Милиарди свързани устройства са цъкаща бомба със закъснител за киберсигурността
За 89% от свързаните устройства не е ясно колко дълго ще получават софтуерна поддръжка
Американската Федерална търговска комисия (FTC) публикува доклад, според който производителите на 89% от свързаните устройства не посочват подробности за това колко дълго техните артикули ще получават софтуерна поддръжка.
Проучването изследва продуктови уебсайтове, търсейки подробности за това колко дълго компаниите очакват да поддържат дадено устройство. В рамките на 11% от продуктовите сайтове, които споделят подобна информация, прегледът открива случаи с двусмислени обяснения. Като вторичен тест изследователите извършват основни търсения в Google за информация относно периодите на поддръжка и не успяват да намерят отговори за 67% от устройствата.
„Потребителите могат да загубят много пари, ако техните интелигентни продукти спрат да предоставят функциите, които искат“, казва Самуел Левин, директор на Бюрото за защита на потребителите към FTC, пред Engadget. „Когато пазаруват смарт устройства, те трябва да задават въпроси и да обмислят колко дълго ще издържи конкретният продукт.“
FTC е разгледала 184 продукта, които попадат в широк набор от категории. Прегледът изключва лаптопи, персонални компютри, таблети и автомобили, но всяко друго „свързано устройство“ влиза в обсега на анализа.
Все по-често производителите на смартфони казват предварително колко дълго ще поддържат различните си модели. Например Samsung ще актуализира линията S24 в продължение на седем години. Вълната от закони за право на ремонт, които бяха приети в няколко американски щати, както и в Европа, също могат да гарантират по-дълъг живот на хардуера. Тази практика обаче очевидно не се е разпространила до всички лични и домашни технологии. FTC подчертава необходимостта да се определят очаквания относно това как и докога компаниите ще предлагат поддръжка за своите софтуерно управлявани продукти.
Проблеми с киберсигурността
Още повече, че този въпрос не е свързан само с неудобството и загубата на определени функции. Той е много по-сериозен, тъй като засяга и киберсигурността.
На това поле липсата на софтуерна поддръжка за свързаните устройства може да доведе до няколко значителни проблема:
- Уязвимост към атаки: Без редовни софтуерни актуализации свързаните устройства могат да станат уязвими от пропуски в сигурността. Хакерите използват тези уязвимости, за да получат неоторизиран достъп или да ги превземат.
- Кражба на данни: В остарелия софтуер често липсват най-новите корекции за сигурност, което улеснява достъпа на нападателите и кражбата на лична информация - имена, адреси и финансови данни.
- Прекъсване на услугата: Кибератаките могат да нарушат функционалността на свързаните устройства, което води до прекъсване на услугите. Например атака срещу платформа за умен дом може да я извади от строя за дълъг период от време, което да преустанови работата на системите за сигурност.
- Проблеми с интеграцията: По-старите устройства, които не са актуализирани, може да не се интегрират добре с по-новите системи, създавайки пропуски в сигурността, които да бъдат използвани.
- Ботнет мрежи: Устройствата без актуализации могат да бъдат отвлечени и използвани като част от ботнет - мрежи, използвани за широкомащабни кибератаки.
- Притеснения относно поверителността: Липсата на софтуерна поддръжка може да доведе до неадекватно криптиране на данните и лоша защита на поверителността, излагайки личната информация на потребителите на потенциална злоупотреба.
Редовните софтуерни актуализации и поддръжката на устройствата са от решаващо значение за сигурността и защитата срещу тези рискове.