През последните пет години разходите за платени медии и придобиване на клиенти от страна на компаниите нараснаха неимоверно, което прави все по-трудно достигането до нови потребители само чрез платена реклама. Това доведе до значителни смущения и спад на приходите. Затова за бизнеса е все по-необходимо да експериментира с нестандартни методи за изграждане на потребителска осведоменост за марките. Това важи с пълна сила и за електронните търговци.

Брандовете диверсифицират дейността си отвъд платените медии, за да достигнат до потребителите, а Fast Company описва три ефективни метода за това.

Маркетинг чрез преживявания

Когато става дума за компаниите за електронна търговия предоставянето на уникални и ценни лични преживявания помага на този тип организации да достигнат до нови, силно ангажирани и лоялни към марката потребители.

Когато иска да разшири личното си присъствие, уелнес бранда Bearaby черпи вдъхновение от програмите за посланици на място, често прилагани от производителите на облекло. Lululemon, например, се фокусира върху култивирането на общност от фитнес инструктори, които са силно лоялни към марката, като се възползва от вече съществуващи силни общности в рамките на целевата си демографска група.

Ключът към успешното активиране чрез преживявания е да се адаптира преживяването към конкретния продукт или продукти. Важно е да се помисли дали за потенциалните клиенти е достатъчно да видят даден продукт или биха предпочели да взаимодействат с него по-обстойно. Според специалистите най-важният въпрос по отношение на маркетинга чрез преживяване е: Кой е най-важният фактор, който ще повлияе на решението на новия клиент да закупи - или, още по-добре, да приеме ценностите на нашата марка и да се присъедини към нашата мисия?

В Bearaby се спират на ползите от подплатените постелки за медитация, като си партнират с уелнес студиа като Remedy Place, Sage + Sound и THE WELL, за да включат продуктите си в техните занимания. Посетителите могат да усетят всички ползи от тях, като същевременно научават за често пренебрегван случай на използване на продукта. В резултат на тези активации инструктори по медитация и уелнес ентусиасти се превъръщат в органични посланици на марката, като включват продуктите на компанията в личната си практика.

„Независимо дали ще активирате продукта си чрез традиционни посланици, електронен магазин или уникално събитие, автентичната мисия на вашата марка е ключът към успеха, когато залагате на маркетинга чрез преживяване“, категорични са от Bearaby.

Маркетинг на близостта

Ако разходите за реклама не позволяват на една компания да се срещне с потребителите там, където са те, тя трябва да помисли късе да се срещне с тях. Една реклама на Super Bowl, например, струва 7 млн. долара, но създаването на преживявания на място в града домакин или насочването към цифровите екрани във фен зоните може да позволи на компанията да достигнете до най-ангажираните потребители на малка част от цената. Това е отличен начин за брандовете да се възползват максимално от големи събития, без да надхвърлят бюджета си. Същата стратегия може да бъде приложена и за по-малки, локални събития, които привличат фенове, отговарящи на аудиторията им.

За марките за директна продажба на потребителски стоки може да бъде полезно да проучат партньорствата на дребно през призмата на маркетинга на близостта. Компаниите често се фокусират върху големите обеми на продажби, които идват чрез осигуряване на място в национални вериги, но позиционирането в по-малки, целеви бутици дава възможност за по-персонализирано преживяване, което потенциално засилва присъствието в дадена държава, град или квартал.

При тази стратегия правилното брандиране и обозначаване остават от съществено значение. Дори ако клиентът не реши да купи конкретен продукт, той трябва да има възможност да види името на бранда, да прочете повече за него или да влезе в неговата фуния за цифров маркетинг.

Каскадьорски маркетинг

Каскадьорският маркетинг трябва да бъде верен на бранда и същевременно да съдържа неочакван елемент. Никой не би се изненадал от това, че Duolingo предлага езикови уроци, но когато марката стига дотам, че предлага възможността посетители в различни магазини да упражняват испанския си в замяна на отстъпки, хората обръщат по-специално внимание на компанията.

За по-новите марки може да е полезно да свържат маркетинговите каскади с конкретен празник или период от годината - нещо в културния календар, което вече привлича вниманието на хората. 1-ви април, Денят на шегата, например, е чудесно време за разгръщане на каскадьорски маркетинг, тъй като дава много възможности за експериментиране. Потребителите търсят изненадващи, закачливи активности от брандовете, които познават най-добре, така че са готови да се зарадват на нещо наистина нестандартно.

„Когато планирате каскадьорски маркетингови кампании, е важно да се погрижите както за феновете на марката, така и за новите клиенти, без да отчуждавате нито една от двете групи. Преди да стартирате кампанията си, помислете как ще изглежда успехът и за двете групи и позволете на това да ръководи посланията и бюджета ви“, съветват експертите пред Fast Company.

Тъй като платените реклами продължават да стават все по-скъпи, изграждането на разпознаваем бранд ще бъде поставено на изпитание повече от всякога. Колкото по-скъпо е придобиването на нов клиент, толкова по-важно е той да има допирна точка, в която да се вживее в мисията на компанията и да ѝ стане фен. Стратегии като маркетинг чрез преживяване, близост и каскади няма да заменят нуждата от цифрови реклами, но могат да бъдат високостойностни разширения на гръбнака на бранда, които в крайна сметка правят платената реклама рентабилна.