Китайските приложения за изкуствен интелект поглеждат отвъд чатботовете
След като няколко местни модела вече твърдят, че могат да се конкурират с водещи западни платформи, компаниите се насочват към разработването на нови бизнес функционалности
Множество публикации от миналата седмица показват как китайски компании като DeepSeek и ByteDance бързо въвеждат модели на изкуствен интелект, които се конкурират с ChatGPT на OpenAI. Към днешна дата местната индустрия се равнява именно по тази основа.
Baidu, известна най-вече с търсачката си и чатбота си Ernie, заяви във вторник, че нейната AI платформа за бързо създаване на Powerpoint и други документи Wenku е достигнала 40 млн. платени потребители, а приходите ѝ към края на миналата година са се увеличили с 60% спрямо предходната. Актуализираните функции, като например използването на изкуствен интелект за генериране на презентация въз основа на финансовата документация на дадена компания, започнаха да се разпространяват сред потребителите през последната седмица.
От гледна точка на използването, директорът на отдел „Данни и анализи“ на Gartner, анализаторът Бен Ян, изчислява, че повече от 10% от предприятията в Китай са интегрирали генеративен изкуствен интелект в процесите си, в сравнение с 8% преди около шест месеца. За сравнение, последното увеличение на внедряването с 2 процентни пункта е отнело повече от година.
„С нашите клиенти чуваме все повече и повече успешни истории“, казва Ян пред CNBC, като отбелязва, че агентите с изкуствен интелект ще помогнат за ускоряване на внедряването на новите технологии в предприятията.
AI моделите се фокусират върху специфични функции като търсене и генериране на резюмета, докато агентите са по-напреднали - те могат да автоматизират цели процеси и да управляват компютри от името на потребителя. Пример за това е новата платформа Operator на OpenAI.
Агентите с изкуствен интелект също са напът да навлязат мащабно на китайския пазар. Tencent планира скоро да интегрира такива в своето приложение за съобщения и социални медии WeChat, разкри по време на годишното си обръщение на 13 януари главният изпълнителен директор Пони Ма.
„Смятаме, че китайският сектор на изкуствения интелект се развива с темпове, сравними с тези на САЩ“, посочва Джо Хуанг, ръководител на отдела за частен капитал в Raffles Family Office, добавяйки, че компанията ѝ обмисля да инвестира във водещ китайски фонд за дълбоки технологии в областта на изкуствения интелект, за да се възползва от местните възможности.
Разработването на китайски приложения за изкуствен интелект създава функции, които се интегрират в местните смартфони, тъй като системите на некитайските компании като Apple все още не са налични (и не се знае дали някога ще бъдат, като се имат предвид политиките на Пекин на това поле).
„Налице е промяна към нарастващо предпочитание на потребителите към местни марки, които могат да предложат усъвършенствани функции на изкуствения интелект, съобразени с регионалните потребителски предпочитания“, казва Вей Сун, главен анализатор на изкуствения интелект в Counterpoint Research.
Китайските компании за смартфони като Honor, Xiaomi и Vivo успяха да подобрят потребителското изживяване от функциите на AI благодарение на усилията за повишаване на ефективността на моделите си. Голяма част от тях могат да работят на устройството, без да разчитат на облачна услуга, свързана с интернет.
Пречки пред спазването на изискванията
Последните събития отразяват и разликата в регулаторния контрол между Китай и САЩ и с вида на създаваните технологии. Подобният на ChatGPT бот Ernie на Baidu например получи зелена светлина от Пекин за публично пускане едва през август 2023 г. - почти една година след като ChatGPT завладя света.
„Въпреки че моделите на изкуствен интелект трябва да получат официално сертифициране за използване в Китай, включването им в приложения е много по-лесно”, казва Алекс Лу, основател на базираната в Шанхай консултантска компания LSY.
Той работи с малък екип върху инструмент, задвижван от AI, за предоставяне на целеви ежедневни сведения на компаниите за тенденциите в индустрията и глобалните регулации, подобно на работата на човешки консултант. Половин година след началото на разработката, през юни 2023 г. екипът е започнал да тества продукта безплатно с потенциални клиенти, включително с производител на автомобилни батерии. Това е осигурило обратна връзка за продукта, който екипът се надява да таксува с годишни лицензионни такси от 70 000 до 100 000 юана (9 660 до 13 790 долара).
По-голямо предизвикателство обаче може да бъде да се накарат компаниите да предоставят на AI достъп до собствени данни или да използват генерираното от AI съдържание за търговски цели.
„Мултинационалните корпорации са много по-предпазливи от китайските заради авторските права и правните въпроси“, казва Крис Райтерман, главен изпълнителен директор на Ogilvy Asia-Pacific и Greater China, пред CNBC.
По думите му клиентите са се опитвали да използват изкуствен интелект за кампании, но са се сблъсквали с проблеми със спазването на законодателството, които са възпрепятствали стартирането на проектите.
„Местните марки може би са малко по-малко притеснени от тези проблеми, по-готови са да правят грешки“, добавя той.
AI за глобални потребители
Някои създадени в Китай приложения за AI вече се използват и в чужбина. Alibaba съобщи по-рано този месец, че Accio, нейната захранвана с AI платформа за търсене на продукти, е достигнала 500 000 потребители от малкия бизнес.
Стартирала през ноември, Accio позволява на компаниите да използват няколко текстови или графични подсказки, за да намерят продукти на едро, предоставя анализ на тяхната популярност сред потребителите и прогнозираната печалба.
„Accio съкращава времето за проучване от седмици на около ден”, казва Майк МакКлари, който е получил ранен достъп до платформата и повече от 10 години продава онлайн фенери за къмпинг и други продукти. По думите му Alibaba.com и Amazon, които е използвал преди, са изисквали да се преглеждат стотици или хиляди резултати, а след това да се преговаря индивидуално с пет до десет доставчика, преди да се спре на един.
Според Макклари „следващата промяна в играта“ би била използването на изкуствен интелект за поставяне на изображение на продукт във всеки сценарий за създаване на реклама.