От десетилетия наред чуждестранните производители на автомобили доминират на китайския пазар като продават милиони автомобили и реализират огромни печалби.

Тази златна ера е на път да приключи рязко.

Бързият възход на китайските производители на електромобиили като BYD и Xpeng, преобръща най-големия пазар на коли на планетата и оставя водещите световни лидери в индустрията в губеща позиция, пише в анализ по темата CNN.

Последният признак за сериозните предизвикателства дойде в понеделник, когато Volkswagen предупреди, че може да затвори заводи в Германия за първи път в историята си в опит да намали разходите.

Доставките на германския гигант в Китай, който е най-големият му пазар, са намалели с над една четвърт в сравнение с преди три години до 1,34 милиона в първата половина на тази година. Миналата година компанията изгуби короната си на най-продавана марка автомобили в Китай от BYD, титлат, която държеше поне от 2000 г.

Но Volkswagen, вторият по големина производител на автомобили в света след Toyota, не е единственият в затруднение. Ford и General Motors също са сред компаниите, чиито продажби и пазарен дял в Китай намаляват, тъй като местните потребители се отказват от чуждестранните марки, за да купуват китайски.

През юли делът на чуждестранните производители в продажбите в Китай е спаднал до 33% от 53% през същия месец две години по-рано, според данни на Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA).

Печалбите на автомобилните производители в Китай обаче също са подложени на натиск. През тримесечието, приключило на 30 юни, приходите от китайските съвместни предприятия на Toyota са спаднали със 73% в сравнение с миналата година, според финансовите отчети.

Още по-лошо е, че съвместните предприятия на GM в Китай (10 на брой) отчитат последователни тримесечни загуби. Продажбите на американския производител са намалели наполовина от пика от над 4 млн. през 2017 г. до 2,1 млн. миналата година.

„Малко хора правят пари в Китай“, заяви главният изпълнителен директор на GM Мери Бара пред анализатори по време на отчета за приходите. „Това е неустойчиво, защото количеството компании, които губят пари, не може да продължава безкрайно. На фона на ценовата война, която се води, това е състезание към дъното.“

Бруталната и продължителна ценова война в Китай за електромобили вече „коства живота“ на няколко местни производители. Чуждестранните също трябваше да преструктурират бизнеса или да закрият някогашните си операции в страната.

През октомври японската Mitsubishi Motors обяви, че ще прекрати производството на автомобили в съвместното си предприятие в Китай, след като години наред продажбите ѝ намаляваха. Honda, Hyundai и Ford също предприеха драстични мерки, включително съкращения и затваряне на заводи, за да намалят разходите, според данни от фондовата борса и съобщения в държавните медии.

„Славните дни на високите темпове на растеж и огромните печалби в Китай приключиха“, заяви Майкъл Дън, ветеран в автомобилната индустрия и главен изпълнителен директор на Dunne Insights, консултантска компания, фокусирана върху електромобили.

„Ако сте марка за масовия пазар в Китай, дните ви са преброени.“, допълва той.

Чудото на Tesla

Внезапната промяна следва около две десетилетия непрекъснат ръст на продажбите и печалбите в Китай, започнал в началото на 2000-те години. Volkswagen и GM, които започнаха дейността си много по-рано, се радват на още по-дълъг период на финансови печалби.

Чувството, че добрите времена никога няма да свършат, беше толкова силно, че по думите на Дън, един от ръководителите на автомобилната индустрия се пошегувал: „Тук печелим повече пари, отколкото Бог“.

Дори след като в средата на 2010 г. китайското правителство започна да налива пари в местните производители на електромобили и батерии в рамките на стратегията на лидера Си Дзинпин „Произведено в Китай 2025“, чуждестранните играчи продължиха да увеличават пазарния си дял. Китайските потребители все още предпочитаха конвенционалните автомобили от утвърдени марки.

Тогава, казват анализаторите, се появи Tesla. През декември 2019 г. от производствената линия в Шанхай слезе първият произведен в Китай Tesla Model 3 и всичко се промени.

„За една нощ сякаш се случи чудо“, казва Дън, описвайки го като „монументална“ повратна точка. „Производството на Model 3 от Tesla в Шанхай преобрази гледната точка на потребителите. Тези автомобили се превърнаха в „новото готино нещо“, допълва той.

