Логото на DeepSeek неочаквано изплува като шампион на дизайна
Въпреки че компанията все още не е разкрила официално смисъла зад избора си на брандинг, според чатбота ѝ, синият кит вероятно символизира дълбочина, интелигентност и наука - ценности, които DeepSeek твърди, че резонират с нея
Китайската AI компания DeepSeek предизвика фурор в технологичния сектор, след като приложението ѝ временно се изкачи на първо място в App Store-а на Apple. Успехът на компанията идва изключително бързо, въпреки че бюджетът ѝ е минимален, а по нея се работи едва от няколко месеца.
През изминалата седмица DeepSeek представи новата версия на своя open source чатбот - DeepSeek-V3. Въпреки че е разработен с бюджет от едва 6 милиона долара и по-скромен хардуер, той постига резултати, които могат да се сравняват с работата на ChatGPT-4o и Llama на Meta, пише Fast Company.
В сравнение, OpenAI инвестира над 100 милиона долара в последния си модел.
Новината за успеха на компанията успя сериозно да разклати пазарите, като доведе до временен спад от 1 трилион долара в Nasdaq.
Но DeepSeek не се отличава само с бързата си и ефективна работа - компанията залага и на различен брандинг подход. Вместо абстрактна и строга технологична визия, тя избира ведра картинка на син кит за логото си.
Това е в сериозен контраст със съвременните AI брандове, които често залагат на футуристични дизайни.
Логото на приложението е съчетано със заоблен, фрагментиран sans-serif шрифт, който прави бранда да изглежда по-достъпен.
Според Мартин Грасър, създателя на емблематичното лого на Twitter, DeepSeek има потенциала да върне емоцията и индивидуалността, които липсват в модерния корпоративен дизайн.
„През последните години дизайнът на технологичните компании сякаш е напълно еднакъв - Uber, Meta, Tesla, X… Всички те представят технологията като великото решение, без да се концентрират върху човешкия елемент“, казва Грасър пред Fast Company.
Според него точно DeepSeek залага на различния подход - вдъхва радост и характер в индустрия, която все повече се отдалечава от емоционалната връзка с потребителите си.
Грасър признава, че логото и цялостната концепция са го „очаровали.“ Въпреки че компанията все още не е разкрила официално смисъла зад избора си на брандинг, според чатбота ѝ, синият кит вероятно символизира дълбочина, интелигентност и наука - ценности, които DeepSeek твърди, че резонират с нея.
Китът е символ, използван в много култури, който се свързва с мъдрост, сила и просперитет. В някои вярвания дори се смята за предвестник на добри новини.
Освен това, образът на кит, който плува през океана, изглежда е метафоричен образ за потребителите на DeepSeek, особено като се има предвид отвореният код на платформата - нещо, което я отличава от конкурентите.
Въпреки нестандартния подход, стартъпът все още има какво да усъвършенства в интерфейса си. Дизайнерът Мартин Грасър отбелязва, че има визуални елементи, като липсата на детайл в окото на кита при по-малък мащаб - които се нуждаят от доработка. Той твърди, че типографията на логото създава усещане за напрежение, което не пасва напълно на оптимистичното и приветливо послание на бранда.
Подобни несъответствия често се срещат при компании, които първоначално залагат повече на технологичното развитие, отколкото на брандинга, обяснява Рос Клъгстън, независим творчески директор.
Той отбелязва, че в ранните си години Airbnb, Facebook, Instagram и TikTok също не са имали завършен бранд, защото са били фокусирани върху работата на продукта, вместо визията му.
Все пак DeepSeek прави съзнателния избор да се открои, а не просто да се слее с останалите в индустрията.
„Брандът провокира у потребителите въображение и усещане за неизвестност, а това е нещо страхотно“, казва Грасър. „По-добре да предизвиква любопитство, отколкото да създава усещането за доминираща компания.“
През последните години водещите AI стартъпи налагат унифицирани визуални елементи, които вече са стандарт в индустрията.
Съществуват минималистични роботизирани лога като тези на Replika, Jasper AI и Enzyme.
Има ги и абстрактните въртящи се шестоъгълници, които се превръщат в запазена марка за OpenAI, DeepMind и Stability AI.
А символът на „sparkle“, използван от Google, Adobe, Grammarly и OpenAI, подсказва на потребителите за „магичния“ ефект на AI инструментите.
Тенденцията показва, че технологични компании гиганти предпочитат да изглеждат като част от елитен клуб за изкуствен интелект, вместо да изграждат своя собствена отличителна идентичност.
В този контекст DeepSeek прави нестандартен избор със своя прост, но запомнящ се син кит. Това е рязък контраст със студената, футуристична естетика на останалите.
Дали този подход ще успее, зависи от следващите няколко месеца. Творческият директор Рос Клъгстън смята, че DeepSeek така или иначе вече е заплаха за Силициевата долина, финансовите пазари и регулаторите, затова изборът на неагресивен, достъпен визуален стил е добър стратегически подход.