Доклад на McKinsey: Диамантената индустрия е в точка на пречупване
Цените се сриват в исторически план, а най-големият производител на естествени диаманти - De Beers, е принуден да ги намали с 10-15%
„Диамантите са вечни“ - гласи известната фраза на Франсис Герети за рекламата на De Beers преди десетилетия.
Но макар че диамантите все още са вечни, днес въпросът е дали те са естествени.
De Beers, най-големият производител на естествени диаманти в света, намали цените им с 10-15%, по данни на Bloomberg. Причината за това е в изкуствените или лабораторно отгледани скъпоценни камъни. Други фактори са инфлацията и слабото търсене на пазара на луксозни стоки в Китай.
Това е първото значително намаление от началото на годината и забележително в исторически план. Да не говорим, че изглежда като крайна мярка, допълва Fortune.
„De Beers Group не коментира конкретни ценови движения за своите продажби на необработени диаманти извън официалната финансова отчетност“, заявиха от компанията пред Fortune.
„Въпреки това си струва да се отбележи, че със стабилизирането на цените на едро на шлифованите диаманти и намаляването на запасите на дребно, ние вярваме, че това представлява платформа за подобрено равновесие и растеж, тъй като операциите по шлифованесе подготвят да отворят отново след продължителната почивка.“
Но един скорошен доклад на McKinsey, озаглавен „Диамантената индустрия се намира в инфлексна точка“, дава по-мрачна оценка на пазара. В него се обяснява, че цените на диамантите се сриват след пандемията, въпреки възобновяването на годежите и браковете, и нормализирането на веригата за доставки.
Причините за спада в цените са няколко: потребителите искат да разберат откъде идват диамантите им и да знаят, че са социално и екологично устойчиви; санкциите срещу Русия, която е производител на необработени диаманти; а след това и лабораторно отгледаните диаманти, обичани и гордо носени от милениалите и Gen Z.
„На първо място, огромният успех на лабораторно отгледаните диаманти намали цените на естествените много повече, отколкото минната индустрия очакваше, което се дължи главно на потребителите, които искат по-достъпни възможности“, се посочва в доклада.
В момента всичко е безумно скъпо, дори ако на хартия инфлацията изглежда под контрол.
От една страна, хората искат жилища и да изживеят своята американска мечта. Така че харченето на десетки хиляди долари за диаманти, докато се опитват да спестят за първоначална вноска за жилище в разгара на кризата с достъпността, може да няма особен смисъл.
Това не означава, че епохата на естествените диаманти е приключила, а само че хората се насочват към по-достъпни варианти; спомнете си, че по време на икономически спад се консумира повече полуфабрикатна храна. Освен това, няма голяма разлика между естествени и лабораторно отгледани диаманти, допълва Fortune.
„Диамантите са една от малкото стоки, които могат да бъдат икономически заменени от синтетичен продукт, който има не само идентични физически свойства, но и значително по-ниски разходи (до 80% в някои случаи)“, се посочва в доклада на McKinsey.
McKinsey нарича лабораторно отгледаните диаманти „вероятно най-голямото предизвикателство, пред което са изправени производителите на диаманти днес“, поради техните предполагаеми етични предимства, по-ниска цена, сходство с естествените диаманти и популярност сред по-младите поколения, особено в западните страни.
Търсенето се е пренасочило към синтетичните камъни, което допринася за спада на цените на естествените.
За да сме наясно, по-голямата част от изкуствените се произвеждат в Китай или Индия и разчитат в голяма степен на въглища за захранване на електрическите си мрежи.
Друго проучване показва, че мнозинството от респондентите от поколението Z предпочитат трикаратов диамант, отгледан в лаборатория, пред еднокаратов от естествена мина.
Поколението Z пренаписва правилата на диамантената индустрия“, казва главният изпълнителен директор и съосновател на Angara, компания, която продава бижута, отгледани в лаборатория.
„В продължение на десетилетия беше внушавана идеята, че De Beers и диамантите се равняват на съвършенство и статус. Днешните потребители и по-младите поколения обаче оспорват традициите и се насочват към достъпни варианти като диамантите, отгледани в лаборатория.
Тъй като поколението Z продължава да оказва влияние върху потребителските тенденции, изкуствено създадените диаманти са напът да се превърнат в новия стандарт за достъпен лукс и съзнателно потребление.“, допълва той.