Автомобилната индустрия иска ЕС да копира американските правила за местни компоненти
Лобистите призовават Комисията да засили правилата за защита на местната автомобилна индустрия, но това може да не помогне на сектора
ЕС трябва да наложи правила за „минимално местно съдържание“, за да защити индустрията от чуждестранна конкуренция, според искане на коалиция от някои от най-големите европейски доставчици на автомобили.
То е в отговор на нарастващите проблеми на автомобилния сектор в Европа, в който търсенето на електромобили спада, докато притесненията за евентуален поток от китайски модели и дали президентът на САЩ Доналд Тръмп ще отприщи глобална търговска война се увеличават.
В писмо до Европейската комисия, получено от POLITICO, групата заявява, че изпълнителната власт трябва да създаде регламент, отразяващ този между САЩ, Канада и Мексико. Той изисква 75-процентно местно съдържание на компоненти в Северна Америка. В писмото не се уточнява какъв процент иска групата.
„Време е Европа да предприеме подобни действия и да въведе съпоставими регулации, които изискват съдържание с добавена стойност от Европа“, се казва в писмото. „Без подобен механизъм рискуваме голяма загуба на стойност сред доставчиците на автомобили и производителите на оборудване, което значително би отслабило целия сектор“.
Съгласно търговското споразумение с Обединеното кралство след Брекзит 45% от компонентите в автомобилите, влизащи в ЕС, трябва да бъдат произведени във Великобритания или ЕС, или да бъдат обложени с мито от 10%. Сред подписалите споразумението са големи доставчици от Италия и Франция, включително Forvia, Adler, OP Mobility или Valeo, както и френски и полски лобистки групи на доставчици на автомобили.
„Трябва спешно да коригираме тази ситуация, тъй като рисковете за заетостта са неминуеми“, посочва главният изпълнителен директор на Valeo Кристоф Перила. „Има решения. Трябва да ги приложим много бързо“.
Отделно от това профсъюзът IG Metall, който представлява повечето автомобилни работници в Германия, също предложи подобна схема по време на пресконференция във Франкфурт.
Писмото идва в момент, в който ръководители и лобистки групи от цялата верига на стойността на автомобилостроенето в Европа настояват законодателите да предприемат действия, за да помогнат на индустрията да се предпази от конкуренцията на китайските съперници. Те, от своя страна, са нетърпеливи да намерят нови пазари, тъй като се борят със свръхкапацитета у дома. Тамошните компании произвеждат евтини електромобили с висока стойност благодарение на стабилната верига за доставки и по-ниските разходи за енергия и труд.
Но писмото не е подкрепено от цялата индустрия.
„Автомобилната индустрия зависи от глобално интегрираните вериги за доставки и търговия. Решенията за възстановяване на равнопоставеността трябва да се оценяват както по степента на защита, така и по потенциалните негативни непредвидени последици за веригите за доставки и търговията“, смята Бенджамин Кригер, генерален секретар на CLEPA, асоциацията на доставчиците от ЕС, която не е подписала документа.
Производителите на автомобили с големи инвестиции в Китай се притесняват от ответна реакция от страна на Пекин. Тази загриженост се споделя и от много производители на части с фабрики там.
Дори и Комисията да се съгласи, всяко действие за определяне на правила за местно съдържание едва ли ще спаси индустрията. Батериите са най-ценният компонент на електромобила, а блокът няма свой собствен шампион, като вместо това производителите на автомобили разчитат на китайски гиганти като CATL, които развиват заводи и в Европа.
Ако все пак се въведе подобно изискване, то би било поредното усилие на ЕС да защити своята автомобилна индустрия. ЕК вече наложи допълнителни мита върху електромобилите, произведени в Китай, които варират от 8% до 35%. Анализаторите обаче предупреждават, че китайските производители имат достатъчно ниски разходи, за да продължат да реализират печалба дори след отчитане на митата - така че налозите не са панацея за европейските играчи.
Доставчиците твърдят, че новите мита не ги защитават особено, тъй като са насочени към крайния автомобил, а не към компонентите в него.
„Тази индустрия е изправена пред риска от масова делокализация“, ако не бъдат предприети действия, предупреждава Перила. „Тарифите защитават само крайното сглобяване, но не са достатъчни, за да се запази европейската индустрия“.
Макар че дискусиите на равнище ЕС са съсредоточени предимно върху производителите на автомобили, техните доставчици стават все по-гласовити в Брюксел, за да обърнат политиките, които според тях вредят не само на автомобилните марки, но и на компаниите нагоре и надолу по веригата на стойността.
Секторът „не се ограничава само до производителите на автомобили, а включва цяла мрежа от доставчици и непреки участници, отговорни за 75% от стойността на съдържанието на автомобилите“, се казва в писмото.
Доставчиците и други ще представят исканията си на стратегическия диалог за бъдещето на автомобилната индустрия, който започва в четвъртък и ще бъде председателстван от председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен.