Тази седмица Tiffany&Co представи новия Titan Setting, създаващ илюзията за витаещ диамант.

Ефектът е възможен благодарение на „платформата“ Floeting - патентовано творение на новозеландска бижутерска компания, което включва микроинженерно разработен кръгъл брилянт.

„Диамантът сякаш се противопоставя на гравитацията“, заяви съизобретателят на Floeting Крис Бенхам, цитиран от Financial Times.

Продуктът е новото усилие на Tiffany&Co, собственост на LVMH, да се издигне в сегмента на бижута от висок клас, където заявките ѝ се реализират бавно въпреки инвестициите на френския конгломерат в ребрандирането ѝ от 2021 г. насам.

Групата LVMH не докладва за резултатите на отделните марки, но продажбите на подразделението за часовници и бижута се представиха неблагоприятно през 2024 г., като приключиха годината с 2% спад на приходите спрямо 2023 г. на органична база. Въпреки подобрението при Tiffany, инвестициите в категорията натежаха върху оперативната печалба.

Под ръководството на LVMH през 2023 г. Tiffany представи цялостен редизайн на водещия си бутик в Манхатън, описан като „най-голямата инвестиция в историята на лукса“, както и редица сътрудничества с имена като Supreme, Fendi, Nike и Beyoncé.

Самият Titan Setting е част от новата част на колекцията Titan в сътрудничество с творческия директор на Louis Vuitton за мъже - изпълнителят и музикален продуцент Фарел Уилямс.

Tiffany е първата бижутерска къща, която използва платформата Floeting, чието усъвършенстване отнема 17 години, с участието на научни и лаборатории за скъпоценни камъни, и дори бивш инженер от Формула 1. Камъкът, който се предлага, има 89 фасети, с около 50% повече от средния кръгъл брилянт, както и свръхпрецизни микроребра за свързване на обков.

Разработването на първия кръгъл брилянт се приписва на белгийския диамантист Марсел Толковски през 1919 г., а шлифоването отдавна е в полезрението на Tiffany - патентованият годежен пръстен Tiffany setting включва кръгъл брилянт, придържан от шест зъбци. Но днес формата става все по-неразличима на пазара и се продава все по-трудно, тъй като потребителите търсят по-интересни и необичайни камъни с фантастична шлифовка.

Партньорството на Tiffany с Floeting следва тенденцията сред водещите бижутерски къщи, които се стремят да укрепят идентичността на марката чрез разработване на разпознаваеми модели, настройки и дизайн.

Тобиас Кормайнд, управляващ директор на 77 Diamonds, една от най-големите онлайн бижутерии в Европа, казва, че „в момента има много силен търговски стимул всичко да е свързано с марката - и тук се появяват шлифовките, които позволяват значителна диференцираност“.

Най-силно изявена в това е Louis Vuitton, която предлага камъни във формата на звезда и цвете на емблематичния си монограм както в колекциите си за скъпоценни, така и за фини бижута.

Франческа Амфитеатроф, артистичен директор за часовници и бижута в Louis Vuitton, нарича изрязаните камъни LV Monogram „свещеният граал“ за клиентите, които според нея са „напълно съблазнени“ от тях.

В същото време друг стабилен партньор на LVMH, Chaumet, също е създал уникална шестоъгълна шлифовка, наречена Taille Impératrice (шлифовка на императрицата на френски език), с 88 фасети, която се свързва с характерната за къщата колекция бижута на тема пчели.

Създаването на нови шлифовки обаче изисква значително време и инвестиции.

По тази причина малките независими бижутери разработват проекти, базирани на характерни фантастични шлифовки, като например David Morris от Bond Street, известен с редовното използване на диаманти с розова шлифовка.

Вместо да се заеме с разработването на напълно нова шлифовка и настройка, Tiffany си партнира с Floeting, който вече е прекарал почти две десетилетия в работа по създаването ѝ.

„Идеята, че нещо може да бъде реализирано отвъд обяснимите му измерения, е очарователна“, казва Уилямс за причините, поради които е привлечен от платформата Floeting, която е използвана в диамантена обеца с рибена опашка и пръстен, обграден от четири титанови копия, които подчертават централния диамант.

„Човек може да погледне и да се запита: „Чакай малко, как този камък е там?“

Колекцията представя и висулка, обеци, колие, гривна и пръстен в унисекс стил, пречупени през сиви таитянски перли с диаметър над 11 мм.

tiffany.com/jewelry/shop/tiffany-titan-pharrell-williams

Според компанията мъжете са все по-привлечени от Tiffany Titan, а новостта Floeting може да засили този интерес. Кристин Дъглас, съизобретател на Floeting, казва, че обковът е привлякъл нов сегмент клиенти мъже, които традиционно не са разглеждали диаманти, по-специално инженери, архитекти и работещи в областта на технологиите.

„Мислехме, че хората ще се отдръпнат от технологията, но всъщност се оказа точно обратното“, казва Дъглас.

Технологични титани, изкушени от диамантени бижута с магията на Фарел? Това може би е тласъкът, от който се нуждае Tiffany, допълва Financial Times.