Примерът Amazon и застрашеното бъдеще на средния мениджмънт
Автоматизацията и модерните технологии намаляват необходимостта от мениджъри на средно ниво, чиято задача основно е да контролират различни процеси
Съобщението, изпратено тази есен от главния изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси до служителите, свързано с корпоративната култура, привлече вниманието на медиите заради мандата му за петдневно присъствие в офиса. Но то съдържаше и част, в която се говореше за съотношението между служителите и мениджърите.
Тази част повдига много по-голям въпрос за корпоративната организационна структура като цяло: Какъв е правилният баланс между служители и мениджъри в общата численост на персонала? Това е въпрос, който корпоративния свят отдавна се бори да дефинира по друг начин, освен с непотвърдени данни.
Тъй като компаниите вече са в света след COVID-19, организационните експерти казват, че Amazon може да е водеща в новия поглед към проблема с ефективността, свързан с раздуването на корпоративната структура, и особено с раздуването на средния мениджмънт.
„Разширихме екипите си бързо и значително“, казва пред CNBC говорител на Amazon, повтаряйки посланието в обръщението на Джаси: „Когато си мисля за времето, прекарано в Amazon, никога не съм си представял, че ще бъда тук 27 години. Част от причините да остана е безпрецедентният растеж (имахме 15 млн. долара годишни приходи в годината преди да се присъединя - тази година трябва да са доста над 600 млрд. долара).“
По думите му този растеж неизбежно е довел до назначаването на много мениджъри. Сравнявайки плана на Amazon с неотдавнашната година на ефективност на Meta, говорителят заявява, че компанията в крайна сметка е добавила повече слоеве, отколкото преди, заради растежа си и сега е подходящият момент да приближи структурата „по-близо до нашите клиенти“ и да засили „културата на собственост“ на Amazon.
През последните няколко години съкращенията са толкова значими, колкото и наемането на служители в технологичния сектор. През 2022-2023 г. той се намираше в период, който може да се нарече години на уволненията. Докато това съкращаване на персонала продължава, мисленето на Amazon включва по-широко преосмисляне на това как да бъдат подобрявани най-големите корпорации.
Анализаторите на Morgan Stanley предполагат, че Amazon може да съкрати до 14 000 мениджърски позиции, като корпоративната ефективност ще доведе до икономии в размер на 2-4 млрд. долара. Тази прогноза се базира на предположението, което Джаси прави в своята позиция, че Amazon цели да увеличи съотношението между индивидуалните сътрудници и мениджърите „с поне 15% до края на първото тримесечие на 2025 г. във всички подразделения“.
Джаси специално акцентира, че смята да създаде „Бюрократична пощенска кутия“ за служителите, за да могат те да споделят процесите, които забавят вземането на решения и които по думите му „са се промъкнали и можем да изкореним“.
„Това не е нещо, характерно само за Amazon“, казва Джоузеф Рох, професор в Neeley School of Business в Texas Christian University. „Бързият растеж може да доведе до бързо добавяне на управленски нива, без да се преоцени дали тези роли са необходими“.
Като цяло по-плоската структура вече навлиза в корпоративния свят и компаниите все по-често започват да наблягат на индивидуалните сътрудници.
„Няма точна формула, нито „златно съотношение“ между служителите и мениджърите. То зависи до голяма степен от естеството на работата“, казва Рох, но добавя, че като цяло то е от порядъка на 7 до 10 служители на един мениджър.
Инвеститорският и икономическият натиск играе важна роля и в момент, когато технологичните гиганти харчат милиарди за изкуствен интелект, без да могат да предоставят на Уолстрийт незабавни доказателства за възвръщаемостта на инвестициите си. Съзнателните усилия за ограничаване на други разходи се очаква да бъдат възнаградени. И въпреки факта, че компании като Amazon искат всички да се върнат в офиса, за да си разменят идеи и да общуват помежду си, има усещане, че AI вече може да играе роля по по-директен начин, като някои позиции на средния мениджмънт са излишни.
„Цифровата трансформация играе значителна роля“, казва Рох. „Автоматизацията и модерните технологии намаляват необходимостта от мениджъри на средно ниво, които да наблюдават извършването на определени задачи. Те вече могат да бъдат контролирани от софтуер.“
Amazon е само началото
„Това, което видяхме в Amazon, е само началото“, казва Наим Зафар, професор в Haas School of Business в Калифорнийския университет в Бъркли.
Той смята, че съкращаването на управленския слой е по-широка тенденция, която ще се прояви в корпоративния свят. Технологичните компании, които доминират в икономиката и се развиват бързо, са водещи в тази тенденция, проповядвайки връщане към подхода на гъвкавост и иновативност. Според Зафар има и културни фактори.
„Новото поколение служители са различни и работят по различен начин“, казва той, позовавайки се на все по-широкото използване на комуникационни инструменти и общата работна култура, която дава предимство на свободата и се противопоставя на микроуправлението.
Според Рох организациите се адаптират към предпочитанията на по-младата работна сила, която „цени по-малко йерархията и повече самостоятелност в своите роли“.
Зафар добавя, че възходът на изкуствения интелект заедно с новото поколение служители, засилва тази променяща се представа за мениджърите.
„Съкращаването на мениджърските роли в Amazon не е просто намаляване на разходите, а поглед към бъдещето на работата. Технологиите разграждат традиционната корпоративна стълбица и средният мениджмънт усеща това“, смята Зафар.
В продължение на десетилетия мениджърите бяха считани за „лепилото, което споява компаниите“, и за ключа към превръщането на стратегията в действие. Но днес, казва Зафар, „инструментите, задвижвани от изкуствен интелект, могат да анализират данни, да възлагат задачи и да проследяват изпълнението с безпрецедентна ефективност“.
„Това прави неизбежно възникването на въпроса: „Защо да плащаме за посредник, когато машината може да го направи по-добре?“, добавя той.
Рох, от своя страна, посочва, че растежът на Amazon може да я направи екстремен пример за това.
„Ребалансирането на Amazon отразява по-широката корпоративна тенденция към по-икономични и по-ефективни организационни структури. Тя е обусловена от необходимостта от контрол на разходите, иновации и конкурентоспособност на бързо развиващите се пазари“, акцентира той.
От здравеопазването до финансите - компаниите осъзнават, че по-плоските йерархии означават по-бързи решения и потенциално по-големи печалби.
Както при всяко усилие за подобряване на ефективността и крайните резултати, и тук обаче съществуват рискове.
Жертването на благосъстоянието на служителите и на ключовите човешки елементи на лидерството и иновациите са предизвикателства, които ще бъдат в центъра на това пренареждане в корпоративния свят, смята Зафар, но добавя: „Бъдещето принадлежи на компаниите, които могат да изградят стройни, гъвкави структури, даващи възможност на служителите да процъфтяват в свят, в който машините вършат тежката работа“.