Във вторник британският орган за защита на конкуренцията обяви, че започва официално антитръстово разследване на услугите за търсене и реклама на Google.

Органът за защита на конкуренцията и пазарите (CMA) заяви, че иска да прецени дали технологичният гигант има „стратегически пазарен статут“ (SMS) съгласно новия британски Закон за цифровите пазари, конкуренцията и потребителите (DMCC).

DMCC има за цел да предотврати антиконкурентно поведение на цифровите пазари. Определянето на дадено дружество като притежаващо „SMS“ ще даде на регулаторния орган правомощието да налага срещу него промени за предотвратяване на антиконкурентно поведение.

Сара Кардел, главен изпълнителен директор на CMA, обяснява, че регулаторът проучва господстващото положение на Google на пазара на търсене, за да осигури „равни условия“ - особено след като изкуственият интелект променя начина, по който хората търсят онлайн.

„Нашата работа е да гарантираме, че хората получават пълната полза от избора и иновациите в услугите за търсене и справедлива сделка - например по отношение на начина, по който се събират и съхраняват техните данни“, казва Кардел пред CNBC. „А за предприятията, независимо дали сте конкурентна търсачка, рекламодател или новинарска организация, искаме да гарантираме, че има равни условия за успех на всички - големи и малки“.

Ходът на CMA следва идеята на Министерството на правосъдието на САЩ да принуди Google да продаде своя браузър Chrome. Институцията подаде молба за разделяне на интернет гиганта, именно след като установи, че той притежава монополно положение на пазара за търсене.

Това далеч не е първото разследване на CMA срещу американски технологични гиганти.

Регулаторът води такова по отношение на партньорството между Amazon и компанията за изкуствен интелект Anthropic. Целта е да се установи дали то води до ограничаване на конкуренцията на пазара за стоки или услуги в Обединеното кралство.

CMA също така разглежда доминиращото положение на Amazon и Microsoft на пазара за облачни услуги. Разследването започна през 2022 г. и включва мерки за справяне с антиконкурентните практики, като таксите за прехвърляне на данни и лицензиране.

В по общ анализ регулаторът също така анализира влиянието на големите технологични компании върху стартъпите в областта на изкуствения интелект.