През последните години глобалният пазар на електрически автомобили претърпя значително развитие, свързано както с растеж, така и със спадове и нарастващи предизвикателства.

Нека да вземем за пример ЕС. През 2023 г. новите регистрации на електрически автомобили в блока достигнаха приблизително 2,4 милиона, отбелязвайки 20% увеличение спрямо 2022 г. Този ръст се дължеше на нарастването на електрическите превозни средства с батерии (BEV), които представляваха 15% от общия брой нови регистрации към онзи момент. На хибридните електрически модели (PHEV) се падаха 8%. Пазарният дял на електрическите превозни средства при регистрациите на нови автомобили преди две години е бил около 22,7%, отразявайки постоянна възходяща тенденция от 2018 г.

През 2024 г. обаче беше отчетен спад от 3,2% на регистрациите в сравнение с 2023 г., до голяма степен заради намалените потребителски стимули и липсата на достъпни модели. В Германия например продажбите на електромобили са намалели с близо 27% през 2024 г. в сравнение с 2023 г.

През тези години единствено в Китай електрическите коли отчитаха постоянно увеличение на ръста. Но според прогнозите на анализаторите тази тенденция е към края си. Китайският пазар на електромобили се очаква да отбележи рязък спад в разширяването си през 2025 г., което ще увеличи натиска върху компаниите, опитващи се да оцелеят.

Продажбите на нови енергийни превозни средства, категория, която включва автомобили, задвижвани само с батерии, и хибридни такива, са се увеличили миналата година с 42% до близо 11 милиона единици, според Китайската асоциация за леки автомобили. Доставките на пазарния лидер BYD са скочили с повече от 40% до близо 4,3 млн. единици – много над първоначалната му цел за ръст от поне 20% спрямо 2023 г.

Но, поглеждайки напред, анализаторите на HSBC прогнозират пред CNBC едва 20% увеличение на продажбите на нови енергийни превозни средства в Китай през тази година. Това, казват те, ще доведе до  засилена консолидация на индустрията.

„Силните обеми на продажбите са позволили на борещите се и изоставащите да се задържат въпреки намаляващите маржове“, посочва Юцян Динг, ръководител на отдела за изследвания на автомобилната индустрия в Китай в HSBC, добавяйки, че само BYD, Tesla и Li Auto са реализирали печалба през 2023 г.

„Според нас тази ситуация е неустойчива и очакваме темпът на консолидация на индустрията да се ускори бързо“, добавя Динг.

Комбинацията от субсидии и стимули за закупуване за потребителите в Китай подкрепиха бързия растеж на новите енергийни превозни средства през последните години. Това мотивира дори компании, които не са част от автомобилната индустрия, да се включат в нея.

Пример е базираният в Шънджън производител на лазерни дисплеи Appotronics, който доскоро не е имала бизнес с автомобили. В началото на миналата година обаче той започва да произвежда автомобилен дисплей и да го доставя в Китай. За 2024 Appotronics има повече от 170 000 доставени единици.

Но като знак за променящия се пазар, компанията очаква сходни обеми през 2025 г., а не какъвто и да било ръст, разкрива главният изпълнителен директор на Ли И. Той прогнозира, че тенденцията за постоянен ръст няма да се върне преди 2026 г.

„Много от производителите на автомобили не са в добро финансово състояние. Те съкращават бюджета за научноизследователска и развойна дейност. Това определено ще има отрицателно въздействие върху тази индустрия“, казва Ли, като отбелязва и проблемите със свръхкапацитета.

Когато автомобилните производители навлязоха на бързо развиващия се пазар на електрически автомобили в Китай, те започнаха ценова война в опит да привлекат клиенти. Миналата година компанията за смартфони Xiaomi пусна на пазара своя електрически седан SU7 на цена с 4000 долара по-ниска от тази на Model 3 на Tesla, въпреки че твърди, че той има по-голям пробег.

„Когато BYD и Tesla намалят цените, повечето съперници нямат друг избор, освен да последват примера им. Това очевидно свива общия фонд на печалбата в автомобилната индустрия, особено сега, когато електрическите автомобили са все така динамични“, казва Динг от HSBC, като отбелязва, че маржът на нетната печалба на BYD е едва 5%. Това е значително по-малко от тази на водещите автомобилни производители, когато традиционните автомобили на изкопаеми горива бяха в своя пик.

Според анализатора на Fitch Bohua Веню Джоу и неговия екип темпът на растеж на продажбите на нови електрически автомобили в Китай вероятно ще се забави до 15-20% през 2025 г. Те очакват, че т.нар. интелигентни функции все повече ще се превръщат в основна точка на конкуренцията.

Производителите на автомобили в Китай все по-често се обръщат към развлекателните възможности в автомобила и технологиите за подпомагане на водача като начини да откроят своите модели.