Френското червено вино е изправено пред „екзистенциален“ упадък, ако не се адаптира, тъй като по-младите поколения все по-често избират други напитки или изобщо избягват алкохола, пише Financial Times.

Консумацията на червено вино във Франция е спаднала с около 90% от 70-те години на миналия век насам, според Междупрофесионалния съвет за виното на Бордо (CIVB).

Общата консумация на вино, включваща червени, бели и розета, е намаляла с над 80% в страната от 1945 г. насам, според други данни от проучване на Nielsen, и спадът се ускорява, като поколението Z пие около половината от количеството, което по-възрастните милениали купуват.

„Проблемите с виното - особено с червеното - вече стават екзистенциални и са належащи от десетилетие насам“, казва пред FT Спирос Маландракис, анализатор на напитки в Euromonitor International.

Индустрията страда от „липса на връзка с по-младите поколения“, а преди това е изпаднала в „чувство на самодоволство“ заради популярността на виното сред бейби бумърите, добавя той.

Промяната в потреблението във Франция изостря глобалните тенденции, които вредят на сектора, като например хората да пият по-малко и разликата във вкусовете. По-конкретно червените вина излизат от мода сред младите хора в полза на розето, бирата, спиртните напитки и безалкохолните алтернативи.

„С всяко поколение във Франция виждаме промяната. Ако дядото е пиел 300 литра червено вино годишно, бащата пие 180 литра, а синът - 30“, казва Жан-Пиер Дюран, член на управителния съвет на CIVB.

Секторът се бори и с рязкото намаляване на търсенето от Китай, един от основните пазари за износ, както и с въздействието на климатичните промени.

Някои лидери в бранша очакват производителите да реагират, като се фокусират върху по-качествени вина или разширят предлагането си от червени към други продукти, като например бели или нискоалкохолни вина - въпреки че последното изисква инвестиции в специфично оборудване.

Дюран, който е и ръководител на винопроизводителя AdVini в югозападната част на Бордо, прогнозира, че в бъдеще ще има слабо търсене на вина от най-ниския клас, тъй като по-младите хора дават предимство на качеството пред количеството. Някои вина във Франция се продават за едва 2,50 евро за бутилка.

Експертът обаче отбелязва, че свръхпроизводството и наличието на много вина от по-нисък клас са навредили на имиджа на Бордо, въпреки че регионът е известен и със Сен Емилион, където се произвеждат луксозни и скъпи сортове.

Бизнесът е предизвикателство и за някои винарски изби от по-висок клас. Реколтата от 2024 г. в Château Mauvinon, малко семейно предприятие в Сен Емилион, е засегната от високите температури и плесента - проблеми, които се срещат в целия регион с промяната на климата.

Бриджит Трибодо, която е собственик и управител на винарната, казва пред FT, че висококачествените червени вина Grand Cru все още са в основата на производството на Château Mauvinon, но че преди години е забелязала промените в навиците на по-младите пиячи и е започнала да се адаптира. През 2018 г. тя започва да произвежда бяло вино, както и оранжево, което популярно сред поколението Z.

Някои винарски изби не са склонни да въвеждат иновации, било то заради разходите или придържането към традициите. Преминаването от производство на червено към бяло вино изисква големи инвестиции както в нови лозя, така и в различно оборудване, а и не всички райони са подходящи за различните сортове грозде. Много винопроизводители също изостават във винения туризъм и персонализирания маркетинг, които могат да привлекат по-младите потребители, които искат преживяване и история, когато правят покупки.

Натискът е накарал региона на Бордо да започне изкореняването на 9500 хектара лозя, за да ограничи свръхпроизводството и да предотврати разпространението на замърсявания в лозята, които не се поддържат достатъчно добре. Двугодишният план, започнал през 2023 г., предлага по 6000 евро на хектар за изкореняване от общ бюджет от 57 млн. евро, финансиран основно от правителството и CIVB.

„Не можем да продължаваме да произвеждаме вина, които не се пият“, казва Дюран. „Когато моделът е нарушен, ние трябва да се адаптираме.“