Социалните мрежи разхлабват железния си захват върху свободното съдържание
Meta върви по стъпките на X, позволявайки на потребителите да проверяват фактите помежду си с т.нар „Community Notes"
Социалните мрежи никога не са искали да контролират агресивно съдържанието в своите платформи. Сега те решават, че вече не е нужно изобщо да го правят.
Съобщението на Марк Зъкърбърг, че Meta Platforms ще прекрати проверката на фактите и ще премахне ограниченията за изказванията във Facebook и Instagram, показва как президентските избори на Доналд Тръмп и политическите ветрове в САЩ, които го издигнаха до втори мандат, рязко ускоряват отдалечаването на медийните гиганти от съдийството по отношение на това какво се казва на техните платформи, пише The Wall Street Journal.
Съюзникът на Тръмп Илон Мъск поведе тази инициатива от 2022 г., когато придоби платформата, известна тогава като Twitter, и съкрати работни места, свързани с политиката за съдържание, разхлабвайки ограниченията за съдържание.
През 2023 г. YouTube и Meta спряха политиките, които бяха ограничили твърденията за широко разпространени измами по време на президентските избори в САЩ през 2020 г., а Meta съкрати разходите за безопасност като част от усилията на Зъкърбърг за повишаване на ефективността.
„Тези платформи осъзнават, че ако искат да имат роля в това, накъде ще се развива технологичната политика през следващите четири години, това е играта, която трябва да играят“, казва пред WSJ Кейти Харбат, републиканец и бивш директор по обществена политика на Facebook, която се застъпва за повече предпазни мерки за социалните мрежи.
В съобщението си от вторник Зъкърбърг признава, че има „много законно лоши неща там“, включително тероризъм и експлоатация на деца, които ще продължат да свалят. „Изградихме много сложни системи за модериране на съдържанието, но проблемът с тях е, че те правят грешки. Дори ако случайно цензурират само 1% от публикациите, това са милиони хора“, казва той.
Съкращаването или премахването на системите за проверка на фактите и за модериране на съдържанието обаче рискува да разстрои други потребители, както и някои рекламодатели, политици и служители, като засили видовете реч на омразата и умишлено подвеждаща информация, които са принудили компаниите да създадат тези системи.
„Културата е станала твърде “woke” и в резултат на това ние я коригираме. Но подобни стъпки изглеждат като свръхкорекция“, казва Майкъл Касан, дългогодишен изпълнителен директор в областта на рекламата и основател на консултантската компания 3CV. „Не бива да отхвърляме напълно принципите за безопасност.“
Това също така задълбочава разделението по отношение на онлайн речта с Европа, която засилва законите, налагащи отговорност на технологичните платформи за съдържанието, което те разпространяват, докато махалото в САЩ се люшка в обратна посока.
Технологичните гиганти все по-често предпочитат потребителите им да се занимават с проверка на фактите и модериране - подход, който освобождава компаниите от паричните и политическите разходи за самостоятелно извършване на тази работа, но също така носи и своите проблеми.
Във вторник Зъкърбърг свали шапка на X. Той коментира, че Meta се отървава от проверителите на факти и от САЩ ги заменя с т.нар. система Community Notes, подобна на тази в платформата X на Мъск.
Функцията Community Notes на X разчита на доброволци, които пишат контекстуални доклади, които се добавят под подвеждащи публикации. X използва алгоритъм, за да извежда на повърхността бележки, класифицирани като полезни от потребители, за които е преценено, че имат различни гледни точки.
Когато Мъск придоби Twitter, той съкрати работните места, свързани с политиката за съдържание, и разхлаби ограниченията.
Миналата година YouTube също започна да позволява на ограничена група потребители да добавят „Notes“ към видеоклиповете в САЩ, подобно на тези в X. Бележките се преглеждат за полезност от външни оценители, които също така предоставят обратна връзка за резултатите от търсенето и препоръките на сайта, пише WSJ.
Зъкърбърг и други лидери в областта на социалните мрежи дълго време се противопоставяха на модерирането на съдържанието извън законово изискваното. Те подчертаваха, че са платформи, а не издатели, и не трябва да носят отговорност за вредно съдържание, което потребителят публикува на техните сайтове. Въпреки че в първите години на съществуването си Facebook въведе някои насоки, тя също така редовно пускаше услугите си на езици, които никой от служителите му не владее.
Поредица от публични противоречия - включително разкритията за намесата на Русия в изборите през 2016 г., разпространението на фалшиви новини и подхранваното от Facebook етническо насилие в Мианмар - накараха Зъкърбърг публично да смекчи първоначалното си твърдение, че лекото отношение към модерирането е добродетел.
През 2020 г. големите социални мрежи предприеха агресивни мерки за контролиране на дискурса относно изборите в САЩ, както и на пандемията. А след като привържениците на Тръмп щурмуваха Капитолия на САЩ на 6 януари 2021 г., платформите спряха акаунтите му, позовавайки се на опасения, включващи риск от по-нататъшно насилие.
Тези стъпки разгневиха републиканците, които заявиха, че платформите заглушават легитимни гледни точки. След като си върнаха контрола над Камарата на представителите през 2022 г., те разследваха комуникациите между администрацията на Байдън и социалните мрежи относно модерирането на съдържанието.
Преди миналогодишната президентска кампания платформата на Мъск, Meta и YouTube възстановиха Тръмп.
Зъкърбърг е лично разстроен от системата на Meta. През ноември 2023 г. той публикува своя снимка след операция за възстановяване на коленна връзка, която е скъсал, занимавайки се с хобито си - бойни изкуства.
„Благодаря на всички за любовта и подкрепата“, пише главният изпълнителен директор под публикацията.
Първоначално постът получава слабо внимание във Facebook в резултат на промяна в алгоритъма, която забавя разпространението на съдържание, свързано със здравето. Създадено, след като служителите на Мета установяват, че подобни материали често са неверни или сензационни, правилото е вкарало в капана безобидния пост на главния изпълнителен директор, което води до това Зъкърбърг лично да поиска преразглеждане и евентуално превишаване на други мерки за безопасност.
Във вторник Meta така преразгледа стандартите на общността, за да разхлаби значително ограниченията за съдържание, което преди се считаше за реч на омразата. Така например актуализираните правила позволяват „твърдения за психични заболявания или аномалии, когато са основани на пол или сексуална ориентация“ и отменят забраната за сравняване на жените с „предмети от бита или собственост“.
Главният изпълнителен директор на X Линда Якарино заяви, че съобщението на Meta „не би могло да бъде по-утвърждаващо“ по време на конференцията CES в Лас Вегас.
„Казваме на Марк - добре дошъл на партито.“