Google Maps навършва 20 – какво е бъдещето на най-известната GPS услуга
Досега разработчици са използвали услугата за създаването на над 10 милиона сайта и приложения за неща като доставка на храна, споделено пътуване и недвижими имоти
Преди две десетилетия съоснователят на Google Лари Пейдж има идея, която завинаги ще промени начина, по който се ориентираме в света.
„Лари мина по някои от тези улици с видеокамера, подаде я на някого и каза: „Хей, какво можеш да направиш с това?“, спомня си Мария Бигс, технически програмен мениджър в Google Street View, важна функция в Google Maps.
В автомобил, оборудван с най-новата камера Street View, Бигс разхожда екипа на CNBC в близост до централата на технологичния гигант в Силициевата долина. Представена за първи път през 2022 г., това е първият модел камера, която може да бъде добавена към всеки автомобил, вместо да бъде специално вграждана в него.
„Ние ще ходим на Хаваите с тези камери от следващо поколение, защото не е необходимо да доставяме целия автомобил“, казва Бигс. „Можем просто да поставим системата в кутия и да я изпратим дотам, а след това да наемем автомобила, когато сме на място“.
Бигс казва, че новата технология ще позволи на Google да актуализира данните за някои места за първи път от 10 години насам.
„Ще можем лесно да преместваме тези камери и да имаме повече свежест в нашите карти“, добавя тя.
С повече от 2 милиарда месечни потребители Google Maps е най-популярното приложение за навигация в света. С наближаването на 20-ата годишнина от създаването на Maps през февруари Google работи усилено, за да задържи тази водеща позиция с помощта на новите камери, както и на генеративния изкуствен интелект.
По-удобните камери позволяват на компанията да прави актуализации в десетки държави. Освен това тя ще картографира поне три нови - Босна и Херцеговина, Намибия и Лихтенщайн.
Камерите на Street View са значителна част от начина, по който Google събира данни за Maps, но разчита и на сателитни и въздушни изображения, както и на информация от над 1000 източника на трети страни, като например местни власти и потребители. Тази система за масово събиране на данни позволява на компанията да предлага карти в повече от 250 държави и територии.
AI подобрения
През октомври Google активира функционалност на Maps, свързана с Gemini, своя генеративен AI чатбот. Gemini може да помогне за намирането на места, които отговарят на подробен набор от спецификации, като например спортен бар, в който можете да отидете с кучето си, и ресторант на открито. Той може да обобщава хиляди отзиви, да предоставя на шофьорите доклади в реално време за проблемни райони като непочистени пътища или наводнени местности и да наслагва метеорологичните условия върху поглъщаща гледка по пътя.
В секцията за обществен транспорт вече има съобщения за закъснения, алтернативни маршрути и подробности като местоположението на входа на метрото. На местоназначението Maps може да направи предложения за паркиране, а след това да помогне с указания за ходене пеша.
Gemini дава възможност за гласово активирани доклади и в Waze, която Google купи през 2013 г. за 1,3 млрд. долара. Тези данни се въвеждат в Google Maps, за да позволят шофьорите и в двете приложения да бъдат предупреждавани за опасности в реално време.
„Надяваме се, че нашите продукти помагат на хората да се ориентират по-уверено и безопасно“, казва Крис Филипс, вицепрезидент и генерален мениджър на Google Geo, подразделението, което управлява Maps.
По думите му Waze също така помага за подобряване на безопасността по пътищата, като „уведомява хората, че на дадена улица е имало проблеми в миналото“. Платформата Waze е известна и с това, че предлага алтернативни маршрути.
„Ще ви предложим някои по-провокативни маневри по пътя“, казва Филипс, когато става въпрос за „преодоляване на трафика и придвижване“.
Но алтернативните маршрути също така влошават трафика в някои квартали, където малките пътища могат да бъдат прекалено тесни, за да поемат много автомобили. Затова Google използва само подходящи такива и работи с местните власти, за да спазва правилата за конкретните улици.
„Използването на тези навигационни приложения, независимо дали са вградени или на смартфон устройства, е почти универсално“, казва Джеймс Ходжсън, който се занимава с автомобилната индустрия за ABI Research.
Според него един от проблемите в момента е, че технологията е насочена към всеки отделен потребител. За да се подобри ефективността, казва той, „се приближаваме към момента, в който трябва да има по-широк поглед, почти на ниво автопарк“. По думите му основната „бариера пред възприятието“ на Google е свързана с поверителността на данните.
Идентифициращата информация, като лица и регистрационни номера, е замъглена в Google Maps, а потребителите могат да поискат допълнително замъгляване на дадена област в Street View, за да предотвратят риск, например крадци да анализират собствеността им.
Потребителите могат също така да изключат историята на местоположението или да изтрият местата, на които са били. Определени места, като например клиники за аборти или приюти за домашно насилие, се изтриват автоматично. През декември Google започна да съхранява историята на местоположението на устройствата, а не в облака, с което затрудни достъпа на властите до историята на местоположението.
Реализиране на печалба
Информацията колко Google харчи и печели от Maps е забулена в тайна. Компанията майка Alphabet не отделя приложението в отчетите си за приходите, като го поставя в една група с други услуги като Search и YouTube. Една от малкото оценки идва от доклад на Morgan Stanley от 2019 г., в който се прогнозира, че приходите от Maps ще нараснат от 2,95 млрд. долара през 2019 г. до 11 млрд. долара през 2023 г.
Приходите до голяма степен се основават на модел, който Google познава добре: рекламата.
„Винаги сме фокусирани върху това да даваме на хората резултат, когато търсят ресторант или място, който най-точно отговаря на това, което искат“, казва Филипс. „А търговците имат възможност да плащат за реклама, за да може тяхното място да се появи в този списък.“
Google печели пари и като продава софтуерен интерфейс с подробни данни на соларни компании, които търсят нови клиенти. Компанията разполага с изключително точни изображения на покриви, измервания, височина и засенчване за около 480 милиона сгради в 40 държави.
Google продава и достъп до своята платформа за карти на компании, сред които Wayfair и Dominos. Разработчиците са я използвали, за да създадат над 10 милиона сайта и приложения за неща като доставка на храна, споделено пътуване и недвижими имоти. Например, през 2019 г. Uber заяви, че е платила на Google 58 млн. долара за нейната картографска технология през предходните три години.
Автомобилната операционна система Android на Google, в която е включено приложението Maps, също печели пари. Тя захранва информационно-развлекателните системи в много автомобили на Polestar, Volvo, Honda, GM и Ford.
Тъй като роботизираните оси стават масови, точните карти са от решаващо значение и представляват голяма възможност за Google. През 2024 г. Waymo, собственост на Alphabet, доминира на американския пазар на роботаксита, а пътниците във Финикс могат да извикат един от напълно автономните автомобили директно от приложението Google Maps. Роботакситата също така представляват потенциал за благоприятен цикъл.
„Мисля, че амбицията на Waymo и нещо, което виждаме от почти всеки друг доставчик на платформа за автономни превозни средства, е да се опита да затвори този цикъл и да използва същите превозни средства, които се възползват от картата, за да допринесат и за създаването на тази карта“, казва Ходжсън. „Това е бъдещето на картографията за автономното шофиране“.