Със сигурност изминалият уикенд във Вашингтон беше доказателство за целия свят какво влияние имат големите инфлуенсъри и дори по-малките създатели на съдържание в политиката.

Доналд Тръмп стартира втория си президентски мандат, но отдавна стана ясно, че до голяма степен успехът му се дължи именно на тази нова група от лидери в интернет пространството, пише WIRED.

Вашингтон беше в центъра на вниманието не само през уикенда, но и през цялата седмица - от пред- и слединогурационни балове до официалната церемония по встъпването в длъжност.

На първа линия до президента можеха да се видят и добре познати в социалните мрежи лица. Подкаст водещият Tио Вон седна до Джейк и Логан Пол в редиците на Капитолия (въпреки че скоро след това падна от стола си). Междувременно политическите коментатори Бен Шапиро, Мат Уолш и Брет Купър минаха по червения килим на събитието, организирано от Turning Point USA, където се снимаха с феновете си.

На един от баловете, който се проведе в понеделник вечер, авторката на популярния бюлетин HouseInhabit Джесика Рийд Краус беше видяна да разговаря с Робърт Кенеди-младши.

Благодарение на всички тези инфлуенсъри, както и на много други, президентската кампания през 2024 г. беше толкова успешна. Влиянието им обаче изобщо не приключва с избора на президент. Те не само заливат последователите си с информация, но и започват да оказват влияние върху политиката и решенията на администрацията. Тук дори не става въпрос само за ситуацията в САЩ, а и за глобалната политика.

Подкаст водещи и стриймъри - новите лица, които диктуват политиката

Президентските избори през 2024 г. със сигурност бяха пробив за много от водещите на подкасти, които имаха намерение да навлязат в политиката. Тръмп откри мястото си в този медиен формат, като често влизаше в студиата на предавания, ориентирани към т.нар. "manosphere" - мрежа от създатели, които популяризират "токсична маскулинизация". Сред тях са създатели като Джо Роугън, Андрю Шулц, братята Пол и Ейдън Рос, които споделят интервютата си с Тръмп пред своите маси от последователи.

Другият ключов играч в политическите подкастове е групата на "интелектуалното крило" на Републиканската партия. Личности като Бен Шапиро, Дейв Рубин и Лекс Фридман активно използват платформите си, за да достигнат до широката аудитория - Фридман има милиони гледания всяка седмица в YouTube, а шоуто на Шапиро е сред най-популярните, които можете да откриете в Spotify.

Водещи на този тип съдържание често оказват значително влияние върху популяризирането на Тръмп и неговата политика, като много рядко се изправят пред предизвикателства или някакъв вид критики.

Силата на мийм страниците

Пространството се напълни с купища страници като DC Draino, The Typical Liberal, Raging Americans и Snowflaketears, които процъфтяват в Instagram с над 6 милиона последователи общо.

Интересното е, че тези акаунти не са създадени с цел забавление, а точно обратното. Те целят да ядосат потребителите. Причината за това е, че те действат като информационни канали за аудитория, която често избягва традиционните медии по различни причини. Страниците осигуряват директна връзка между приоритетите на GOP и платформи като Instagram и X, като представят политически послания във формат, който е написан на прост език.

Организации

Факт е, че представителите и привържениците на Демократическата партия също използват силата на инфлуенсърите, за да спечелят изборите. Никоя тяхна организация обаче не успя да ги обедини по същия начин, както Turning Point USA успя.

Под ръководството на Чарли Кърк, създателите на съдържание, подгласници на идеологията на Тръмп, редовно се събират за различни срещи и обучения. Тази инфраструктура, според интервюта с някои от главните организатори, ще продължи да расте през следващите четири години.

Инфлуенсъри и млади лидери

Консервативни лидери като CJ Пиърсън и Ракел Дебоно задават тона на новата ера в политическото съдържание.

Пиърсън, който е съпредседател на Младежкия консултативен съвет на Републиканския национален комитет, е един от главните герои в обучението и организирането на инфлуенсъри с десни виждания.

Дебоно, маркетинг директор на консервативната платформа за запознанства Date Right, съчетава политиката с клубната култура, като създава динамична сцена за младите републиканци.

Substack и новите влиятелни гласове в политиката

Миймовете и подкаст съдържанието може и да доминират в посланията на политиците, но за една част от аудиторията - особено за по-възрастните - четенето остава предпочитан начин за информиране. Substack идва на мястото на политическите блогове от 2000-те, като предоставя платформа за задълбочен анализ и свободно изказване на мнение.

Джесика Рийд Краус, създател на популярния Substack HouseInhabit с близо 500,000 абоната, е сред водещите консервативни автори, чиито фокус пада върху женската аудитория. През изборния сезон тя се обвърза тясно с движението „Да направим Америка велика отново“ и Робърт Ф. Кенеди младши, утвърждавайки се като влиятелен глас с дясна позиция.

Къртис Ярвин, известен като "техно-монархистът" на Substack, влиза в поддържаща роля. По време на уикенда той организира парти, което привлича фигури от ерата на „MAGA 2016“, като Джак Пособиец и подкастърите на Red Scare - Анна Качиян и Даша Некрасова. Влиянието на Ярвин сред силите на Силициевата долина и иронично настроените бивши левичари го позиционира като интелектуален лидер в новата администрация, особено след като вицепрезидентът Джей Ди Ванс е сред неговите почитатели.