Toyota планира да се превърне в третия автомобилен производител с изцяло собствен завод за батерии и електромобили в Китай, удвоявайки позициите си на най-големия пазар в света, съобщава Financial Times.

Автомобилният гигант повиши прогнозата за годишната си печалба, като разкри плановете си да инвестира в нов завод за батерии и електромобили в Шанхай. Той ще започне да произвежда модели Lexus през 2027 г.

Toyota предприема смел ход, за да се наложи на китайския пазар, където конкуренти като Volkswagen, Nissan и General Motors намаляват продажбите си след спада в условията на силна конкуренция на местните ниво от компании като BYD, Chery и Geely, допълва FT.

„Китай се различава от миналото с това, че започва да се превръща във водеща страна“, казва Хироюки Уеда, главен директор по външните и обществените въпроси в Toyota. „Политиката ни е да се превърнем в най-добрата компания, а за целта трябва да разработваме автомобили, отговарящи на нуждите на китайските потребители.“

Новият завод ще бъде изцяло собственост на Toyota, следвайки стъпките на гигафабриката на Tesla в Шанхай и завода за електромобили на VW в Хефей. Първоначално той ще може да произвежда 100 000 единици годишно, но не бяха разкрити никакви финансови подробности.

В предишните години чуждестранните компании трябваше да създават съвместни предприятия с китайските си конкуренти, за да получат достъп до огромния пазар, но от 2018 г. Китай им разреши да притежават изцяло производствени обекти за EV. Toyota вече има две съвместни предприятия с FAW и GAC, като през 2024 г. е продала почти 1,8 млн. автомобила в Китай, въпреки че броят им е намалял с 6,9% спрямо предходната година.

Новият завод в Шанхай би могъл да помогне да навакса изоставането си в електромобилите, след като мнозина я възприемат като бавна в инвестирането в новата технология за задвижване, предвид фокуса ѝ върху хибридните автомобили.

Инвестицията в Китай идва в момент, когато инвеститори и анализатори отделят все по-голямо внимание на плановете на Toyota да се справи с турбуленцията на северноамериканския пазар, дължаща се на тарифните заплахи на американския президент Доналд Тръмп.

Компанията дари 1 млн. долара за встъпването му в длъжност като президент и обеща 10 млрд. долара инвестиции в производството в САЩ през 2017 г. след критиките на Тръмп за инвестирането в нов завод в Мексико. В сряда тя съобщи, че е готова да достави първите продукти от завода си за батерии в Северна Каролина - първият извън Япония, чието изграждане е струвало почти 14 млрд. долара.

За разлика от много от своите конкуренти, Toyota е в стабилно финансово състояние, дори и продажбите да са намалели. Производителят запази короната по продажби за пета година през 2024 г., тъй като продаде 10,8 млн. автомобила, макар и да отбеляза спад спрямо 11,2 млн. година по-рано.

Той повиши прогнозата си за годишната печалба на 4,7 трлн. йени, което е с 400 млрд. йени (2,6 млрд. долара), въпреки че регистрира втори пореден спад на тримесечната печалба, тъй като ръстът на продажбите, стимулиран от бума на хибридите, се забави.

Оперативната печалба се понижи с 27% до 1,2 трлн. йени (7,9 млрд. долара) за трите месеца, приключващи през декември - третото фискално тримесечие, което не отговори на прогнозите на анализаторите. Повишението за цялата година стана факт след усилията за подобряване на конкурентоспособността, по-ниските отстъпки за автомобилите и намаляването на разходите по веригата за доставки.

Акциите на Toyota поскъпнаха с 4,3% след увеличението на прогнозата за целогодишната печалба, допълва още FT.