Новите сирийски власти използват ислямски учения за обучение на новосъздадените полицейски сили. Според тях целта на този ход е да се внуши чувство за морал, докато се запълва вакуума след премахването на известните с корупцията и бруталността си сили за сигурност на сваления президент Башар Асад.

Според високопоставени офицери и формуляри за кандидатстване, с които разполага Reuters, полицаите, докарани в Дамаск от бившия бунтовнически анклав в северозападния регион Идлиб, първо питат кандидатите за техните убеждения. След това наблягат на ислямското право на шериата в краткото обучение, което предлагат на новобранците.

Осигуряването на стабилност и спечелването на доверието на хората в цяла Сирия ще бъде от решаващо значение за сунитските ислямисти, за да затвърдят управлението си. Регионалните анализатори обаче предупреждават, че ходът да се постави религията в центъра на полицейската дейност рискува да породи нови раздори в страната и да отчужди правителствата, които новата власт се опитва да привлече.

„Има много сирийци, които ще намерят това за обезпокоително“, казва Арон Лунд, сътрудник в Century International, мозъчен тръст, фокусиран върху Близкия изток. „Не само малцинствата - християни, алауити, друзи - но и доста мюсюлмани сунити в места като Дамаск и Алепо, където има доста голямо светско, космополитно население, което не се интересува от религиозния закон“.

Религиозните основи на полицейското обучение карат западните правителства да се замислят колко голяма роля може да играе ислямът в конституцията на Сирия. Бившата бунтовническа фракция, която сега е на власт, планира да преразгледа основния закон.

Фактическият лидер на Сирия, Ахмед аш Шараа, се опитва да успокои западните официални лица и правителствата от Близкия изток, че неговата фракция се е отказала от предишните си връзки с Ал Кайда и ще управлява умерено, включително ще защитава малцинствата. Групировката „Хаят Тахрир аш Шам“ (HTS) има опит в прагматизма, като се отдръпна от налагането на някои строги тълкувания на ислямското право в районите, които контролираше по време на войната.

Висши полицейски служители, интервюирани от Reuters, заявяват, че намерението не е да наложат религиозното право на населението като цяло, а по-скоро да научат новобранците на етично поведение. Хамза Абу Абдел Рахман, който е помогнал за създаването на полицейската академия на групировката в Идлиб, преди да се прехвърли в Дамаск, заявява, че разбирането на религиозните въпроси, „кое е позволено и кое не“, е от решаващо значение за новобранците, за да „действат справедливо“.

Полицията на Асад е разпусната

Многобройните сили за сигурност на Асад предизвикваха всеобщо опасение заради поведението си - от арести на дисиденти, които завършваха с мъчения или убийства, до искане на подкупи за разрешаване на дребни нарушения. Общественият гняв срещу тях беше очевиден в дните след свалянето на Асад на 8 декември. Повечето от полицейските участъци в столицата бяха разграбени от мародери, а оборудването и документацията бяха разпилени или унищожени.

Новата полиция съобщава, че половината от приблизително 20-те участъка вече са отворени, но във всеки от тях работят около 10 служители, предимно от Идлиб, вместо предишните 100-150.

Когато бунтовниците завзеха властта, те обявиха, че разпускат вътрешното министерство и силите за сигурност на Асад, включително полицията.

„Сега повече от 200 000 души са се регистрирали, за да се присъединят към новата полицейска служба, която те създават“, казва Хешам Хилал, който води курсове за новобранци в полицейската академия в Дамаск, добавяйки, че полицаите, които са преминали на страната на бунтовниците преди падането на Асад, могат да кандидатстват за новите сили.

Тези, които не са преминали, са били помолени да завършат процес на „помирение“, включително да подпишат документ, с който приемат смяната на режима, и да предадат оръжието си. Все още не е ясно дали на някои от тях ще бъде разрешено да се присъединят към новите сили.

Но акцентът върху шериата възпира някои. През декември стотици жители участваха в демонстрация в столицата Дамаск, за да призоват за светско управление и равни права за жените.

„Никой не е против исляма, но със сигурност сме против религиозно правило, основано на конкретни текстове и хадиси (изказвания и действия, приписвани на ислямския пророк Мохамед)“, категоричен е един от участниците в тогавашните демонстрации.