Милиардерът Марк Кюбан, депутатът от Демократическата партия в Ню Йорк Александрия Окасио-Кортес и писателят Стивън Кинг вече са в Bluesky.

Социалната медийна платформа е дело на съоснователя на Twitter Джак Дорси, който я замисля като страничен проект в Twitter през 2019 г. Bluesky, която вече не е свързана с Дорси, сега е отделна компания, а след изборите в САЩ платформата отбеляза наплив от нови потребители, повечето от които искаха да избягат от X. По данни на компанията мрежата вече има над 28 милиона потребители.

„Числата на растеж за Bluesky са диви и мисля, че това е така, защото има голям вакуум, оставен от стария Twitter“, казва пред CNBC Мегана Дар, стратегически съветник и бивш ръководител на партньорствата в Instagram и Snap Inc. „Когато Илон Мъск пое Twitter и той се превърна в X, нещата се промениха много, нали? Модерацията на съдържанието се промени. Той промени опциите за ценообразуване. Така че, докато се ориентираше в този преход, той загуби много хора”.

„Това е платформа, която сега сякаш се грижи повече за дясноориентирани или консервативни потребители“, добавя Салвадор Родригес, заместник-технически редактор в CNBC. „За хората, които не искат да им се представя такъв вид съдържание толкова често, Bluesky е среда, в която за всички намерения и цели механизмите са същите, но атмосферата е напълно различна.“

Bluesky прилича много на стария Twitter. Потребителите могат да пишат кратки постове и да включват снимка или кратко видео. Те могат също така да взаимодействат с публикациите на другите, като коментират, харесват или препубликуват. Каналите се състоят от хора, които те следват, както и от други, за които потребителят е решил да се абонира. Но за разлика от конвенционалните платформи за социални медии, Bluesky е проектирана да бъде децентрализирана и да дава на хората по-голяма степен на контрол върху техните данни и върху това какво съдържание виждат или не виждат.

„Ние не контролираме това, което виждате в Bluesky. Няма единен алгоритъм, който да ви показва нещата. Можете да разглеждате пазар от алгоритми, създадени от други хора. Можете да изградите свой собствен алгоритъм, ако искате да виждате само котки или само изкуство, можете да го направите“, обяснява главният изпълнителен директор на Bluesky Джей Грабер.

Bluesky също така позволява на потребителите да изнасят всички свои публикации, харесвания и последователи в други платформи, ако решат да напуснат Bluesky. Това прави платформата „устойчива на милиардери“.

В момента алтернативната мрежа не разполага с реклами, което е бизнес моделът на повечето платформи за социални медии, но ръководството на компанията не изключва тази възможност в бъдеще.

„Ще ви кажа какво няма да правим за монетизация. Няма да изградим алгоритъм, който просто да ви натрапва реклами и да блокира потребителите“, казва Грейбър. „Това не е нашият модел. И така, това, което ще правим, е да предоставяме на потребителите по-добро изживяване, да добавяме нови функции, а след това ще направим абонаментен модел, както и услуги в екосистемата за разработчици. Защото това не е само за потребителите, това е за хората, които искат да дойдат да създават“.

Но изграждането на платформа за социални медии не е лесно. Подобно на много други услуги преди нея, Bluesky се бори с увеличаването на броя на акаунтите на подставени лица и измамници, докато се разраства. Наскоро Bluesky съобщи, че през 2024 г. потребителите са подали 6,48 млн. сигнала до нейната услуга за модериране в сравнение с 358 000, подадени през 2023 г.