея за вътрешния пазар.", добавя тя.
Развлекателната индустрия е изненадващо единна в отпора си срещу предложенията, като миналата седмица Комисията получи съвместно писмо, подписано не само от ръководителите на европейските филмови фестивали, но и от холивудските студия и големите футболни лиги. Те твърдят, че прекратяването на блокирането на географски принцип далеч няма да стимулира европейското съдържание, а ще унищожи бизнес модел, който разчита в голяма степен на "предварителните продажби" - разпространители, които финансират производството на даден филм в замяна на правото да го пускат и продават на своята национална територия.
"Съгласен съм, че европейската филмова индустрия може да бъде доста консервативна и да се придържа към съществуващите структури", казва Остлунд. "Но ако рискът е, че няколкото големи стрийминг услуги, които доминират на пазара, ще станат още по-доминиращи без геоблокиране, това е лошо."