Volkswagen обмисля широкообхватно намаляване на заплатите и съкращения, както и закриване или намаляване на размера на заводите си в Германия, съобщи работническият съвет на компанията в понеделник.

Според Даниела Кавало, ръководител на съвета, ръководството на VW наскоро е представило планове, които включват 10% намаление на заплатите във всички области, както и замразяването им през 2025 и 2026 г. Според изчисленията на органа, всички те ще бъдат намалени с около 18% през този период.

Работниците с определени колективни трудови договори ще загубят също така бонусите и допълнителните плащания, свързани с трудовия стаж, разкриват още от работническия съвет, който се състои от група избрани членове на персонала, представляващи интересите на работната сила на дадено дружество.

VW възнамерява също така да затвори три завода и да намали размера на всички останали производствени звена в Германия.

„Конкретно това означава изваждане от употреба на още повече продукти, обеми, смени и цели монтажни линии, далеч отвъд това, което вече сме направили“, казва Кавало в изявление, цитирано от CNBC. „Това засяга всички германски заводи на VW. Нито един от тях не е в безопасност“.

Тя предупреди, че мащабните съкращения на работни места са част от плановете на автомобилния производител, като отбеляза, че десетки хиляди са изложени на риск. Съветът заяви още, че Volkswagen планира да възложи някои от отделите си на външни компании или на представителства на автомобилния производител в чужбина.

Проблемите на Volkswagen

Ръководството на Volkswagen е представило плановете си пред работническия съвет отделно от текущите обсъждания на трудовите споразумения. Следващият кръг от тези разговори ще се проведе в сряда тази седмица, когато Volkswagen трябва да публикува и последните си тримесечни резултати.

През септември компанията предупреди за потенциално закриване на заводи и заяви, че се отказва от редица трудови споразумения. Това включва споразумения със служители на специализирани или ръководни длъжности, временни работници и стажанти. VW също така заяви, че ще прекрати споразумението си за защита на заетостта, което е в сила за германската работна сила от 1994 г. насам.

Съобщенията бяха посрещнати със силна съпротива от страна на работническия съвет и водещия германски профсъюз IG-Metall.

Структурата, довела до краха на един гигант

Планът на VW да затвори заводите си в Германия и да разтрогне дългогодишните трудови споразумения с профсъюзите поставя в центъра на вниманието уникалното управление и структурата на собствеността на компанията, които от години предизвикват критики от страна на инвеститорите.

Подобно на други германски конгломерати, 87-годишният автомобилен производител е резултат от десетилетия на експанзия и промени в стратегията, създали империя, простираща се от масовите автомобили SEAT до луксозните Lamborghini. Тя има дялове и в производителя на спортни автомобили Porsche AG и компания за камиони Traton.

Силното влияние на работниците датира от ранните дни на Volkswagen преди Втората световна война, когато нацистите построяват основната фабрика на компанията във Волфсбург с пари, които идват отчасти от активи, отчуждени от профсъюзите. Това, както и използването на принудителен труд, формират финансовата основа на компанията.

След края на войната британците, които по това време отговарят за завода, решават да предадат попечителството на VW в публични ръце. И до днес провинция Долна Саксония, където се намира седалището на производителя и пет от шестте завода за сглобяване на автомобили в Западна Германия, притежава 20% дял с право на глас.

През 1960 г., когато компанията се превръща в акционерно дружество, е приет т.нар. Закон за Volkswagen, който дава значително влияние на Долна Саксония и работниците в опит да защити бизнеса от външно влияние.

В него съществуват две важни клаузи.

Решенията, за които обикновено се изисква мнозинство от поне 3/4 на годишното общо събрание, трябва да бъдат приети от повече от 4/5 от акционерите на Volkswagen. Това дава на Долна Саксония блокиращо малцинство.

Всяко решение за изграждане или преместване на производствен завод също се нуждае от одобрението на мнозинство от 2/3 в 20-членния надзорен съвет. Това означава, че 10-те членове на съвета, представляващи германските работници, могат да налагат вето върху всякакви мащабни планове, които засягат заводите.

Структурата на собствеността на Volkswagen също е сложна. Това е така най-вече защото има два различни класа акции - привилегированите, които се котират в германския бенчмарк индекс DAX, и обикновени, които дават право на глас.

По-голямата част от собствения капитал на групата, обхващащ и двата класа акции, се държи от Porsche SE, инвестиционното дружество на фамилиите Порше и Пиех, което притежава 31,9% дял в най-големия производител на автомобили в Европа. Германската провинция Долна Саксония притежава 11,8%, а Катар - 10%.

Когато обаче става въпрос за дялове с право на глас, картината изглежда различно. С дял от 53,3% с право на глас Porsche SE на практика контролира Volkswagen. Долна Саксония има 20% дял с право на глас, докато Катар притежава 17% от гласовете.

Автомобилният производител си навлече критики от страна на инвеститорите за слабости в управлението, които отчасти са свързани със структурата на собствеността, която предоставя на Porsche SE ефективен контрол върху компанията, въпреки че не притежава мажоритарен дял от всички акции. Освен това Оливер Блуме редовно е подлаган на критики заради това, че е главен изпълнителен директор както на Volkswagen, така и на отделно регистрираното Porsche AG, в което Volkswagen притежава 75,4% дял. Някои инвеститори твърдят, че един човек не може да ръководи два големи автомобилни производителя.

Получената в резултат на това отстъпка в оценката е причина акциите на Volkswagen да се представят по-слабо от тези на сектора през последните пет години, като несигурността относно приемствеността в семействата Порше и Пиех - ръководени от 81-годишния Волфганг Порше и 82-годишния Ханс Мишел Пиех - засилва предпазливостта на инвеститорите.