Перспективата за високи глоби при неспазване на новите стандарти за въглеродни емисии на ЕС предизвика разгорещен дебат в автомобилната индустрия.

Перфектната буря от предизвикателства по пътя към пълната електрификация гарантира, че основните производители на оригинално оборудване (ОЕМ) преживяха труден период през 2024 г. и малцина очакват 2025 г. да бъде много по-добра, отбелязва CNBC.

Горната граница на ЕС за средните емисии от продажбите на нови превозни средства спада до 93,6 грама въглероден диоксид на километър (г/км) през 2025 г., което отразява 15% намаление спрямо базовата стойност от 2021 г. от 110,1 г/км. Превишаването на тези ограничения - които бяха договорени през 2019 г. и са част от амбицията на 27-те държави от блока да постигнат климатична неутралност до 2050 г. - може да доведе до глоби в размер на милиарди евро.

„Всички са в неведение по въпроса“, казва Рико Луман, старши икономист по транспорта и логистиката в нидерландската банка ING. „Това е много важно, защото те все още се борят да направят промяната и да се преструктурират, както видяхме от всичко, което се случва във VW през последните месеци, докато приспособяват организацията към новия свят“, допълва той.

Какви действия могат да бъдат предприети?

Повечето от най-големите европейски автомобилни гиганти в момента са далеч от постигането на новата цел на ЕС за емисиите на CO2, признава Луман, което значи, че са необходими смекчаващи действия за въздействието на финансовите санкции.

Някои варианти включват стимулиране на продажбите на електромобили с батерии чрез пускане на по-достъпни модели и намаляване на цените, намаляване на производството на конвенционални двигатели с вътрешно горене (ДВГ) в полза на електромобили с възможност за включване и хибридни модели, както и „обединяване“ с конкуренти, които вече спазват целта.

Като алтернатива автомобилните компании могат просто да платят глобите.

Понастоящем се смята, че шведската компания Volvo е единственият голям автомобилен производител, който е успял да постигне целта, заедно с американския производител на електрически превозни средства Tesla и някои китайски компании.

Стивън Райтман, ръководител на отдела за европейски автомобилни изследвания в Bernstein, заяви, че автомобилните производители в Европа са изправени пред „огромна пропаст на емисиите“ през тази година предвид затягането на разпоредбите на ЕС.

„Сега те могат да смекчат това, като се обединят с компании, които имат излишни парникови кредити. Но тези компании са една - Tesla, а другата голяма е Volvo, която е собственост на китайската Geely“, обяснява той.

„И голяма част от автомобилите, които Tesla продава в Европа и които генерират нейните парникови кредити, идват от Китай. Така че, по принцип, виждате прехвърляне на пари на европейски производители към китайски или възникнали в Китай компании, което може би не е най-добрият поглед за ЕС и за националните правителства.“

Разгорещен дебат

Някои от европейските производители на оборудване изразиха загриженост от затягането на разпоредбите, особено, когато търсенето на електрически превозни средства намалява.

Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), лобистка група от индустрията, призова ЕК да предостави „спешни мерки за облекчаване“ на новите правила, докато германският канцлер Олаф Шолц заяви, че не трябва да има глоби за автомобилните компании, които не спазват новите стандарти.

За някои всеки ход за отслабване или забавяне на по-строгите правила би бил равносилен на пълното отпадане на регламента.

Джулия Полисканова, старши директор за превозните средства и веригите за доставки на електронна мобилност в кампанийната група „Транспорт и околна среда“, заяви пред CNBC миналия месец, че правилата имат за цел да помогнат на производителите на автомобили да станат по-конкурентоспособни - дори това да е в ущърб на някои от по-високите им маржове на печалба в краткосрочен план.

„Изоставаме в електрификацията. Така че, как забавянето на целта и това, че изоставаме още повече, ще помогне на индустрията? Не го разбирам. Просто не разбирам как това помага на прехода, през който трябва да преминат“, казва Полисканова.

Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен заяви в края на миналата година, че ще свика стратегически диалог за бъдещето на европейската автомобилна индустрия.

Диалогът, чието официално начало е планирано за този месец, има за цел бързото прилагане на мерки, от които секторът спешно се нуждае, завършва CNBC.