Apple и Samsung представиха финансовите си резултати за фискалното тримесечие, приключило в края на декември (Q1 за Apple, Q4 за Samsung). Те показват разнопосочни тенденции за лидерите на пазара на смартфони.

Apple отбелязва значителен ръст в сектора на услугите, водещ до рекордни приходи и печалби, като в същото време отчита лек спад в продажбите на iPhone.

От друга страна, Samsung постига по-добри от очакваните приходи, но не успява да достигне прогнозите за печалба, поради предизвикателства в полупроводниковия сектор и увеличени разходи за научноизследователска и развойна дейност.

Ето какво научихме от отчетите в детайли.

Рекорден марж за Apple

Apple се затруднява с продажбите на флагманското си устройство iPhone, но маржът на печалбата ѝ продължава да расте благодарение на процъфтяващия бизнес с услуги.

В отчета си за приходите за първото ѝ фискално тримесечие в четвъртък компанията отчете брутен марж - печалбата, която остава след отчитане на разходите за продадените стоки - в размер на 46,9%. Това е най-високият марж в историята на компанията, който надминава рекордните 46,6% за периода, приключващ през март 2024 г.

За Apple услугите включват покупките в App Store, рекламите, плащанията, поддръжката на AppleCare и други абонаментни предложения. Ръстът при тези продукти компенсира забавянето на продажбите на iPhone и насищането на световния пазар на смартфони.

„Бизнесът с услуги като цяло има акретивен ефект върху общия марж на компанията“, посочва финансовият директор на Apple Кеван Парек, цитиран от CNBC.

През текущото тримесечие компанията очаква брутният ѝ марж да бъде между 46,5% и 47,5%.

Продажбите на IPhone са се понижили с почти 1% през последното тримесечие спрямо предходната година. Причината за това са лошите резултати в Китай. Общите приходи са нараснали с почти 4% до 124,3 млрд. долара.

Приходите от услуги също са се повишили с около 4% до 26,34 млрд. долара, надминавайки прогнозите на анализаторите. Сега този бизнес представлява около 21% от общите приходи на Apple. През последното тримесечие компанията обяви, че това звено се е превърнало в бизнес за 100 млрд. долара годишно.

„Бяхме развълнувани да предложим на клиентите си най-добрата досега гама от продукти и услуги през празничния сезон“, посочва главният изпълнителен директор Тим Кук.

Акцентът му върху услугите промени представата на Уолстрийт за компанията, която през десетилетията се определяше от емблематичните си устройства. В продължение на много години в епохата на iPhone брутният марж на Apple предсказуемо се движеше между 38% и 39%, което отразяваше строгия контрол на компанията върху веригата за доставки и нейната ценова мощ на пазара.

Но след като растежът на iPhone се забави през последните години, навлизането на Apple в сферата на услугите промени уравнението. През 2021 г. компанията достигна брутен марж от 40% и продължи да го увеличава.

Благодарение на любовта на Уолстрийт към печалбата, Apple продължава да обогатява инвеститорите си. Миналата година акциите ѝ нараснаха с 31%, изпреварвайки Nasdaq, а пазарната ѝ капитализация се покачи до 3,6 трилиона долара.

„Вярваме, че Apple заслужава да се търгува на по-високи цени от историческата си съпоставима оценка, тъй като се отличава като доставчик на първокласни електронни потребителски устройства и цифрови услуги с висок марж, и особено с настъпването на ерата на генеративния изкуствен интелект в устройствата“, посочват анализатори от Argus по-рано този месец.

Те препоръчват закупуване на акции на компанията.

По-високи приходи и по-малка печалба за Samsung

Другият водещ играч на пазара на смартфони - Samsung Electronics - отчете по-добри от очакваните приходи за четвъртото тримесечие, въпреки че оперативната му печалба спадна рязко в сравнение с предходните три месеца поради по-високите разходи за научноизследователска и развойна дейност в сегмента на чиповете.

Южнокорейската компания отчете приходи от 75.8 трлн. вона (52,2 млрд. долара) при очаквания за 75,4 трлн. вона. Оперативната печалба е 6,5 трлн. вона спрямо очаквания за 6,8. Тя е нараснала с около 130% на годишна база, но спада с близо 30% на тримесечна, а приходите - с над 4% за същия период.

Приходите за четвъртото тримесечие надхвърлят собствената прогноза на Samsung от 75 трлн. вона, докато оперативната печалба съответства на прогнозата на компанията.

Samsung е водещ производител на чипове за памет, които се използват в устройства като лаптопи и сървъри, и също така е вторият по големина играч на пазара на смартфони в света.

„Въпреки че приходите и оперативната печалба за четвъртото тримесечие намаляха на тримесечна база, годишните достигнаха втория по големина рекорд, надминат единствено през 2022 г.“, акцентират от Samsung.

За цялата година Samsung отчете 300,9 трлн. вона приходи и 32,7 трлн. оперативна печалба. През 2023 г. те са били съответно 258,94 трлн. и 6,57 трлн.

За текущото тримесечие Samsung заяви, че приходите може да са ограничени поради слабост в бизнеса с полупроводници, но че ще се стреми към растеж чрез смартфони с изкуствен интелект и други премиум устройства.

„За 2025 г. като цяло компанията планира да засили технологичните и продуктовите си предимства в областта на изкуствения интелект, да продължи да отговаря на бъдещото търсене на продукти с висока добавена стойност и да стимулира ръста на продажбите в премиум сегментите“, добавят от Samsung.

Бизнесът с чипове на компанията отчете оперативна печалба от 2,9 трлн. корейски вона през четвъртото тримесечие, което е с над 25% по-малко в сравнение с трите месеца, приключващи през октомври, а годишните му показатели са по-ниски от тези на местния конкурент SK Hynix. Това се случва на фона на рекордно високи приходи за четвъртото тримесечие в размер на 30,1 трлн. вона, подпомогнати от търсенето на усъвършенствани продукти за памет, използвани за приложения на изкуствения интелект.

„Печалбата от дейността леко намаля в сравнение с предходното тримесечие в резултат на увеличените разходи за научноизследователска и развойна дейност за осигуряване на бъдещо технологично лидерство, както и на първоначалните разходи за осигуряване на производствен капацитет за авангардни възли", обясняват от Samsung. „През 2025 г. се очаква цялостното пазарно търсене на памет да се възстанови от второто тримесечие“.

Звеното за смартфони, таблети и носими устройства отчитат спад в продажбите и печалбата за тримесечието. Според компанията това се дължи на отчасти на отслабващия ефект от пускането на нови флагмански модели смартфони.

„Въпреки това на годишна база продажбите на флагмани отбелязаха стабилен ръст благодарение на двуцифрения ръст на серията Galaxy S24 с Galaxy AI. Таблетите и носимите устройства също се увеличиха както по отношение на стойността, така и на доставките“, акцентират от Samsung.

През текущото тримесечие компанията планира да стимулира ръста на продажбите с нови водещи модели, особено с новата си серия Galaxy S25, и ще продължи да навлиза на пазара на смартфони с изкуствен интелект.

„Това, което прави Samsung и се справи наистина добре през последните няколко години, е, да се фокусира повече върху стойността и своите водещи устройства“, казва Набила Попал, старши директор в екипа за данни и анализи на IDC. „Като се има предвид този фокус, делът на Samsung на премиум пазара се доближи до този на Apple, лидерът в сегмента”.