Според Дън, Tesla е имала „ореолен ефект“ върху китайските производители като BYD, Neo и Li Auto, които са подобрявали непрекъснато своите модели в продължение на няколко години и са били готови да се възползват от внезапния скок в търсенето.

Международната агенция по енергетика прогнозира, че продажбите на електрически и хибридни автомобили с батерии в Китай ще достигнат 10 милиона тази година, което ще представлява почти половината от продажбите на автомобили в страната, в сравнение с едва 1,1 милиона преди четири години.

Смяната на поколенията също помага на китайските марки.

„През 90-те и 2000-те години родителите купуваха голяма част от автомобилите и не се доверяваха на нито една от китайските марки“, казва Ту Ле, управляващ директор в консултантската компания Sino Auto Insights.

„Сегашните купувачи на пазара са техните деца... те са израснали, пазарувайки в Alibaba, в JD.com, използвайки WeChat, така че мисълта за закупуване на китайска марка няма тази негативна конотация“, допълва той пред CNN.

Световните производители на автомобили са изненадани от рязкото преминаване към местната конкуренция.

И точно тогава – Китай се оказва блокиран от Covid-19, пандемията, продължила 4 години. Лидерите на автомобилните компании не могат да пътуват редовно, за да следят лично как се развива ситуацията на пазара.

Междувременно започват да изостават на местно ниво по отношение на всичко – от софтуера и скоростта на производство до технологията на батериите и контрола на веригите за доставки, които са от решаващо значение за производството. Започва да става твърде късно да се възстановят загубените позиции.

Миналата година BYD продаде рекордните 3,02 млн. автомобила в световен мащаб, включително хибриди от електрическата мрежа, което е с 62% повече от 2022 г. За сравнение, Volkswagen е доставил 1,02 млн. електрически и plug-in хибриди, което е с 26% повече от 2022 г. Tesla, която произвежда само електромобили, е продала 1,8 млн. броя.

„Глобалните производители бяха хванати натясно по отношение на електромобилите, приспани от самодоволство от годините на печалби от продажбата на бензинови коли“, коментира още Дън. „Почти всяка некитайска марка в момента се чувства шокирана, докато наблюдава как пазарните дялове изчезват.“

Новият световен автомобилен център

Китайските производители не се задоволяват с успех само у дома.

Износът от страната нараства: През 2023 г. е скочил с над 60% в сравнение с предходната и е достигнал 4 млн. броя. По някои показатели това превръща Китай в най-големия износител на автомобили в света, изпреварвайки Япония и Германия. Над една четвърт от този износ са електрически автомобили, според CPCA.

До 2030 г. делът на китайските производители на световния пазар на електромобили може да се удвои и да достигне приблизително една трета, прогнозира UBS, като в резултат на това европейските компании ще претърпят най-голяма загуба на пазарен дял.

Заплахата, която това представлява за легендарните индустрии на Европа и Северна Америка, предизвика вълна от повишения на митата за електромобили от Китай. Но не е ясно дали те ще бъдат достатъчни, за да спрат настъплението, допълва CNN.

Обратно в Китай - пазар, който е твърде голям и който бързо се превръща в глобален център за производство и износ на електрически превозни средства, световните играчи залагат силно на местните партньорства.

Миналата година Volkswagen закупи 5% дял в Xpeng за 700 млн. долара и договори стратегическо партньорство за съвместно разработване в опит да преобърне спада на продажбите.

Месеци по-късно Stellantis, производителят на Citroen, Fiat и Peugeot, купи 20% дял в китайския производител на електромобили Leapmotor за около 1,7 млрд. долара.

От този месец Stellantis ще започне да продава автомобили Leapmotor в девет европейски държави, подчертавайки нарастващото влияние на китайските марки на външните пазари.

В същото време китайските производители бързо увеличават своя глобален отпечатък, като BYD планира заводи в Тайланд и Унгария, наред с други държави. Според изявление от петък компанията купува и германския си дистрибутор Hedin Electric, тъй като се стреми да увеличи мащаба си в Европа.

„Новият център на световната автомобилна индустрия е Китай“, категоричен е Дън и допълва: „Всички се борят с въпроса: къде да отидем оттук нататък и как да се конкурираме с китайците?“