Благородните метали са ценни, тъй като могат да се рециклират отново и отново, без да губят качеството си.

И все пак, всяка година се добиват 1600 тона злато за бижута, а процесът е интензивен и често жесток за работниците.

Pandora, датската бижутерска компания, известна с емблематичните си гривни, слага край на добива на злато и сребро в своята верига за доставки, пише Fast Company.

Това е важна стъпка, тъй като тя е най-големият бижутер в света по обем, продавайки 103 милиона броя годишно.

След години работа за промяна на веригата за доставки, компанията обяви, че всяко бижу, което продава, вече ще е изработено от рециклирано злато и сребро.

Очаква се това да доведе до 58 000 тона по-малко въглероден диоксид годишно, което се равнява на потреблението на електроенергия от 11 000 жилища за година.

„Промяната отне години“, признава Лучано Родембуш, президент на Pandora за Северна Америка. Усилията започват, когато група от над 100 служители получава задачата да се снабдява с рециклирани метали.

По-малко от 20% от световните доставки на сребро и по-малко от 25% от световното злато идват от рециклирани източници, което означава, че все още не е имало верига за доставки на бижута, която Pandora да използва. Трябва да търси рафинерии за рециклирани метали по целия свят и успява да намери доставчици до декември 2023 г. Оттогава работи за изчерпване на запасите си от нерециклирани метали.

По думите на Родембуш, по-голямата част от това злато идва от промишлени източници, като рентгенови апарати и електронно оборудване.

„Количеството злато и сребро, използвани в бижута, е сравнително малко. Но тези метали често се използват в големи количества в промишлените машини, така че това е най-добрият ни източник на рециклирани материали.“

Традиционният добив на злато и сребро е разрушителен процес, при който се отделя много въглерод. По света има малки и големи мини, в които работниците използват машини, за да изкопаят тези благородни метали от земята.

Human Rights Watch твърди, че милиони работници разчитат на добива на злато, сребро и диаманти за препитанието си, но условията в тези мини често са много тежки. Някои от работниците, включително деца, загиват при трудови злополуки. Освен това, добивът вреди на местните общности, като замърсява водите с токсични химикали.

Рециклирането на злато и сребро се извършва в големи фабрики, където металите се претопяват и се отстраняват примесите. В момента въглеродният отпечатък на рециклираното сребро е около една трета от този на добитото, а рециклираното злато генерира по-малко от 1 % от въглеродните емисии в сравнение с добитото злато.

Рециклираното злато и сребро обаче все още е значително по-скъпо от добитото, което е една от причините да не е широко разпространено в бижутерийния бизнес. Родембуш твърди, че тази промяна ще доведе до допълнителни разходи за Pandora от 10 млн. долара.

Но компанията няма да повиши цената на продуктите си.

Вместо това тя се опитва да намали разходите по друг начин, като произвежда всичките си бижута в две фабрики в Тайланд с 14 000 работници. Тъй като има контрол върху този производствен процес, може да въведе по-ефективно оборудване, което да намали разходите.

„Опитваме се да бъдем по-ефективни в цялата компания, включително да намалим пътуванията на служителите“, казва Родембуш. „Ние сме глобален бизнес, така че бяхме свикнали да пътуваме много. Но след пандемията видяхме, че тези пътувания не винаги са необходими и могат да намалят разходите ни.“

Pandora проправя пътя на бижутерийната индустрия да премине към рециклирани материали. Така тя улеснява и по-малките бижутери да идентифицират и да си партнират с тези доставчици.

Ако цялата индустрия премине към рециклирани източници, Pandora изчислява, че ще спести 53 милиона тона въглерод, което се равнява на годишния въглероден отпечатък на Ню Йорк.

Все пак значителна част от бизнеса на Pandora идва по-скоро от модни, отколкото от фини бижута. Тя непрекъснато популяризира нови колекции, като например настоящата колекция за Хелоуин или тази за Disney злодеите.

Тези продукти вероятно няма да имат продължителност на живот като по-класическите бижута, което означава, че по своята същност са по-малко устойчиви.

Родембуш изтъква, че тъй като талисманите са толкова персонализирани, клиентите са склонни да се привързват към тях. Но Pandora обмисля и как може да приема стари бижута, за да ги рециклира.

„Това би създало напълно кръгова система“, допълва Родембуш.